Titel |
Centraladministrationen - samspillet mellem ministre og embedsmænd (Specialiseringskursus)
|
Oversat titel |
Advanced study seminar |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning * / Politik og Forvaltning / Socialvidenskab
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
|
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
|
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Birgitte Poulsen (bkrp@ruc.dk)
|
Studieleder |
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60391
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et specialiseringskursus har til formål at give de studerende mulighed for at fordybe sig i et emnefelts teorier/teoriretninger og empiriske anliggender. Kurset sætter de studerende i stand til kompetent at kunne vælge og argumentere for en teori/teoriretnings anvendelighed og relevans i forhold til givne problemstillinger. De udbudte kurser er baseret på instituttets forskning på feltet og viden på højeste internationale niveau. Kursernes specifikke emnefelt vil være beskrevet i aktivitetsbeskrivelsen. Specialiseringskurser på Politik og Forvaltning udbydes under et af tre profilområder:
|
Uddybende beskrivelse |
Der har i de seneste år været et markant fokus på den danske centraladministration og embedsværkets rolle. En række skandalesager har vakt offentlig interesse og debat, og ledt til en diskussion af hele vores politiske systems indretning med fokus på relationen mellem regering, embedsværk og Folketing. Fælles for flere af sagerne har været et fokus på, hvorvidt embedsmændene i centraladministrationen er blevet for følgagtige i forhold til deres minister og den siddende regering. Enten fordi de presses af deres minister eller fordi de blot ønsker at strække sig meget langt for at opfylde ministerens ønsker – og måske også for langt. Tilsvarende har forskningen peget på at ministerrollen er under pres. Ministerens arbejdsbetingelser er udfordret af en række udviklingstræk, der har betydning for ministerens evne til at styre samfundsudviklingen. Det gælder vedkommendes viden, parlamentariske erfaring, og ikke mindst udviklingen i mediebilledet. Udviklingstræk, der skaber øget afhængighed af embedsværket. Omvendt har vi set en styrkelse af statsministerens rolle inden for den seneste årrække. På dette kursus går vi i dybden med relationen mellem minister og embedsmænd og analyserer de aktuelle udfordringer, der påvirker samspillet og rolleudøvelsen for henholdsvis minister og embedsværk. Teoretisk giver kurset en videregående politologisk og forvaltningsteoretisk indføring i emnet med fokus på de uformelle regler og normer, der kendetegner det politiske system og dets indlejrede roller. Teoretisk trækkes der i denne sammenhæng på begreber som organisation og organisationskultur, politologisk rolleanalyse, principal-agent teori, samt de nyeste internationale teorier om politisering og medialisering. Kurset berører endvidere, i mindre omfang, de formelle retlige rammer, der regulerer samspillet. Empirisk giver kurset en grundig og videregående indføring i det danske politiske systems funktionsmåde på statsniveau med analyser af aktuelle udviklingstræk og udfordringer af minister- og embedsmandsrollen. Endelig indeholder kurset en praksisorienterede del, hvor vi arbejder med konkrete øvelser og håndtering af dilemmaer. På denne del af kurset kommer vi til at diskutere, hvad embedsmandsrollen indebærer og bør indebære og dermed hvad der er god embedsmandsskik. Hvilke rollekrav er på spil og står nogle af disse i modsætning til hinanden, og hvordan kan dilemmaerne håndteres? Formålet med kurset er på den baggrund at kombinere en dyberegående teoretisk indsigt med aktuelle empiriske udviklingstræk og udfordringer til det danske politisk-administrative system. Den studerende bliver således i stand til at gennemføre selvstændige analyser af samspillet mellem minister og embedsmænd, samt reflekterer over egen rolle i en fremtidig ansættelse i, eller samarbejde med, politisk styrede administrative organisationer. Kurset sluttes af med en ekskursion til Gældsstyrelsen (under Skatteministeriet), hvor vi skal ud i praksis og høre om hverdagen i organisation, der i den grad har været i politisk fokus i de seneste år med stor mediebevågenhed, ligesom I kan få tip til fremtidige jobsamtaler. Viden: Nyeste teorier inden for politologien, juraen og forvaltningsforskningen om politisk administrative organisationer og samspillet mellem politikere og embedsmænd. Kende til empiriske undersøgelser og faglige diskussioner i forvaltningsforskningen om embedsmandsnormer og rolleforståelser. At identificere og analysere samspillet mellem minister og embedsmænd ud fra de gennemgåede teorier, samt analysere dilemmaer i konkrete arbejdssituationer At omsætte den teoretiske viden til konkrete handlemuligheder At reflektere over demokratiske problemstillinger forbundet med samspillet mellem minister og embedsmænd At kunne analysere og kritisk reflektere over forvaltningsforskningens forståelse af ansatte i politisk styrede organisationer. |
Pensum |
Kommer på Moodle. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Andet (fx studenteroplæg, øvelser, peer-review, hjemmeopgaver): 103 timer Forberedelse: 150 timer Eksamen: 22 timer Ialt: 275 timer Underviseroplæg: I dele af kurset vil der forekomme underviseroplæg af forskellige længde og karakter. Centralt for undervisningsoplæg er at det forventes af den studerende deltager aktivt med at tage noter eller stille uddybende spørgsmål til underviseren. Forberedelse: Som del af kurset forventes det at den studerende forbereder sig til konfrontationstimerne/undervisningsgangene. Forberedelse består primært af indhold i form af tekster/videoer/podcast eller øvelser. Det forventes at de studerende forbereder sig til undervisningen og at underviser gør brug af de studerendes forberedelse i undervisningen. Øvelser: I forbindelse med undervisningen vil der være øvelser undervejs, øvelserne kan være individuelle, i par eller grupper. Øvelsernes primære formål er at de studerende får mulighed for at sætte deres egen viden i spil og kollaborere med medstuderende om faglige tematikker/begreber/underviseroplæg. Øvelserne kan have et produkt, i form af skriftlighed, fremlæggelse eller andre former. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne |
Program |
Kommer på Moodle |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve med forberedelsestid.
Forberedelsestid inkl. udtrækning: 25 minutter. Eksaminationstid inkl. votering: 25 minutter. Tilladte hjælpemidler: Alle (dog kun medbringe noter udarbejdet under forberedelsen med ind til selve den mundtlige prøve). Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
analysere og kritisk reflektere over forvaltningsforskningens forståelse af ansatte i politisk styrede organisationer reflektere over demokratiske problemstillinger forbundet med samspillet mellem minister og embedsmænd omsætte den teoretiske viden til konkrete handlemuligheder identificere og analysere samspillet mellem minister og embedsmænd ud fra de gennemgåede teorier, samt analysere dilemmaer i konkrete arbejdssituationer Redegør faglige diskussioner i forvaltningsforskningen om embedsmandsnormer og dillemaer i den danske centraladministation. Forstå nyeste teorier inden for politologien og forvaltningsforskningen om politisk administrative organisationer og samspillet mellem politikere og embedsmænd. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2023 |