Semester |
F2024
|
Uddannelse |
Den samfundsvidenskabelige bacheloruddannelse
|
Aktivitetstype |
Basiskursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Studieadministrationen på Sambach. tilmelder automatisk de studerende til aktiviteterne på 2. semester. |
Uddybende beskrivelse |
Overordnet indhold: Hvorfor planlægge? Hvilken betydning har den geografiske kontekst (stedet og rummet) og ressourcernes forekomst og tilgængelighed for vores muligheder for at planlægge? Planlægges der for vækst eller for bæredygtighed? Og kan man planlægge sig til social retfærdighed? Disse og andre relevante spørgsmål er centrale omdrejningspunkter for kurset i Planlægning, Rum og Ressourcer Grundkurset I Planlægning, Rum Og Ressourcer er et tværfagligt kursus, der omhandler samfundets rumlige organisering og det ressourcemæssige grundlag herfor. Kurset beskæftiger sig med grundlæggende spørgsmål om det samfund vi lever i: hvordan er de rum, steder og de omgivelser vi lever i konstruerede og hvilke implikationer har dette for vores dagligliv og produktion? Hvad er ressourcer, hvordan anvendes de? Hvorledes indvirker de konkrete rumlige og materielle betingelser på vores muligheder for at planlægge og omstille os i en mere bæredygtig retning? Kurset introducerer bredt til teoretiske tilgange og begreber vedrørende rum, sted og magt, by- og bosætningspolitik, levevilkår, hverdagsliv, borgerinddragelse og bæredygtighed og undersøger hvorledes disse forhold har betydning for den måde, hvorpå vi skaber samfund. Kurset viser hvordan planlægning indgår i samfundsvidenskaberne som en tværfaglig disciplin, og giver de studerende begreber og værktøjer til at analysere økonomiske, sociologiske og politiske processer i deres konkrete og reelle sammenhænge. Kurset trækker på de forståelser de studerende har erhvervet sig på basiskurserne i sociologi, politologi og økonomi og metode og giver teoretisk og empirisk viden, der sætter dem i stand til at forstå og indarbejde disse sammenhænge i bacheloruddannelsens tværfaglige projektarbejde. Uddybende beskrivelse: Kursets genstandsfelt er samfundets materielt-rumlige strukturerer og de processer (bl.a. planlægningsmæssige), der bidrager til vores omgivelsers konkrete udformning, funktion og anvendelse, herunder hvorledes disse processer forstås og fortolkes inden for konkrete samfundsmæssige kontekster. Kurset er bygget op over 3 blokke, som efter en generel introduktion til planlægningsfeltet, udfoldes i hhv. en blok, der handler om rumlige problemstillinger og hvorledes disse manifesterer sig lokalt i byen, i boligerne og globalt, en blok, der præsenterer og diskuterer ressourcer, omstillingsprocesser og bæredygtighed samt en afsluttende blok, hvor det er borgerinddragelse og demokrati, som er genstand for behandling (ialt 10 kursusgange). Inden for hver blok er der udvalgt temaer, som på et forskningsbaseret grundlag, tilsammen skal give en indføring i fagområdets centrale teorier, metoder og begreber. Kursets pensum består af teoretiske grundtekster og mere case-orienterede dokumenter (se Moodle). Forelæsningshold Hold 1: SAB-A-23 og SAB-C-23 Hold 2: SAB-B-23 og SAB-D-23 |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
5 ECTS svarende til 135 timers arbejde fordelt på 10 kursusgange, inkl. læsning af pensum og forberedelse til forelæsninger (70 timer), deltagelse i forelæsninger (20 timer) opfølgninger, herunder øvelsesarbejde i form af logbogsarbejde i grupper (25 timer), forberedelse af individuel portefolio (20 timer). |
Pensum |
Formidles på moodle |
Evaluering- og feedback former |
Evaluering foregår løbende på holdene i forbindelse med opfølgninger i plenum. De enkelte grupper tilbydes feedback på deres logbogsarbejde. Afsluttende evaluering ved studienævnet. |
Eksamensadministration |
SAB Tilmelding & Eksamen (sab-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Andreas Aagaard Christensen (anaach@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Formålet med kurset er at introducere bredt til det samfundsvidenskabelige tværfaglige fagområde Planlægning, Rum og Ressourcer (PRR). Grundkurset i PRR skal både give en indføring i grundlæggende teoretiske diskussioner og empiriske analyser af samfundets rumlige organisering, dets aktuelle såvel som potentielle natur-/ressourcemæssige basis og planlægningens rolle heri. Kurset skal give empirisk viden, der sætter den studerende i stand til at forstå og indarbejde disse sammenhænge i tværfagligt projektarbejde på Den samfundsvidenskabelige bacheloruddannelse. |
Type |
Obligatorisk kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af en kombination af forelæsninger og holdtilrettelagt undervisning. |
Prøveform |
Individuel skriftlig portfolio.
Portfolioen består af 2 til 4 skriftlige produkter, som helt eller delvist udarbejdes under kursusforløbet. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Portfolioen skal have et omfang på 12.000-14.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Portfolioens specifikke indhold og form samt evt. vejledende omfangskrav for de forskellige delprodukter fastsættes inden kursets begyndelse og offentliggøres på study.ruc.dk. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Afleveringsdatoen offentliggøres på study.ruc.dk. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 14/11/2023 |