Titel |
Projekt: Filosofisk analyse og forandring
|
Oversat titel |
Philosophical Analysis and Change |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Filosofi og Videnskabsteori
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Søren Riis (soerenr@ruc.dk)
|
Studieleder |
Søren Riis (soerenr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60111 / U60111GB
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Projektet på tredje semester drejer sig om at forstå og bidrage til filosofiens forsatte verdensforandrende arbejde - i begrebslig, etisk, politisk, epistemologisk, æstetisk og ontologisk henseende. Igennem historien har filosofien gang på gang ændret på menneskers forståelse af verden og dens indretning, og i dag arbejder filosofien utrætteligt med blandt andet at fordøje, evaluere og kritisere de enorme mængder af information og innovation, som bliver produceret. Projektet skal arbejde med de klassiske og/eller moderne tænkere, som har bidraget til vores verdensforståelse, og lære de studerende at bruge en række af de værktøjer og metoder, som filosofferne betjener sig af. Projektet på tredje semester kan med fordel sigte mod kritisk konstruktivt vidensarbejde i relation til menneskehedens såkaldte ”grand challenges” eller FN’s verdensmål. Projektet kan udarbejdes med afsæt i et samarbejde med en ekstern partner. |
Uddybende beskrivelse |
Det forventes, at projektgruppen:
Ved første vejledermøde vil vejleder gøre rede for vejledningsfor-løbets konkrete organisering og struktur |
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
Der arbejdes inden for Roskilde Universitets tradition for projekt-studier. Studielederen planlægger et projektdannelseforløb hvor de studerende i samtale med hinanden og potentielle vejledere udvikler problemstillinger med udgangspunkt i værkerne, som de kan arbejde med i projektgrupper, og som kan danne grundlag for vejlederansøgninger. Hver projektgruppe tildeles en vejleder, og projektforløbet påbegyndes umiddelbart derefter. Gruppen afholder møder med vejleder med udgangspunkt i skriftlige oplæg og dagsordner gruppen sender til vejlederen forud for mødet. Vejlederen giver løbende mundtligt og skriftlig feedback på de skriftlige oplæg. Projektarbejdets samlede arbejdsbelastning er 405 timer. Arbejdet er fordelt over hele semesteret og omfatter projektdannelse, forberedelse til eksamen og selve eksaminationen. Når projektdannelse, eksamensforberedelse og eksamen er trukket fra, er der cirka 350 timer tilbage til arbejdet med projektet. Et semester er normalt 15 uger. Bemærk således at der er omkring 23 timer til at arbejde med projektet om ugen. Og det er udgangspunktet for bedømmelsen. De ugentlige opgaver med projektarbejdet fordeler sig mellem selvstændige studier hvor hver enkelte projektdeltager læser fæl-leslitteraturen, indsamler materiale, analyserer materiale, skriver udkast og arbejder med sine bidrag til projektet, og gruppemøderne hvor projektdeltagerne giver feedback til hinanden, diskuterer teori, metode, beskrivelses-apparat, analyser og konklusioner, arbejder på den fælles projektrapport, forbereder møder med vejleder og holder møder med vejleder. |
Udbudsformat |
Vejledningsmøder og eksamen foregår på campus; undtagelsesvis kan vejledningen foregå online |
Undervisningsevaluering |
|
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 48.000-100.800 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 72.000-151.200 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 96.000-204.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 120.000-254.400 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 144.000-307.200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: PowerPoint præsentation eller tilsvarende samt noter til oplæg/præsentation. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse. Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal være skrevet på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt dansk. Tilladte hjælpemidler ved prøven: Plancher og digitale præsentationsredskaber samt noter til oplæg/præsentation I bedømmelsen lægges der vægt på i hvilket omfang den studerende kan:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 16/05/2023 |