PDF til print Find kalender

Videregående organisering og forandring

Titel
Videregående organisering og forandring
Oversat titel

Advanced organisation and change

Semester
F2023
Kandidatuddannelse i
Virksomhedsstudier * / Virksomhedsledelse * / Virksomhedsledelse
Aktivitetstype

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding
Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Anita Mac (amm@ruc.dk)
John Damm Scheuer (jods@ruc.dk)
Jette Ernst (jeternst@ruc.dk)
Studieleder
Margit Neisig (neisig@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60350
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Formålet er at bibringe de studerende avanceret forskningsbaseret viden om organisering i virksomheder og organisationer. Kurset introducerer og diskuterer teorier med relevans for ledere og medarbejderes organisering af deres virksomhed eller organisation. Kurset bibringer endvidere de studerende forskningsbaseret viden om intra- og interorganisatorisk forandring, håndtering af forandring, samt de eksterne forhold som har indflydelse på organisatorisk forandring, som f.eks. bæredygtig omstilling, og teknologisk omstilling.

Uddybende beskrivelse

Kurset er bygget op om undervisningsmoduler á 10 x 3 timer, som typisk vil bestå af 2 forelæsningstimer og 1 øvelsestimer. Den første undervisningsgang indeholder en generel introduktion til hvordan organisatorisk forandring kan tænkes og forstås. De efterfølgende ni undervisningsmoduler er fordelt over tre tematikker som på forskellig vis forholder sig til aspekter af og former for organisatorisk forandring. Undervisningsmodulerne består af forelæsninger og øvelser. Forelæsningerne har til formål af introducere de studerende til relevante teorier og forskellige aspekter af organisatorisk forandring. Det kan fx være bæredygtig forandring eller teknologidrevet forandring. Øvelsesmodulerne vil træne de studerendes forståelse af hvordan teorierne kan omsættes til praktiske analyser og vil forberede de studerende på eksamen.

De studerende får gennem dette kursus indsigt i og kompetencer til at analysere og gennemføre en forandring i en organisation.

Efter afsluttet forløb, forventes det at den studerende:

Har opnået viden om og kan demonstrere forståelse af de på kurset behandlede teorier og metoder til organisering og organisationsforandring.

Kan anvende den opnåede teoretiske viden og de på kurset introducerede metoder til at besvare det eller de stillede eksamensspørgsmål.

Kan forholde sig uafhængigt, kritisk og reflekteret til de på kurset præsenterede teorier og metoder.

Og at eksamensbesvarelsens valg af teorier og metoder fremstår som velbegrundede i forhold til eksamensspørgsmålet.

Kan anvende akademisk skrivestil – dvs. skrive en besvarelse, der er velstruktureret og refererer ifølge gældende normer for akademiske tekster.

Pensum

Information om pensum vil blive lagt ud på Moodle inden studiestart.

Tilrettelæggelse og indsats

Studieindsats:

Kursets 10 ECTS udgør 270 timer i arbejdsindsats, fordelt på følgende:

  • 150 timer: læseforberedelse

  • 42 timer: forberedelse til øvelser

  • 30 timer: deltagelse i undervisning bestående af forelæsninger og øvelser

  • 48 timer: eksamensforberedelse og eksamen

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-erhvervsoekonomi-og-virksomhedsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/.

Program

Program:

Første kursusgang: Introduktion til organisationsforandring og paneldiskussion ved de tre undervisere.

Første tema: Et Bourdieusk perspektiv på teknologisk-dreven organisationsforandring samt forandringers temporalitet

Andet tema: Plan- og procesdrevne perspektiver på organisatorisk forandring, samt dilemma- og kompleksitets-analyser

Tredje tema: Oversættelse som et perspektiv på forandring

Et af ovenstående temaer inkluderer et virksomhedsbesøg eller et oplæg af en medarbejder eller leder om en organisatorisk forandring i en lokal virksomhed.

Eksamen.

BEDØMMELSE
Læringsmål 

  • De studerende opnår avanceret forskningsbaseret viden om organisering af arbejde i virksomheder og organisationer, samt intra- og inter-organisatorisk forandring, forskellige teoretiske perspektiver på implementering og forandring, og ledelse af forandring. Derudover får de studerendeindsigt i de akademiske og metodiske debatter, der knytter sig til ovenstående områder. De studerende udvikler deres evne til at udvælge, reflektere over og kritisk anvende teorier og metoder indenfor de på kurset behandlede organisationsfaglige områder. De udvikler ligeledes deres evne til at udvælge relevante teorier med henblik på at undersøge et problemområde relateret til organisering og organisationsforandring (som f.eks. bæredygtig omstilling af virksomheder),Og til at kommunikere om og diskutere organisering og organisatorisk forandring og fagområdets teorier og empiri. Endelig udvikler de studerende kompetence i at tage ansvar for og reflektere over egen læring i forhold til det organisationsfaglige forskningsområde.

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimalt 14.400 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage.



Bedømmelse: 7-trinsskala
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Karakteren er udtryk for en vurdering af graden af den studerendes opnåelse af ovennævnte læringsmål, dvs. i hvor høj grad den studerende:

Demonstrerer viden om og forståelse af de på kurset behandlede teorier og metoder til analyse af organisering og organisationsforandring.

Kan anvende de på kurset introducerede teorier og metoder til at besvare eksamensspørgsmålet

Forholde sig selvstændigt, kritisk og reflekteret til valg af teorier og metoder i besvarelsen af eksamensspørgsmålet.

Kan begrunde valget af teorier og metoder i den forbindelse og

Behersker akademisk skrivestil – dvs. udarbejder en besvarelse, der er velstruktureret og refererer ifølge gældende normer for akademiske tekster.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60350
Sidst ændret 06/03/2023

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Tirsdag 14-02-2023 14:15 - 14-02-2023 17:00 i uge 07
Videregående organisering og forandring (VL)

Tirsdag 21-02-2023 14:15 - 21-02-2023 17:00 i uge 08
Videregående organisering og forandring (VL)

Tirsdag 28-02-2023 14:15 - 28-02-2023 17:00 i uge 09
Videregående organisering og forandring (VL)

Tirsdag 07-03-2023 14:15 - 07-03-2023 17:00 i uge 10
Videregående organisering og forandring (VL)

Tirsdag 14-03-2023 14:15 - 14-03-2023 17:00 i uge 11
Videregående organisering og forandring (VL)

Tirsdag 21-03-2023 14:15 - 21-03-2023 17:00 i uge 12
Videregående organisering og forandring (VL)

Tirsdag 28-03-2023 14:15 - 28-03-2023 17:00 i uge 13
Videregående organisering og forandring (VL)

Tirsdag 11-04-2023 14:15 - 11-04-2023 17:00 i uge 15
Videregående organisering og forandring (VL)

Tirsdag 25-04-2023 14:15 - 25-04-2023 17:00 i uge 17
Videregående organisering og forandring (VL)

Tirsdag 02-05-2023 14:15 - 02-05-2023 17:00 i uge 18
Videregående organisering og forandring (VL)

Onsdag 14-06-2023 10:00 - Fredag 16-06-2023 10:00 i uge 24
Videregående organisering og forandring - Eksamen (VL)

Mandag 21-08-2023 10:00 - Onsdag 23-08-2023 10:00 i uge 34
Videregående organisering og forandring - Reeksamen (VL)