Titel |
Speciale i Kommunikation
|
Oversat titel |
Master's thesis |
Semester |
F2024
|
Kandidatuddannelse i |
Kommunikation
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside |
Deltagerantal |
|
ECTS |
30
|
Aktivitetsansvarlig |
Sanne Knudsen (sannekn@ruc.dk)
|
Studieleder |
Pernille Almlund (almlund@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60309
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Specialearbejdet er et problemorienteret, eksemplarisk og deltagerstyret forløb, hvor den studerede udvikler og dokumenterer viden, færdigheder og kompetencer til at arbejde med en afgrænset, selvvalgt, faglig problemstilling med fokus på organisationers strategiske arbejde med kommunikation, og hvordan kommunikation kan bidrage til at opnå organisationens mål. Forløbet omfatter en skriftlig specialeafhandling og et mundtlig specialeforsvar. Formidlingsartikel: I forbindelse med specialeafhandlingen skal de(n) studerende udarbejde en formidlingsartikel, hvor specialets problemstillinger (eller dele heraf) formidles til relevante praktikere. Formidlingsartiklen skal udformes i en genre og et format, som er velvalgt i forhold til de konkrete praktikere. Det anbefales, at formidlingsartiklen har et omfang på 2-4 sider. Formidlingsartiklen placeres udmiddelbart efter resuméet. Produktion som led i specialearbejdet: Som led i specialearbejdet kan de(n) studerende planlægge og (helt eller delvist) udarbejde et kommunikationsprodukt, som bidrager til at besvare specialets problemformulering. Hvis der foreligger et kommunikationsprodukt, skal afhandlingen indeholde en redegørelse for de teoretiske og praktiske overvejelser i forbindelse med planlægning, tilrettelæggelse og eventuel evaluering af produktet, og for de erfaringer, der er gjort gennem arbejdet. Der lægges vægt på, at produktets fremstillingsform svarer til kommunikationens indhold og formål, og at den forholder sig til gældende konventioner og formkrav inden for genren. Specialeafhandlingen skal tage afsæt i relevant, akademisk litteratur med et omfang på minimum 1.500 sider. |
Uddybende beskrivelse |
|
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
Specialearbejdet er normeret til 810 arbejdstimer. Der er tale om et længerevarende individuelt arbejde som understøttes af løbende, individuel specialevejledning og af fælles specialeaktiviteter. |
Udbudsformat |
Undervisningsaktiviteterne foregår som udgangspunkt på RUC. Vejledningsmøder kan efter fælles aftale mellem alle involverede foregå andre steder og/eller online. Udover den individuelle vejledning tilbyder vi et specialeunderstøttende seminar, der er fælles for studerende på Kommunikation under alle studieordninger. Seminaret er frivilligt, uden forberedelse eller bedømmelse. Formålet med seminaret er dels at understøtte specialearbejdet med oplæg, øvelser og samtaler om overordnede temaer og konkret specialeskrivning. Desuden kan specialeseminaret fungere som mødested og sparringsmulighed for specialestuderende. |
Undervisningsevaluering |
|
Program |
KURSUSGANG 1: TÆNK SOM EN AKADEMIKER: Dette seminar handler om specialet som fænomen og om mulige forskelle på projektrapporter og specialeafhandlinger. KURSUSGANG 2: SØG SOM EN AKADEMIKER: Dette seminar handler om teori, hvad det er og ikke er, om formålet med literature reviews (litteraturstudier) & literature reviewing. Forhåbentlig når vi også at komme ind på litteratursøgning - ellers vil der være henvisninger til anvendelige lib-guides. KURSUSGANG 3: LÆS OG ANALYSER SOM EN AKADEMIKER: Dette seminar har to temaer. Dels vil vi tale om strukturering af læseprocesser, om kritisk at læse og forstå hvad forskellige akademiske tekster egentlig kan og vil og om concept-mapping. Og dels vil vi fokusere på analyse, på nødvendigheden af analytiske valg og systematik, om forskellige analysetilgange – og måske om formidling af analyse. KURSUSGANG 4: SKRIV SOM EN AKADEMIKER: Dette specialeseminar fokuserer primært på skrivning, skriveprocesser, skriveblokeringer, genrenormer og opbygninger. Desuden vil vi samle op på alt det løse, det I mangler, det I er i tvivl om, det I savner inspiration til. Inden seminaret vil I blive bedt om at sende temaer og spørgsmål ind, så vi kommer til at bruge tiden, så den så vidt muligt opfylder jeres behov. KURSUSGANG 5: FORMIDL SOM EN DRØM: På dette specialeseminar skriver I jeres formidlingsartikel - eller I kommer i al fald i gang med den. Vi vil være to undervisere på og seminaret vil være en smule mere værkstedsorienteret end vi plejer: Vi vil både arbejde med konkrete ideudviklingsteknikker, planlægning af egen formidlingsartikel, kom-igang-med-at-skrive-øvelser/skriv-for-livet-øvelser/leg-med-sproget-øvelser og selvstændigt arbejde med at planlægge og skrive jeres egen formidlingsartikel. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt speciale kan den studerende:
|
Prøveform |
Speciale med mundtligt forsvar
Den mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den mundtlige præstation. Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-4 studerende. Specialet skal for: - 1 studerende have et omfang på 144.000-192.000 tegn inkl. mellemrum. - 2 studerende have et omfang på 153.600-216.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 168.000-244.800 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 180.000-254.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Specialet skal forsynes med et resumé. Specialer skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Specialer skrevet på et fremmedsprog (bortset fra svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk. Specialet skal endvidere indeholde en formidlende artikel. Resuméet og artiklen indgår i den samlede bedømmelse. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 1 studerende 30 minutter. Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Stave- og formuleringsevnen i specialet indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Prøven er en skriftlig afhandling efterfulgt af et mundtlig specialeforsvar. Afhandlingen skal opfylde alle formelle krav. I bedømmelsen af den skriftlige specialeafhandling lægges der vægt på, i hvor høj grad de(n) studerende kan
I bedømmelsen af formidlingsartiklen lægges vægt på i hvor høj grad de(n) studerende kan
I bedømmelsen af en eventuel produktion som led i specialearbejdet lægges der vægt på i hvor høj grad
I bedømmelsen af det mundtlige specialeforsvar lægges der desuden vægt på i hvor høj grad de(n) studerende
Der foretages en samlet bedømmelse af den skriftlige og den mundtlige del. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 28/09/2023 |