Titel |
Retssociologi (Videregående metodekursus - indsamling, behandling og analyse af data)
|
Oversat titel |
Advanced methodology course - collection, treatment and analysis of data |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab * / Virksomhedsstudier * / Politik * / Politik og Forvaltning * / Virksomhedsledelse * / Politik og Forvaltning / Socialvidenskab / Virksomhedsledelse
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
|
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Miriam Bak McKenna (miriambm@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60411
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et videregående kursus i samfundsvidenskabelige metoder har til formål at dygtiggøre de studerende til kompetent at kunne vælge og anvende en given metode til indsamling, behandling og analyse af data til belysning af en faglig problemstilling. Kurset gør de studerende i stand til at argumentere for metodens anvendelighed og relevans i forhold til problemstillingen og sætte dem i stand til at mestre metodens teknikker på et professionelt niveau. |
Uddybende beskrivelse |
Lovgivning er et centralt element i den politiske proces på alle forvaltningsniveauer. At forstå dens hovedtræk og dynamik er derfor afgørende for studerende i offentlig politik. Dette kursus har til formål at give de studerende den grundlæggende viden og metodiske og teoretiske færdigheder, der er nødvendige for at få adgang til, forstå og bruge lovgivning og juridiske institutioner i deres forskning. Kurset tager et komparativt perspektiv, der trækker på juridiske instrumenter og processer udviklet i forskellige politiske rammer og sociale, økonomiske og politiske sammenhænge. Det gør den ved at kombinere teoretisk indsigt og praktiske komponenter. I løbet af kurset kommer de studerende til at reflektere over lovgivningens relevans for den offentlige orden i forhold til presserende nutidige udfordringer. De får eksponering for og udvikler kendskab til relevante juridiske rammer og de processer, hvorigennem disse udvikles og anvendes. De udforsker forskellige måder at bruge loven som et politisk værktøj. Kurset dækker centrale retssociologiske temaer, problemstillinger og metodiske tilgange til studiet af jura. Disse omfatter Habermas, Luhmann og Bourdieus retssociologiske teorier, empiriske tilgange til rettens rolle i samfundet, forskellige kritiske og feministiske teorier, sammen med den klassiske juridiske metode. Deltagerne opfordres desuden til at reflektere over, hvordan loven giver rammer for ansvarlighed, og dens evne til at levere på politik og sociale forandringer. Studerende udvikler deres juridiske (analytiske og praktiske) færdigheder gennem forskellige politiske og sociale problemstillinger og ’practical cases’. |
Pensum |
Hammerslev, Ole & Mikael Rask Madsen (red.) Retssociologi. Klassiske og moderne perspektiver. København: Reitzel, 2013. Samt andre relevante tekster. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Øvelser: I forbindelse med undervisningen vil der være øvelser undervejs, øvelserne kan være individuelle, i par eller grupper. Øvelsernes primære formål er at de studerende får mulighed for at sætte deres egen viden i spil og kollaborere med medstuderende om faglige tematikker/begreber/underviseroplæg. Øvelserne kan have et produkt, i form af skriftlighed, fremlæggelse eller andre former. Fremlæggelser: I undervisningen forekommer (gruppe)fremlæggelser hvor studerende på baggrund af et oplæg fra underviserne skal fremlægge deres arbejde. De studerende får øvelse i at planlægge og holde oplæg samt formidle deres viden. Peer feedback: Integreret i undervisningen er peer feedback øvelser hvor de studerende giver feedback til deres medstuderende på deres fremlæggelser. Kurset giver 5 ECTS-point. Du forventes derfor at bruge ca. 135 timer på kurset i løbet af semesteret. Disse forventes at blive fordelt på følgende måde: Undervisning: 20 timer (5 x 4 timer). Forberedelse til undervisning og eksamen: 75 timer (10-12 timer pr. kursusgang; resten til forberedelse af eksamen). Eksamen: 40 timer (fem dages arbejde, ekskl. forberedelse). |
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne. |
Program |
Programmet vil fremgå på Moodle. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus vil de studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 14.400-19.200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den studerende skal efter endt kursus kunne: Demonstrere dybdegående viden om retssociologiske metoder og deres anvendelse, og derved selvstændigt kunne:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 27/05/2022 |