PDF til print Find kalender

Kursus: Dansk sprog og kommunikation

Titel
Kursus: Dansk sprog og kommunikation
Oversat titel

Danish Language and Communication

Semester
F2023
Kandidatuddannelse i
Dansk * / Dansk
Aktivitetstype

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Erik Svendsen (evs@ruc.dk)
Simon Uffe Borchmann (sub@ruc.dk)
Studieleder
Erik Svendsen (evs@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60067
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Kurset omfatter to dele. Formålet med den første del er dels at opbygge og udbygge viden om hvilke kommunikative opgaver et sprog varetager, og hvordan dansk ved sin særegne grammatik og leksik varetager disse opgaver, dels at opøve evnen til at anvende og formidle denne viden i analyser af autentiske eksempler på sprogbrug. Viden om grammatik, leksik og sprogbrugsnormer anvendes i analysen af mundtlig og skriftlig sprogbrug. Målet med den anden del af kurset er at opbygge og udbygge viden om sprogforståelse og om genrer og interaktionstyper og de specifikke sproglige mønstre der kendetegner dem. Viden om sprogforståelse og genrer anvendes i analysen af mundtlig og skriftlig sprogbrug.

Uddybende beskrivelse

Da der vil være relativt få studerende på dette kursus, vil den præcise plan for kurset først blive lagt efter tilmeldingsperioden, så det kan tilpasses den specifikke gruppe af studerende. Spørgsmål herom kan rettes til studieleder Erik Svendsen (evs@ruc.dk).

Kursets indhold er dansk pragmatik, semantik og grammatik med særligt henblik på studier af kommunikation i forskelligartede kontekster. Der alterneres mellem undervisning i pragmatiske, semantiske og grammatiske emner idet der lægges vægt på sammenhængen mellem disse.

Pensum
Tilrettelæggelse og indsats

Kursets samlede studieindsats er 270 timer.

Kursets undervisning omfatter forelæsninger, øvelsestimer og individuel vejledning. Nogle undervisningsgange vil bestå af en teoretisk orienteret session med forelæsning, oplæg og diskussioner, og dernæst en praktisk orienteret session med praktiske øvelser og feedback, herunder peer feedback.

Vejledningen ligger i slutningen af kursusforløbet. Her får du vejledning i det emne du vælger at skrive om til eksamen.

Undervisningsgangene og vejledningen anslås at udgøre omkring 40 timer i alt. Det præcise antal undervisningsgange fastlægges senere.

Aktiviteter uden for undervisningsgangene og vejledningen udgør omkring 160 timer og omfatter planlægning af studieindsatsen, litteratursøgning, læsning af pensumlitteraturen, løsningen af mindre opgaver, selvstændigt arbejde med kursets læringsmål og forberedelse til eksamen.

Eksamens forventede arbejdsbyrde er 70 timer.

Udbudsformat 

Undervisningen foregår på campus. Eksamen er en hjemmeopgave.

Undervisningsevaluering
Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 
  • skelne nuanceret mellem alternative udtryksformer inden for grammatiske og leksikalske paradigmer og give nuancerede semantiske karakteristikker af de enkelte udtryksformers kommunikative funktion

  • anvende evnen til at skelne mellem og karakterisere udtryksformers kommunikative funktion systematisk og relevant i analysen og vurderingen af autentiske eksempler på sprogbrug

  • redegøre for hvordan læsere og lyttere skaber sammenhæng i forståelsen af sekvenser af ytringer og lokalisere de sproglige valg der er udslagsgivende for læseres og lytteres sammenhængsskabende aktiviteter

  • skelne mellem genrer i et genresystem og give præcise, pragmatiske karakteristikker af en genres sociale motiv, relationer til andre genrer, strategier og sproglige karakteristika

  • redegøre for relationen mellem de mønsterdannelser der kendetegner en given sprogbrug, og faktorer i konteksten, herunder mediet og teknologiske, institutionelle, kulturelle, ideologiske og faglige forhold

  • udvælge relevant empiri med udgangspunkt i en danskfaglig problemstilling og behandle problemstillingen ved en systematisk, problemstyret, sprogvidenskabeligt funderet analyse af empirien

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-33.600 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 21 dage inkl. evt. weekend og helligdage.

Besvarelsen af opgaven skal være skrevet på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt dansk.

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Prøveform Individuel skriftlig hjemmeopgave.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-33.600 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 21 dage inkl. evt. weekend og helligdage.

Besvarelsen af opgaven skal være skrevet på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt dansk.

Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af opgaven lægges der vægt på i hvilket omfang den studerende kan:

  • skelne nuanceret mellem alternative udtryksformer inden for grammatiske og leksikalske paradigmer og give nuancerede semantiske karakteristikker af de enkelte udtryksformers kommunikative funktion
  • anvende evnen til at skelne mellem og karakterisere udtryksformers kommunikative funktion systematisk og relevant i analysen og vurderingen af autentiske eksempler på sprogbrug
  • redegøre for hvordan læsere og lyttere skaber sammenhæng i forståelsen af sekvenser af ytringer og lokalisere de sproglige valg der er udslagsgivende for læseres og lytteres sammenhængsskabende aktiviteter
  • skelne mellem genrer i et genresystem og give præcise, pragmatiske karakteristikker af en genres sociale motiv, relationer til andre genrer, strategier og sproglige karakteristika
  • redegøre for relationen mellem de mønsterdannelser der kendetegner en given sprogbrug, og faktorer i konteksten, herunder mediet og teknologiske, institutionelle, kulturelle, ideologiske og faglige forhold
  • udvælge relevant empiri med udgangspunkt i en danskfaglig problemstilling og behandle problemstillingen ved en systematisk, pro-blemstyret, sprogvidenskabeligt funderet analyse af empirien
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60067
Sidst ændret 06/03/2023

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 01-05-2023 10:00 - Mandag 22-05-2023 10:00 i uge 18 til uge 21
Dansk sprog og kommunikation - Eksamen (DAN)

Tirsdag 01-08-2023 10:00 - Tirsdag 22-08-2023 10:00 i uge 31 til uge 34
Dansk sprog og kommunikation - Reeksamen (DAN)