KLADDE

PDF til print Find kalender

(AFLYST) Feltarbejde (Videregående metodekursus - indsamling, behandling og analyse af data)

Titel
(AFLYST) Feltarbejde (Videregående metodekursus - indsamling, behandling og analyse af data)
Oversat titel

Advanced methodology course - collection, treatment and analysis of data

Semester
F2023
Kandidatuddannelse i
Socialvidenskab * / Virksomhedsstudier * / Politik * / Politik og Forvaltning * / Virksomhedsledelse * / Politik og Forvaltning / Socialvidenskab / Virksomhedsledelse
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding
Deltagerantal
ECTS
5
Aktivitetsansvarlig
Sarah Alminde (sararas@ruc.dk)
Studieleder
Margit Neisig (neisig@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60413
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Et videregående kursus i samfundsvidenskabelige metoder har til formål at dygtiggøre de studerende til kompetent at kunne vælge og anvende en given metode til indsamling, behandling og analyse af data til belysning af en faglig problemstilling.

Kurset gør de studerende i stand til at argumentere for metodens anvendelighed og relevans i forhold til problemstillingen og sætte dem i stand til at mestre metodens teknikker på et professionelt niveau.

Uddybende beskrivelse

Kursets formål er at kvalificere deltagerne til at planlægge og udføre feltarbejdsrelaterede studier og gøre dem bevidste om, hvad feltarbejdet kan bruges til i projektarbejdet og i andre funktioner på arbejdsmarkedet. Skønt en feltarbejdsperiode kan være af kortere eller længere varighed, bidrager den med væsentlige indsigter og former for data, som ikke ville kunne være fremkommet ved fx udelukkende at have foretaget kvalitative interviews. Deltagerne lærer også at anvende det selvproducerede empiriske materiale i en analyse og dermed at integrere det på en meningsfuld måde i det skriftlige produkt. Endvidere vil deltagerne få indblik i feltarbejdets etiske dimensioner og dilemmaer samt regler vedrørende GDPR. Endelig vil deltagerne få indblik og øvelse i at kombinere selvproduceret empirisk materiale med eksisterende kildetyper og empirisk materiale samt kvalitetssikring af det producerede materiale.

Pensum

Eksempelvis:

Dorothy E. Smith (2002): Institutional ethnography. Pp.17-52 in May, T. (ed) Qualitative Research in Action. London: Sage Publications.

Warming, Hanne (2018) Messing with the emotions of the other exploring ambiguous youth-adult relations in a residential care institution. Emotion, Space and Society journal.

Uddrag fra bogen Antropologiske projekter: En grundbog (2018), redigeret af Helle Bundgaard, Hanne Overgaard Mogensen og Cecilie Rubow.

Tilrettelæggelse og indsats

Kurset opfylder 5 ECTS point, som svarer til 135 timer, og forventningen er, at den studerende bidrager aktivt til øvelser, oplæg samt læsning af kursets tekster. “Feltarbejde” er tilrettelagt som en kombination af oplæg ved underviser og praktiske øvelser, hvor den studerende får kendskab til feltarbejdets metodiske, etiske og teoretiske sider.

Undervisning: 30 timer

Læsning af tekster og arbejde med refleksionsspørgsmål: 25 timer

Feltarbejde (øvelse) og bearbejdning: 15 timer

Øvelser: 45 timer

Sammenskrivning af portefølje og forberedelse til mundtlig eksamen: 30 timer

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne

Program

Kurset består af fem undervisningsgange á fire timer, hvor første del består af oplæg (underviser eller studerende) og anden del går mere i dybden med konkrete øvelser baseret på feltarbejdserfaringer indsamlet mellem kursusgangene.

Før vi mødes til første undervisningsgang, afholder vi et intromøde (ca. 1 times varighed), hvor underviserne informerer om forløbet og fagets forventningerne til de studerende.

Undervisningsgang: Forskningsdesign

Undervisningsgang: Forskningsetik og GDPR

Undervisningsgang: Feltarbejde

Undervisningsgang: Analyse og formidling af feltarbejdsdata

Undervisningsgang: Forskerposition og følelser før, under og efter feltarbejde

BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter endt kursus vil de studerende:

  • med faglig relevant terminologi kunne redegøre for og vurdere fordele og ulemper ved at indsamle og analysere data ved hjælp af en givne metode

  • være i stand til sikkert og selvstændigt at anvende den given metode i forhold til en specifik faglig problemstilling

  • kunne reflektere over forskningsetiske spørgsmål relateret til metoden

  • kunne formidle resultater opnået gennem anvendelse af metoden på en faglig præcis måde.

Prøveform
Portfolio udarbejdet i gruppe afsluttet med mundtlig prøve.

Grupperne kan bestå af 2-4 studerende. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger.

Portfolioen skal for:
- 2 studerende have et omfang på 12.000-18.000 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 14.400-19.200 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 16.800-21.600 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 2 studerende 30 minutter.
Ved 3 studerende 40 minutter.
Ved 4 studerende 45 minutter.

Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation.
Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve.

Tilladte hjælpemidler til prøven: Kursusmateriale og egne noter.

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Bedømme feltarbejdets styrker og svagheder i forhold til at indsamle og analysere data med henblik på besvarelse af en konkret problemformulering.

Planlægge og gennemføre et feltstudie, samt at analysere de producerede data.

Argumentere og reflektere over forskningsetiske spørgsmål i forbindelse med feltarbejde som metode.

Med faglig præcision kunne kommunikere resultater opnået gennem anvendelse af feltarbejde.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60413
Sidst ændret 21/12/2022

Undervisningsgange: