Titel |
Anvendte poststrukturalismer: Analysestrategier i fht undersøgelse af politik, socialitet og identitet (Videregående metodekursus - indsamling, behandling og analyse af data)
|
Oversat titel |
Advanced methodology course - collection, treatment and analysis of data |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab * / Virksomhedsstudier * / Politik * / Politik og Forvaltning * / Virksomhedsledelse * / Politik og Forvaltning / Socialvidenskab / Virksomhedsledelse
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
|
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunkterne for studieaktiviteter og eksamen. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Christel Stormhøj (stormhoj@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60412
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et videregående kursus i samfundsvidenskabelige metoder har til formål at dygtiggøre de studerende til kompetent at kunne vælge og anvende en given metode til indsamling, behandling og analyse af data til belysning af en faglig problemstilling. Kurset gør de studerende i stand til at argumentere for metodens anvendelighed og relevans i forhold til problemstillingen og sætte dem i stand til at mestre metodens teknikker på et professionelt niveau. |
Uddybende beskrivelse |
Dette kursus giver viden om og konkrete metodiske færdigheder i at foretage analyser ud fra en overordnet poststrukturalistisk optik. Poststrukturalisme betyder, at vi analyserer hvordan det, vi undersøger (fx en lovgivning, et politisk problem, en ulighedsform eller en identitet) bliver til og formes af stridende diskurser og/eller praksisser inden for afgrænsede områder, med forslag til udvikling og anvendelse af strategier, der kan analysere disse. Der fokuseres især på de strategier og analytiske værktøjer, der er udviklet af Foucault, Butler og Bacchi til studiet af politik, socialitet og identitet. På et videregående niveau kommer vi rundt om hvad der karakteriserer en poststrukturalistisk optik, og hvad denne optik betyder for hvordan vi designer en undersøgelse, indsamler materiale (dokumenter, interviews mm.), anvender/opstiller analysestrategier samt for kriterier for gode poststrukturalistiske analyser. Kurset åbner op for teoretisk fordybelse samtidig med at det giver praktiske færdigheder i at anvende poststrukturalistiske analysestrategier i fht konkrete problemstillinger og afprøvning på dokumenter På kurset skal i samarbejde med andre i anvendelse af en poststrukturalistisk tilgang i fht relevante problemstillinger i forskningsmæssige og professionelle sammenhænge. På kurset læses primær litteratur i form af eksempler på de tre nævnte forfatteres egne analyser, ligesom vi læser om deres analysestrategier og hvordan disse er blevet brugt, uddybet og præciseret af andre i nutidige studier af politik, socialitet og identitet. Har du ikke deltaget i samfundsvidenskabelig bachelor fra RUC forudsættes det, at du har kendskab til Kristensen og Hussain (2016): Metoder i samfundsvidenskaberne. Frederiksberg: Samfundslitteratur |
Pensum |
Bog der købes inden kursus start: Stormhøj, C. (2010): Poststrukturalismer – videnskabsteori, analysestrategi, kritik. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 1udg./ 2 oplag. Desuden findes tekster på Moodle og REX Derudover se program |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset veksler mellem korte forelæsninger, læsning af primærlitteratur og efterfølgende studenteroplæg, feedback/peer feedback, diskussioner samt øvelser, hvor de studerende i praksis arbejder med forskellige poststrukturalistiske analysestrategier. Alle skal have bidraget og deltaget i studenteroplæg (et eller flere). Holdundervisning 20 Andet (f.eks. studenteroplæg, øvelser, peer-review) 20 Forberedelse 47 Eksamen 48 Timer i alt 135 |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne |
Program |
Kursusplan: Blok A 1.Introduktion til kurset, indkredsning af en poststrukturalistisk optik samt kortlægning af det poststrukturalistiske landskab Stormhøj, C. (2010): Kap. 1 og 2 i Poststrukturalismer – videnskabsteori, analysestrategi, kritik. Frederiksberg: Samfundslitteratur (s. 13-23 samt 31-70). Blok B: Tre analysestrategier: Gouvernmentality; What’s the problem represented to be; dekonstruktion
Foucault, M. (2009 (1978)): Lecture four, 1.2.1978, I Michel Foucault. Security, territory, population. Lectures at the College de France 1977-78. Basingstoke: Palgrave Macmillan (s. 87-114). https://ebookcentral.proquest.com/lib/kbdk/reader.action?docID=736155&ppg=119 Dean, M. (2010): Chap. 1 i Governmentality. Power and rule in modern society. London: Sage (s.1-36) (supplerende) https://ebookcentral.proquest.com/lib/kbdk/reader.action?docID=743643&ppg=27
Phillips, J (2013) Derrrida, deconstruction and methods I The Edinburgh companion to Poststructuralism. Edinburgh UP, 122-143 https://ebookcentral-proquest-com.ep.fjernadgang.kb.dk/lib/kbdk/reader.action?docID=1962214&ppg=108 Stormhøj, C. (2010): Kap. 3 i Poststrukturalismer – videnskabsteori, analysestrategi, kritik. Frederiksberg: Samfundslitteratur. (s. 73-88) Stormhøj, C. (2003): Den politiserede tokønnethed i Grus 24(69), s. 118-137 (supplerende) Blok C: Applikationer, forskningsdesign, undersøgelsesspørgsmål og metodiske retningslinjer
Blok D: Indsamling og udvælgelse af empirisk materiale
Stormhøj, C. (2010): Kap.3 i Poststrukturalismer – videnskabsteori, analysestrategi, kritik. Frederiksberg: Samfundslitteratur. (s. 88-97)
Stormhøj, C. (2010): Kap. 4 i Poststrukturalismer – videnskabsteori, analysestrategi, kritik. Frederiksberg: Samfundslitteratur. (s.132-133).
Blok E : kriterier for gode poststrukturalistiske analyser
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus vil de studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Med faglig relevant terminologi at kunne redegøre for og vurdere fordele og ulemper ved at indsamle og analysere data ved hjælp af de tre analysestrategier, gouvernmentality, WPR og dekonstruktion i fht en given problemstilling og på et videregående niveau. At kunne redegøre for forskelle og ligheder mellem de tre analysestrategier mhp. At identificere deres respektive distinkthed. At kunne anvende en analysestrategi på en given problemstilling og begrunde valget af denne. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2023 |