Titel |
Videregående organisering og forandring
|
Oversat titel |
Advanced organisation and change |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Virksomhedsstudier * / Virksomhedsledelse * / Virksomhedsledelse
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
|
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
|
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Margit Neisig (neisig@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60350
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet er at bibringe de studerende avanceret forskningsbaseret viden om organisering i virksomheder og organisationer. Kurset introducerer og diskuterer teorier med relevans for ledere og medarbejderes organisering af deres virksomhed eller organisation. Kurset bibringer endvidere de studerende forskningsbaseret viden om intra- og interorganisatorisk forandring, håndtering af forandring, samt de eksterne forhold som har indflydelse på organisatorisk forandring, som f.eks. bæredygtig omstilling, og teknologisk omstilling. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset er bygget op om undervisningsmoduler á 10 x 3 timer, som typisk vil bestå af 2 forelæsningstimer og 1 øvelsestimer. Den første undervisningsgang indeholder en generel introduktion til hvordan organisatorisk forandring kan tænkes og forstås. De efterfølgende ni undervisningsmoduler er fordelt over tre tematikker som på forskellig vis forholder sig til aspekter af og former for organisatorisk forandring. Undervisningsmodulerne består af forelæsninger og øvelser. Forelæsningerne har til formål af introducere de studerende til relevante teorier og forskellige aspekter af organisatorisk forandring. Det kan fx være bæredygtig forandring eller teknologidrevet forandring. Øvelsesmodulerne vil træne de studerendes forståelse af hvordan teorierne kan omsættes til praktiske analyser og vil forberede de studerende på eksamen. De studerende får gennem dette kursus indsigt i og kompetencer til at analysere og gennemføre en forandring i en organisation. Efter afsluttet forløb, forventes det at den studerende: Har opnået viden om og kan demonstrere forståelse af de på kurset behandlede teorier og metoder til organisering og organisationsforandring. Kan anvende den opnåede teoretiske viden og de på kurset introducerede metoder til at besvare det eller de stillede eksamensspørgsmål. Kan forholde sig uafhængigt, kritisk og reflekteret til de på kurset præsenterede teorier og metoder. Og at eksamensbesvarelsens valg af teorier og metoder fremstår som velbegrundede i forhold til eksamensspørgsmålet. Kan anvende akademisk skrivestil – dvs. skrive en besvarelse, der er velstruktureret og refererer ifølge gældende normer for akademiske tekster. |
Pensum |
Information om pensum vil blive lagt ud på Moodle inden studiestart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats: Kursets 10 ECTS udgør 270 timer i arbejdsindsats, fordelt på følgende:
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-erhvervsoekonomi-og-virksomhedsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/. |
Program |
Program: Første kursusgang: Introduktion til organisationsforandring og paneldiskussion ved de tre undervisere. Første tema: Et Bourdieusk perspektiv på teknologisk-dreven organisationsforandring samt forandringers temporalitet Andet tema: Plan- og procesdrevne perspektiver på organisatorisk forandring, samt dilemma- og kompleksitets-analyser Tredje tema: Oversættelse som et perspektiv på forandring Et af ovenstående temaer inkluderer et virksomhedsbesøg eller et oplæg af en medarbejder eller leder om en organisatorisk forandring i en lokal virksomhed. Eksamen. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimalt 14.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Karakteren er udtryk for en vurdering af graden af den studerendes opnåelse af ovennævnte læringsmål, dvs. i hvor høj grad den studerende: Demonstrerer viden om og forståelse af de på kurset behandlede teorier og metoder til analyse af organisering og organisationsforandring. Kan anvende de på kurset introducerede teorier og metoder til at besvare eksamensspørgsmålet Forholde sig selvstændigt, kritisk og reflekteret til valg af teorier og metoder i besvarelsen af eksamensspørgsmålet. Kan begrunde valget af teorier og metoder i den forbindelse og Behersker akademisk skrivestil – dvs. udarbejder en besvarelse, der er velstruktureret og refererer ifølge gældende normer for akademiske tekster. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2023 |