Titel |
Praktikorienteret formidlingsprojekt
|
Oversat titel |
Project-oriented Communication Internship |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Social Intervention
|
Aktivitetstype |
Valgfrit Det er obligatorisk at vælge ml. praktikorienteret formidlingsprojekt eller formidlingsprojekt: samarbejde, deltagerinvolvering og design |
Undervisningssprog |
Dansk / English
|
Studieordning | |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du kan læse mere om, hvordan du melder dig til projektorienteret praktikforløb på intra Please be aware of the approval requirements for a project-oriented internship. You can read more about the approval process here |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
|
Studieleder |
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60233
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med det særligt tilrettelagte projektorienterede praktikforløb er, at den studerende opnår en praksisindsigt og -erfaring, som er relevant i forhold til uddannelsens øvrige elementer. I det praktikorienterede formidlingsprojekt beskriver den studerende de fagligt relevante problemstillinger, som vedkommende har arbejdet med i praktikken og reflekterer over egne læreprocesser. Det praktikorienterede formidlingsprojekts formål er desuden at de studerende får erfaring med at arbejde i en række eksemplariske formidlingsformater, der har relevans i forskellige interventionskontekster. |
Uddybende beskrivelse |
Det indledende arbejde med at indkredse problemstillingen sker ifm praktikudviklingsseminarer, hvor de(n) studerende i fællesskab og med sparring fra uddannelsens vejledere arbejder med at identificere problemer og interesseområder knyttet til praktikken og til eksemplariske problemstillinger inden for social intervention. Herefter organiserer de(n) studerende, i samarbejde med praktiksted og vejledere, selv det teoretiske og praktiske arbejde med praktikforløbet og med at udarbejde formidlingsprojektet. Den studerende søger og finder selv, med sparring fra vejleder, den litteratur og evt. andet materiale dette kræver. Det praktikorienterede formidlingsprojekts formål er desuden at de studerende får erfaring med at arbejde i og reflektere over en række eksemplariske formidlingsformater, der har relevans i forskellige interventionskontekster. Formidlingsprojektet består derfor af to dele: en formidlingsdel og en projektdel. Formidlingsdelen omfatter ét af følgende produkter, som må fylde 7-10 sider af det samlede formidlingsprojekt:
Projektdelen fylder resten af det samlede omgang. Den udfolder og perspektiverer den interventionsproblemstilling, som formidlingsdelen vedrører. Projektdelen omfatter teoretiske og metodiske refleksioner over formidlingsdelens produkt, og hvordan produktet har relevans og implikationer i praktiksammenhængen eller for samarbejde, bruger/borgerinvolvering og/eller design i sociale interventioner. Formidlingsprojektet understøttes gennem klynger for hele holdet, som kvalificerer de studerendes valg af og arbejde med produkt. Her drøftes bl.a. genrekonventioner, muligheder og implikationer forbundet med forskellige produktformater ifm sociale interventioner. Hvis de studerende ønsker det, kan arbejdet ligeledes understøttes af et selvorganiseret klyngeforløb for praktikanter. Arbejdet understøttes af vejleder, som sparrer med de(n) studerende og giver feedback på dennes arbejde i alle praktikprojektets faser. Ved den interne evaluering får de(n) studerende, gennem gensidig konstruktiv og kritisk diskussion med en opponentpraktikant(gruppe) og anden vejleder, mulighed for at kvalificere formidlingsprojektets problemformulering og to dele. Der bruges 30 min per studerende til denne diskussion. |
Pensum |
I praktikudviklingsfasen samt ifm klynger for hele holdet læses der faglig litteratur til understøttelse af valg og udvikling af formidlingsprodukt. Fælles pensum for dette angives via Moodle. I løbet af praktikforløbet læser de(n) studerende faglig litteratur, som bruges til udviklingen af problemformuleringen, til valg af teori og metode og til kvalificering af analyser og produkter. Den faglige litteratur, som identificeres og udvælges i dialog med vejleder, udgør aktivitetens pensum. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Praktikforløbet på Social Intervention løber over hele semestret og tilrettelægges i samarbejde mellem den studerende, praktikstedet og –værten. Praktikforløbet omfatter foruden selve praktikken og opgaverne forbundet hermed den studerendes deltagelse i fælles praktikudviklingsseminarer ved semestrets begyndelse, klynger og intern evaluering, som bidrager til at udvikle og kvalificere refleksioner over arbejdet. Praktikforløbet er i udgangspunktet individuelt, men hvor det er fagligt velbegrundet kan praktikanter i samråd med den semesteransvarlige gruppedanne. Ligeledes er det muligt at gruppedanne på tværs af praktikorienteret formidlingsprojekt og (ordinært) formidlingsprojekt. Praktikforløbet er med sine 15 ECTS berammet til en samlet arbejdsindsats på 420 timer, som den studerende (eller gruppen) organiserer fordelt på praktikopgaver, (gruppe- og) vejledningsmøder, (individuel og kollektiv) forberedelse, læsning, skrivearbejde, feedback, evt. empiriindsamling mm. samt deltagelse i seminarer og klynger, intern evaluering og eksamen. De(n) studerende tildeles straks efter praktikudviklingsseminar og evt. gruppedannelse en vejleder, som bistår arbejdet med at planlægge og udvikle praktikprojektet samt udarbejde formidlingsprojektrapporten. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Vi lægger vægt på den løbende, gensidige, formative dialog mellem studerende og undervisere/vejledere og mellem studerende indbyrdes mhp. at styrke læreprocesserne og løbende afstemme forventninger og justere (sam)arbejdsformer. De(n) studerende foretager således løbende forventningsafstemninger og evalueringer af arbejde og samarbejde ifm praktikken. I forbindelse med vejledning foretages ligeledes løbende forventningsafstemning og evaluering. Praktikprojektudvikling og midtvejsevaluering evalueres mundtligt efter deres afslutning. Det samlede praktikprojektforløb evalueres gensidigt i mundtlig dialog med vejleder samt via et skriftligt spørgeskema efter den samlede aktivitets afslutning. |
Program |
Praktikprojektudvikling (og evt. gruppedannelse): Ved semesterets begyndelse. Beskrivelse af seminarernes indhold samt formål, forventninger og proces deles via Moodle. Klynger: To til tre klyngemøder af et par timers varighed i begyndelsen af semestret, som forestås af den semesteransvarlige i samarbejde med andre vejledere. Klyngerne fokuserer på formidlingsprojektets produkttyper:
Intern evaluering: Afholdes omtrent en måned før projektaflevering. Beskrivelse af formål, forventninger og proces knyttet til intern evaluering deles via Moodle. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter at have gennemført dette studieelement vil den studerende kunne:
|
Prøveform |
Projektorienteret praktikforløb med mundtlig prøve
Det skriftlige produkt skal være på 45.600-52.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af det skriftlige produkt og den mundtlige præstation. Stave- og formuleringsevnen i det skriftlige produkt indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: powerPoint præsentation eller tilsvarende samt noter til oplæg/præsentation Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Ved prøven tages der udgangspunkt i de(n) studerendes praktikorienterede formidlingsprojekt. I prøven indgår oplæg fra de(n) studerende på baggrund af formidlingsprojektet, som efterfølges af en dialog mellem de(n) studerende og bedømmerne med udgangspunkt i det praktikorienterede formidlingsprojekt. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for det praktikorienterede formidlingsprojekts faglige område. Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af en samlet vurdering af formidlingsprojektet og den enkelte studerendes mundtlige præstation. Bedømmelsen sker ift. i hvilken udstrækning den studerende demonstrerer kompetencen til at:
Ved afslutning af projektforløbet afleveres en læringslog. Formålet med læringsloggen er at de studerende løbende og systematisk reflekterer over den faglige profil, de er ved at opbygge. Spørgsmål der kan understøtte refleksioner over hvordan det samlede semester har bidraget til de studerendes faglige udvikling fremgår af moodle. Læringsloggen skal være mellem 1-3 sider af 2400 anslag, og der afleveres én læringslog for hver studerende enten i digital eksamen samtidigt med formidlingsprojektet eller på mail til bedømmerne senest 5 døgn efter projektaflevering. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2023 |