KLADDE

PDF til print Find kalender

(AFLYST) Migration, mobilitet og mangfoldighed (Specialiseringskursus)

Titel
(AFLYST) Migration, mobilitet og mangfoldighed (Specialiseringskursus)
Oversat titel

Advanced Study Seminar

Semester
F2023
Kandidatuddannelse i
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning * / Politik og Forvaltning / Socialvidenskab
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding
Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Shahamak Rezaei (shre@ruc.dk)
Studieleder
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60408
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Et specialiseringskursus har til formål at give de studerende mulighed for at fordybe sig i et emnefelts teorier/teoriretninger og empiriske anliggender. Kurset sætter de studerende i stand til kompetent at kunne vælge og argumentere for en teori/teoriretnings anvendelighed og relevans i forhold til givne problemstillinger. De udbudte kurser er baseret på instituttets forskning på feltet og viden på højeste internationale niveau. Kursernes specifikke emnefelt vil være beskrevet i aktivitetsbeskrivelsen.

Specialiseringskurser på Socialvidenskab udbydes under et af tre tematiske profiler: * Sociale forandringsprocesser og retfærdighed * Velfærd, Institutioner og Ulighed * Køn og Mangfoldighed

Uddybende beskrivelse

Allerede i 2008 fremhævede OECD-publikationen “Den globale konkurrence om talent: mobilitet af højt-kvalificerede” (OECD, 2008), at migration og mobilitet for højtuddannede arbejdstagere stiger i omfang og kompleksitet, efterhånden som flere økonomier deltager i F&U og innovationsaktivitet. Mobilt talent spreder viden både direkte og indirekte på tværs af grænser og kan bidrage til innovation. Dette kan bidrage til udviklingen i afsenderlande såvel som modtagerlande, herunder ændre på underprivilegerede og lavt uddannede migrantgruppers sociale status og anseelse. Således skaber mobilitet vindere og tabere, hvor nogle grupper får let adgang til opholdstilladelse og statsborgerskab, mens andre bliver forvist til et grænseland, hvor deres skæbne bliver afgjort af den herskende politiske diskurs.

De fleste lande ruster sig i dag til konkurrencen om talenter og tilbyder mere eller mindre systematisk en række politikker, der fokuserer på at tiltrække og fastholde ”talenter”. Ganske få har imidlertid en eksplicit, transparent og sammenhængende Migrationspolitik og Talent-tiltræknings-strategi. Vi ved at størstedelen af nutidig forskning i den internationale migrationspolitik og konkurrence om talent-tiltrækning mellem nationer fokuserer på højtuddannede individer hovedsageligt inden for STEM (Science, Technology, Engineering & Math) og NBIC (Nano-technology, Biotechnology, Information technology & Cognitive science). Dette kursus tager imidlertid udgangspunkt i en anderledes erkendelse; at STEM og NBIC kun udgør en underkategori af en mere markant migration og mobilitet af talenter, som af der til tider bliver beskrevet som Olympic Citizens. I forlængelse af denne erkendelse vil kurset bestræber sig på at skaffe teoretisk, empirisk og praktisk overblik over mekanismerne og dynamikken i den globale konkurrencen om ”mobile talenter”. Følgende hovedspørgsmål vil blive diskuteret igennem undervisningsgange:

Hvem er ”migrant talenter” og hvad karakteriserer deres mindset, præferencer, motivation og bevægelser tværs landegrænser? Hvordan definerer stater ”migrant talenter” og hvordan balancerer stater mellem politisk hensyntagen til en hjemlig ”stramindvandringspolitik” på den ene side og en ”global jagt på udenlandske talenter” på den anden side.

I denne forelæsning redegøres for det aktuelle retlige grundlag for retlig mangfoldighed i Danmark og herunder betydningen af statsborgerskab i Danmark, EU og tredjelande, for økonomisk, familiebaseret eller flygtningebaseret migration til Danmark samt for mobilitet mellem Danmark, andre EU-lande og tredjelande. Der redegøres for pas- og visumregler, for asylsagsbehandling og –grundlag, for vandrende arbejdstagere, familiesammenføring mv, alt sammen på et kombineret grundlag af dansk ret, internatonale konventioner og dele af EU-retten.

Hvilke økonomiske teorier og arbejdsmarkedsmodeller kan være relevante at inddrage ift. til forståelsen af ”migrant talenterne”?

Er velfærdsstats-regimer et relevant koncept i forhold til forståelsen af konkurrencen og bevægelserne?

Hvad er ”Migration Management”, og hvilke modeller findes der i verden, samt er der evt. sammenhæng mellem velfærdsstats-regimer og ”Migration Management-regimer?

Hvad er status blandt de konkurrerende lande i forhold til tiltrækning, fastholdelse og udvikling af ”migrant talenterne”?

Hvordan relaterer social integration (herunder medfølgende ægtefælle og familie) og mangfoldighed (”diversity management”) sig til tiltrækning, fastholdelse og udvikling af migrant talenter?

Hvad siger den empiriske forskning om de forskellige migration-managements-regimers succes i forhold til tiltrækning og fastholdelse af højtuddannede ”migrant talenter”?

Hvad bestemmer et lands ”tiltrækningsværdi” og hvordan kan vi udvikle en ny forståelse af begrebet ”comparativ advantage” i denne sammenhæng.

Hvilke uudforskede områder, evt. alternative teoretiske og metodiske modeller kan vi pege på i lyset af det kurset har gennemgået.

Pensum

Se moodle.

Tilrettelæggelse og indsats

Kursusforløbet tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som eksempelvis gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback.

Holdundervisning: 12 dobbeltforelæsninger af to timer mv. 35 timer. Forberedelse: 200 timer. Eksamen: 35 timer. Timer i alt: 270 timer svarende til 10 ects point.

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne

Program

Se moodle.

BEDØMMELSE
Læringsmål 

  • med faglig relevant terminologi kunne redegøre for og vurdere fordele og ulemper ved forskellige teorier/teoretiske retninger inden for det aspekt af et emnefelt, som specialiseringskurset beskæftiger sig med

  • være i stand til sikkert og selvstændigt at vurdere, vælge og anvende relevante teorier i forhold til en problemstilling

  • kritisk kunne reflektere over den behandlede tematiks betydning for uddannelsens genstandsfelt

  • udføre analyser på et videnskabeligt grundlag og forholde sig kreativt og løsningsorienteret til centrale problemstillinger inden for kursets tema

  • formidle sin indsigt i en sproglig form, der er faglig præcis, velstruktureret og velargumenteret.

Prøveform
Individuel portfolio

Portfolioen skal have et omfang på maksimalt 36.000 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet.

Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering.

Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen.

Bedømmelse: 7-trinsskala
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Portfolioen består af 2 skriftlige produkter, som helt eller delvist udarbejdes under kursusforløbet. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger.

Udføre analyser på et videnskabeligt grundlag og forholde sig løsningsorienteret til centrale problemstillinger inden for kursets tema.

Anvende og udforme forskellige analyseteknikker og -strategier i forhold til praktisk og teoretisk relevante problemstillinger inden for kursets tema.

Dyb indsigt i og kritisk refleksion på et videnskabeligt grundlag over det udvalgte områdes teorier, metoder og praksisser, samt identifikation af centrale videnskabelige problemstillinger inden for området.

Kompetence til skriftligt at sammenfatte det væsentligste fra en tekst og sætte teksten indhold i relation til et overordnet tema samt refleksion over egen læring og ansvar for egen faglige udvikling.

Formidle og diskutere relevante problemstillinger inden for kursets tema i en sproglig form, der er korrekt, klar, fagligt præcis, velstruktureret og velargumenteret. Færdighed i kunne formidle viden til både fagfæller og ikke-specialister.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60408
Sidst ændret 21/12/2022

Undervisningsgange: