Titel |
Obligatorisk kursus: Mediekultur
|
Oversat titel |
Media Culture |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Dansk
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Erik Svendsen (evs@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60068
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset giver den studerende viden om dominerende tendenser i den vestlige mediekultur med særlig vægt på danske forhold, samt viden om centrale medieteorier og medieæstetiske traditioner som har præget medievidenskaben i det 20. og 21. århundrede. Det primære er dels arbejde med medie- og kommunikationsteorier og medieæstetiske problemstillinger som belyses i analytisk arbejde med såvel teoritekster som fakta- og fiktive visuelle medietekster, dels arbejde med historiske og teoretiske tekster som giver indsigt i bredere samfundsmæssige og kulturhistoriske forhold. Såvel centrale massemedier der har karakteriseret det 20. århundrede, som nye digitale medier indgår i kursets materiale. Kurset sigter på at demonstrere samspil mellem tendenser i mediekulturen og samtidige mediers æstetiske udtryk. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset vil give både et historisk perspektiv og samtidsorienteret perspektiv på moderne mediekultur. Dernæst vil kurset dels introducere til æstetiske perspektiver på mediekulturen som fx ’liveness’ eller ’remediering’ og dels give kulturelle og samfundsorienterede perspektiver på disse. Kursets hovedsigte er, at tydeliggøre, at det æstetiske og samfundsmæssige ikke kan adskilles. |
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
5 ects = ca 135 arbejdstimer, anslået fordelt på:
|
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
|
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 14.400-24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Besvarelsen af opgaven skal være skrevet på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt dansk. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Kursets undervisere stiller en opgave, som består af to dele, hvor den studerende skal udføre en æstetisk analyse af et medieprodukt eller en medietekst. Dernæst skal den studerende demonstrere evnen til at kontekstualisere mediet historisk, kulturelt, samfundsmæssigt, institutionelt eller anden relevant kontekst. Ved bedømmelsen af opgaven vurderes i hvilken grad den studerende kan:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 26/04/2023 |