PDF til print Find kalender

Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse

Titel
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse
Oversat titel

Intervention design, facilitation of collaborations and project management

Semester
F2023
Kandidatuddannelse i
Social Intervention
Aktivitetstype

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Jo Krøjer (jokr@ruc.dk)
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
Studieleder
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60231
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Kursets formål er at sætte de studerende i stand til at forberede, designe, kvalificere, iværksætte og gennemføre sociale interventionsprojekter, herunder lede og facilitere komplekse samarbejder. Kurset bringer gennem cases og besøg i/fra praksis de studerende i dialog med en række konkrete forandringsprojekter og interventionsdesigns. På kurset arbejdes med en gennemgående interventionsdesign-øvelse og en række case-opgaver.

Kurset fokuserer på interventionsdesigns, der involverer forskellige aktørgrupper, samt teoretisk forståelse af deltageres forskellige perspektiver, interesser, relevans, samspil og samarbejdsprocesser i forskellige interventionskontekster. Som led i kurset arbejdes således med facilitering og ledelse af komplekse faglige og tværfaglige samarbejder samt med bruger/borgerinvolvering.

Kurset berører desuden økonomiske, institutionelle og politiske betingelser, som rammesætter udvikling, planlægning og gennemførelse af interventionsprojekter i offentlige, private eller civilsamfundsmæssige kontekster. Kurset introducerer i den forbindelse til budgethåndtering, finansiering og fundraising i forbindelse med interventionsprojekter.

Uddybende beskrivelse
Pensum

Pensum er på ca. 350 sider, herunder praksisrelaterede hjemmesider og videoklip. Pensum er vil blive meddelt på moodle.

Tilrettelæggelse og indsats

Kurset er med sine 10 ECTS berammet til en samlet arbejdsindsats på 270 timer omtrent fordelt som følger:

  • 45 timers fremmøde til kursusundervisning
  • 160 timers forberedelse (se nedenfor)
  • 35 timer til udarbejdelse af ansøgning (gruppe)
  • 30 timer til refleksionsopgave (individuelt)

Hver kursusgang kræver forberedelse bestående af pensumlitteraturlæsning og praktisk og teoretisk forberedelse til øvelser og gæsteoplæg, præsentationer på kurset mm. Det specificeres i undervisningen og på moodle, hvad forberedelserne ifm de enkelte kursusgange konkret omfatter. Pensumlæsningen er ikke ligeligt fordelt på kursusgangene.

Dele af forberedelsen til øvelsesarbejdet sker i grupper. Der forventes aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i kurset, herunder deltagelse i forberedelse, øvelsesarbejde og præsentation.

Samtidigt må påregnes 35 timer til øvelsesgruppens udarbejdelse af ansøgningen forud for den mundtlige præsentation, samt 30 timer til udarbejdelse af den individuelle skriftlige opgave.

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Evaluering sker løbende mundtligt og ved sidste kursusgang, hvor kurset evalueres mundtligt i en dialog mellem studerende og underviserne. Denne dialog refereres af en studerende og en underviser, og referatet tilgår studielederen og i sammendrag også studienævn, fagudvalg og lærergruppe. Desuden evalueres kurset hver tredje år kvantitativt.

Program

Kursets program omfatter 10 kursusgange:

  • Problem/vision – design af forandringsprocesser
  • Projektdesign og -ansøgning
  • Design og involvering ift brugere/borgere
  • Facilitering af deltagerinvolverende forandringsprocesser – også praktisk
  • Samarbejde (og konflikter) på tværs
  • Involvering af udsatte bruger/borgergrupper i forandringsprojekter
  • Projektledelse
  • Fundraising, budget og projektøkonomi
  • Mundtlig fremlæggelse af ansøgning
  • Magt, styring og ustyrlige forandringsprocesser
BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter at have gennemført dette studieelement vil den studerende kunne:

  • Forberede, designe, kvalificere og gennemføre sociale interventionsprojekter, som involverer forskellige typer af aktører/deltagere og samarbejder

  • Reflektere over problemforståelser, forandringslogikker og magtrelationer impliceret i interventionsdesigns

  • Reflektere over, anvende og formidle forskningsbaseret viden som grundlag for design af sociale interventionsprojekter

  • Analysere og reflektere over deltageres forskellige perspektiver, interesser og oplevelser

  • Beherske, vælge og vurdere interventionsformer tilpasset konkrete interventionsprojekter, -kontekster og –deltagere

  • Mestre projektledelse, facilitering og styring ifm komplekse og konfliktuelle faglige og tværfaglige samarbejder

  • Demonstrere viden om økonomiske, institutionelle og politiske logikker og interessers betydning i sociale interventionsprocesser

  • Demonstrere viden om projektøkonomi og budgettering i forbindelse med interventionsprojekter.

Prøveform
Individuel portfolio

Portfolioen skal have et omfang på 12.000-16.800 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet.

Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering.

Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen.

Bedømmelse: bestået/ikke bestået
Omprøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage.



Bedømmelse: bestået/ikke bestået
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Portfolioen består af følgende elementer, som hver vægter som angivet ift. den samlede bedømmelse:

  • Oplæg og lignende på kursusgange (gruppe): 5%
  • Mundtlig fremlæggelse af ansøgning 15%
  • Ansøgning med budget (gruppe): 40%
  • Refleksionsopgave. Refleksionsopgaven udarbejdes af den studerende over 3 dage (individuel): 40%

I bedømmelsen lægges særlig vægt på de studerendes kompetencer til sammen og individuelt at:

  • Forberede et kvalificeret design af sociale interventionsprojekter, som involverer forskellige aktører/deltagere
  • Udarbejde en projektansøgning i forlængelse heraf
  • Reflektere over problemforståelser, forandringslogikker og magtrelationer impliceret i interventionsdesigns
  • Reflektere over, anvende og formidle forskningsbaseret viden som grundlag for design af sociale interventionsprojekter
  • Begrunde og reflektere over projektdesign ifm valg af projektledelse og facilitering
  • Demonstrere viden om fundraising og projektøkonomi
  • Udarbejde et relevant budget i forbindelse med projektdesign og -ansøgning
  • Formulere sig klart og akademisk præcist mundtligt og skriftligt
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60231
Sidst ændret 06/03/2023

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Tirsdag 28-02-2023 08:15 - 28-02-2023 12:00 i uge 09
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse (SI)

Fredag 03-03-2023 08:15 - 03-03-2023 12:00 i uge 09
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse (SI)

Tirsdag 07-03-2023 08:15 - 07-03-2023 12:00 i uge 10
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse (SI)

Fredag 10-03-2023 08:15 - 10-03-2023 12:00 i uge 10
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse (SI)

Tirsdag 14-03-2023 08:15 - 14-03-2023 12:00 i uge 11
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse (SI)

Fredag 17-03-2023 08:15 - 17-03-2023 12:00 i uge 11
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse (SI)

Tirsdag 21-03-2023 08:15 - 21-03-2023 12:00 i uge 12
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse (SI)

Fredag 24-03-2023 08:15 - 24-03-2023 12:00 i uge 12
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse (SI)

Fredag 31-03-2023 08:15 - 31-03-2023 12:00 i uge 13
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse (SI)

Tirsdag 11-04-2023 08:15 - 11-04-2023 12:00 i uge 15
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse (SI)

Tirsdag 11-04-2023 16:00 - Fredag 14-04-2023 16:00 i uge 15
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse - Prøve (SI)

Mandag 21-08-2023 10:00 - Lørdag 26-08-2023 10:00 i uge 34
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse - Skriftlig omprøve (SI)