Semester |
F2024
|
Uddannelse |
Den samfundsvidenskabelige bacheloruddannelse
|
Aktivitetstype |
Basiskursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Studieadministrationen på Sambach. tilmelder automatisk de studerende til aktiviteterne på 2. semester. |
Uddybende beskrivelse |
Hovedforelæsningerne omhandler kvalitative metoder som felt og fokuserer på centrale kvalitative metoder som f.eks. kvalitative interviews, dokumentanalyse og observationsstudier, samt forskningsetik. Kurset indeholder endvidere en kursusgang om videregående litteratur- og informationssøgning ved Roskilde Universitetsbibliotek (Rub). Hovedforelæsningerne understøttes af holdbaserede øvelser, hvor de studerende får rig mulighed for at udfolde, anvende og diskutere de metoder, der er blevet præsenteret ved hovedforelæsningerne. Forelæsningshold Hold 1: SAB-A-23 og SAB-C-23 Hold 2: SAB-B-23 og SAB-D-23 |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Undervisning: 36 timer. Forberedelse til undervisning og eksamen: 83 timer. Eksamen: 16 timer. I alt: 135 timer |
Pensum |
Der er en grundbog til kurset: Kristensen, C. J. & Hussain, M. A. (red.) (2019): Metoder i samfundsvidenskaberne. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 2. udg. Bogen suppleres med artikler mv. ved de enkelte kursusgange. |
Evaluering- og feedback former |
Kursuskoordinatoren faciliteter en midtvejsevaluering af kurset. Da forelæsningsholdene er meget store, foregår evalueringen og feedback primært på de enkelte hold og varetages der af holdunderviserne. Der er løbende feedback på øvelserne ved hver enkelt undervisningsgang på holdene. Disse vil fortrinsvis foregå i plenum. Kurset evalueres endvidere løbende elektronisk. Disse evalueringer besluttes og plænlægges af studieledelsen. Der gives karakter efter 7-trinsskalaen ved den individuelle skriftlige eksamen. Der gives kun skriftlig feedback til de studerende, der er så uheldige ikke at bestå eksamen. |
Eksamensadministration |
SAB Tilmelding & Eksamen (sab-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Catharina Juul Kristensen (cjk@ruc.dk)
Birgitte Poulsen (bkrp@ruc.dk) Jonas Egmose (jem@ruc.dk) Peter Triantafillou (triant@ruc.dk) Jannie Møller Hartley (jath@ruc.dk) Katrine Hartmann-Petersen (katrineh@ruc.dk) |
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Grundkurset Kvalitative metoder har til formål at give de studerende en grundig introduktion til forskellige former for kvalitative metoder, samt en introduktion til en systematisk og kritisk informationssøgning. Videnskabelige metoder, som de kvalitative metoder, udgør en vigtig grundsten i de samfundsvidenskabelige uddannelser. Uanset hvilket videnskabsideal man knytter an til, drejer metode sig om den videnskabelige arbejdsproces, dens forskellige fremgangsmåder, kvalitetskriterier og etik. Det er en viden og et håndværk, der skal tilegnes. |
Type |
Obligatorisk kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af en kombination af forelæsninger og holdtilrettelagt undervisning. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimum 12.000 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: Ingen. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 15/11/2023 |