Titel |
Sociale forandringer, ulighed og mangfoldighed
|
Oversat titel |
Social Change, Inequality and Diversity |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
|
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Troels Schultz Larsen (tschultz@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60248
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Dette kursus bygger oven på bacheloruddannelsen i socialvidenskabs fagmodulkurser og har fokus på vor samtids centrale komplekse, sociale forandringsprocesser og de skiftende komplekse udfordringer, kriser, uligheds-, magt- og modsætningsforhold der udfolder sig inden for rammerne af moderne velfærdssamfund og –stater. Kurset er hermed orienteret mod hvorledes forskellige dynamikker, mekanismer og sociale kampe kontinuerligt skaber forandringer på forskellige samfundsmæssige niveauer. På denne måde berører kurset spørgsmål omkring hvorledes forandringsprocesser i moderne velfærdssamfund og –stater, bidrager til nye samfundsmæssige formationer, opdelinger, kategoriseringer og modsætningsforhold. Spørgsmålene om adgangen til institutionaliseringen, reguleringen og fordelingen af f.eks. forskellige former for resurser, services, goder, privilegier, status og indflydelse. Samt spørgsmålene omkring udbredelsen, sammenhængene mellem og konsekvenserne af forskelssættende kategoriseringer som f.eks. køn, klasse, race, etnicitet, seksuel – og religiøs orientering, funktionsnedsættelser og generation. Samt hvilken betydning dette har for bl.a. menneskers medborgskab, tilhørsforhold, hverdagsliv og identitet. På denne måde sætter kurset også fokus på og bidrager til at rejse nye spørgsmål til betydningen af retfærdighed og kritik og på hvorledes der kan anvises nye veje for sociale og praktiske forandringer i en aktuel samfundsmæssig kontekst og deres konsekvenser for forskellige samfundsgrupper såvel som for samfundets sammenhængskraft. Som et avanceret kandidatkursus bygger kurset på primær forskningslitteratur. Med hensyn til undervisnings- og arbejdsformer veksler kurset mellem forelæsninger og workshops, men kan tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som praktiske aktiviteter, der træner den reflekterede anvendelse af teorier og metoder. Kurset er endvidere bygget op i mindre blokke af forelæsninger med tilhørende workshops dels i relation til de tre tematiske profiler dels i relation til en række problemstillinger, der eksemplificerer og går på tværs af de tre profiler. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset er bygget op i mindre blokke af forelæsninger med tilhørende workshops dels i relation til de tre tematiske profiler dels i relation til en række problemstillinger, der eksemplificerer og går på tværs af de tre profiler. Pensummæssigt bygger kurset på primær forskningslitteratur i form af internationale fagfællebedømte forskningsartikler og bøger. |
Pensum |
Forudsætninger I det SUM kurset bygger oven på bacheloruddannelsen i socialvidenskabs fagmodulkurser tages det for givet at at de studerende er bekendt med litteraturen fra bogen ""Socialvidenskab, Nyt fra Samfundsvidenskaberne (2019)"" såvel som med litteraturen i SV B1 fagmodulkurset: Samfundstypologier, transformationer og globalisering eller tilsvarende. For studerende der ikke er bekendt med denne litteratur vil det være hensigtsmæssigt som minimum at orienterer sig i denne. Endelig er det også en fordel at have læst/orienteret sig i klassisk og moderne socialvidenskabelige værker som f.eks. T. H. Marshall (1950[2003]) Medborgerskab og Social Klasse, Hans Reitzels Forlag. REX link til e-bog engelsek udgave J. Loftager (2012) Karl Marx, Statskundskabens klassikere, Samfundslitteratur. H. H. Bruun (2013) Max Weber, Statskundskabens klassikere, Samfundslitteratur. D. Østerberg (2002) Émile Durkheim og hans teorier om samfundet, Hans Reitzels Forlag. Pensum Kurset er pensumorienteret men rækker også udover det snævre eksamenspensum det betyder at alt pensum ikke nødvendigvis gennemgås detaljeret i de enkelte forelæsninger lige såvel som der vil indgå pensum i forelæsningerne der ikke er opgivet som eksamenspensum. Supplerende litteratur er ikke eksamenspensum. Det forudsættes at i som studerende selv er i stand til at fremsøge den litteratur der opgives som kursuspensum der udgøres af peer-reviewed forskningsartikler udgivet i anerkendte forskningstidsskrifter eller som e-bøger via Roskilde Universitetsbiblioteks (www.rub.ruc.dk) adgang til det Kongelige Bibliotek (www.kb.dk), eller lignende. NB du skal være logget ind på KB for at kunne tilgå litteratur via links. Kursuspensum fremgår af moodle. |
Tilrettelæggelse og indsats |
"Aktivitetsformer: Kurset er struktureret omkring en række forelæsninger med afsæt i den læste litteratur. Her forventes det at den studerende er forberedt ved at have læst pensum samt deltager aktivt ved at tage noter, være aktiv i øvelser og diskussioner samt ved stille spørgsmål til underviser og litteraturen. Øvelser i mindre grupper i relation til den aktuelle litteratur. Spørgsmål og plenumdiskussioner i relation til litteratur og forelæsning. Workshops i grupper med øvelser i relation til den aktuelle litteratur med fokus på f.eks. at anvende, sammenligne, kombinerer og tage stilling til styrker og svagheder ved forskellige tilgange. De studerende tilbydes at deltage i studiegrupper der sammen læser og diskuterer den aktuelle litteratur og formulerer spørgsmål til denne og forelæsningerne samt at udarbejde skriftlige sammenfatninger af centrale pointer fra de enkelte tekster til at understøtte læringen samt eksamensforberedelsen. ETCS deklaration: Kurset er berammet til 15 ECTS-point som svarer til 405 studenterarbejdstimer. Konfrontationstimer udgør ca. 40 timer ud af det samlede studenterarbejdstimer. Den største del arbejdsbelastning udgøres af timer til læsning og bearbejdning af kursuslitteraturen (noter mm) (ca. 200 timer) og til aktiv deltagelse uden for undervisningstiden (ca. 60 timer). Det omfatter blandt andet studiegruppeaktiviteter med bearbejdning og forberedelse af tekstfremlæggelse, sammenfatninger af kursusgangenes indhold samt spørgsmålsforberedelse. De resterende timer tænkes anvendt til eksamensforberedelse og eksamen (ca. 105 timer). " |
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne |
Program |
Programmet vil fremgå på Moodle |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på 24.000-48.000 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
"Demonstrerer evnen til at identificere, anvende, sammenligne, kombinere og tage kritisk stilling til et udvalg af socialvidenskabelige teorier og tilgange i relation til de tre tematiske profiler. Reflekterer over og kritisk vurdere hvad et tværfagligt og problemorienteret socialvidenskabeligt perspektiv tilbyder frem for andre, mere traditionelle perspektiver i relation til de tre tematiske profiler. Argumenter for og reflekter over forskellige socialvidenskabelige teoriers og tilganges styrker og svagheder. Analyser og vurder hvorledes forskellige socialvidenskabelige teorier og tilgange kan bidrage løsningsorienteret til konkrete samfundsmæssige udfordringer i relation til eller på tværs af de tre tematiske profiler. " |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 27/05/2022 |