Titel |
Valgkursus i bæredygtig omstilling i relation til specifik problematik: Analysestrategier i bæredygtig omstilling
|
Oversat titel |
Elective course in Sustainable transformation in relation to a specific issue |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Teksam - miljøplanlægning * / Bæredygtig Omstilling (TekSam)
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
Mindst 15 studerende skal være tilmeldt for at kurset gennemføres |
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Jesper Holm (jh@ruc.dk)
|
Studieleder |
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
|
Undervisere |
Jesper Holm, jh@ruc.dk Jens Dorland, jens@ruc.dk Bente Kjærgård, bkj@ruc.dk Niels Heine Kristensen, nheinek@ruc.dk |
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60452
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Valgkurset sætter fokus på nyere problemstillinger og vidensgrundlaget for at formulere, analysere og udvikle nye strategier og indsatser for bæredygtig omstilling. Eksempler på temaer:
Der udbydes to kurser per semester. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset giver kandidatstuderende en systematisk indføring i de senere års udviklede analysestrategier for proaktive studier i bæredygtig omstilling sat i relief af forskellige temaområder med cases i omstillingsindsats. Vi gennemgår og diskuterer forskellige natur- og teknisk videnskabelige tilgange i omstillingsrettede forsøg og potentiale-udredninger i teknologi og naturudnyttelse, sat overfor samfundsvidenskabelige traditioner med at studere forskellige lag i omstillingsprocesser og forskellige forskerroller heri. Der bliver sat fokus på temaområderne cirkulært byggeri, affald og byggeri. Vi tager de studerendes speciale-interesseområder op til at opøve metodologisk klarhed over hvordan vidensgrundlaget kan udvikles og analytisk bearbejdes til konkrete omstillingstiltag af et eller flere selvvalgte emneområder for specialet: natur- råstof- eller energi udnyttelse, sociotekniske systemer, produktkæder, brancher, sektorer eller lokalområder. Valgkurset samlæses med kurset Strategier i Bæredygtig Omstilling. |
Pensum |
Pensum indeholder artikler med metodologiske og analysestrategiske anvisninger på studiet af forskellige former for bæredygtig omstillingstiltag. Dertil empirisk materiale på cases, som belyses vha. forskellige teoretiske og metodiske tilgange. Pensum vil foreligge på moodle. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats Kurset er normeret til 5 ECTS = 135 timer. Heraf: Undervisningstid: 17,5 timer. Forberedelse og øvelse til mundtlig fremlæggelse: 92,5 timer. Gruppebaseret opgaveopgave: 25 timer. Vejledning pr. gruppe i synopsis før opgave 0.5 time. Læringsaktiviteter Kurset tilrettelægges i samarbejdet mellem vejlederne og vil løbende kunne udvikle sig i form og indhold efter studerendes behov. Det er et specialeforberedende kursus med holdundervisning. Arbejds- og studiemetoder består i tolkende læsning og aktivt arbejde med forskellige akademiske og praksisnære traditioner, som repræsenterer en bæredygtig omstillingsrettet forandringsanalyse og udformning af løsningsforslag. Studerende forbereder mundtlige oplæg over nøgletekster, diskussioner i opgave grupper og i plenum. Gruppen udformer synopsis for analyse og løsningsforslag med vejleder respons/peerfeedback. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt samt ved kursusafslutning, hvor kurset evalueres i en dialog mellem studerende og underviser, (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder/ undervisningsansvarlig). Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Skriftlige evalueringer går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringer på studienævnets side på intranettet. |
Program |
Mere alment og gennemgående om tilgangen på kursusgangene 1. Forelæsninger om forskellige skolers tilgange til analyser af langsigtede omstillinger & forskningens placering i processerne - med og uden co-research. Forelæsninger om at kortlægge forskellige aktørroller for forskere/studerende i analysestrategien og deres betydning for bæredygtig omstilling. Gæsteoplæg fra forskere udefra og NGO-repr. om strategisk selvforståelse if.t udvikling af bæredygtige omstillingsstrategier
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Viden, færdigheder og kompetencer:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 12.000-19.200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Det forventes at den studerende under kursets udvikling på tilfredsstillende vis kan identificere nyere problemstillinger om forskningsstrategier og metodologi i egne eller andres formulerede horisonter for bæredygtig omstilling og identificere svagheder og styrker ved nyeste metodiske tilgange. Herunder hører at studerende: • Kan udvælge relevante teorier, begreber og metoder til analyse og vurdering af problemstillinger inden for bæredygtig omstilling • Kan vurdere og reflektere over egen eller kommende kandidat-rolle i samarbejde og involvering i formulering og skabelse af strategier og indsatser for omstillingsprocesser • Kan selvstændigt formulere og udvikle strategiske løsningsforslag til bæredygtig omstilling ud fra et helhedsorienteret perspektiv |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 07/06/2022 |