Titel |
Interventionsdesign, samarbejdsfacilitering og projektledelse
|
Oversat titel |
Intervention design, facilitation of collaborations and project management |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Social Intervention
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60231
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kursets formål er at sætte de studerende i stand til at forberede, designe, kvalificere, iværksætte og gennemføre sociale interventionsprojekter, herunder lede og facilitere komplekse samarbejder. Kurset bringer gennem cases og besøg i/fra praksis de studerende i dialog med en række konkrete forandringsprojekter og interventionsdesigns. På kurset arbejdes med en gennemgående interventionsdesign-øvelse og en række case-opgaver. Kurset fokuserer på interventionsdesigns, der involverer forskellige aktørgrupper, samt teoretisk forståelse af deltageres forskellige perspektiver, interesser, relevans, samspil og samarbejdsprocesser i forskellige interventionskontekster. Som led i kurset arbejdes således med facilitering og ledelse af komplekse faglige og tværfaglige samarbejder samt med bruger/borgerinvolvering. Kurset berører desuden økonomiske, institutionelle og politiske betingelser, som rammesætter udvikling, planlægning og gennemførelse af interventionsprojekter i offentlige, private eller civilsamfundsmæssige kontekster. Kurset introducerer i den forbindelse til budgethåndtering, finansiering og fundraising i forbindelse med interventionsprojekter. |
Uddybende beskrivelse |
|
Pensum |
Pensum er på ca. 350 sider, herunder praksisrelaterede hjemmesider og videoklip. Pensum er vil blive meddelt på moodle. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset er med sine 10 ECTS berammet til en samlet arbejdsindsats på 270 timer omtrent fordelt som følger:
Hver kursusgang kræver forberedelse bestående af pensumlitteraturlæsning og praktisk og teoretisk forberedelse til øvelser og gæsteoplæg, præsentationer på kurset mm. Det specificeres i undervisningen og på moodle, hvad forberedelserne ifm de enkelte kursusgange konkret omfatter. Pensumlæsningen er ikke ligeligt fordelt på kursusgangene. Dele af forberedelsen til øvelsesarbejdet sker i grupper. Der forventes aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i kurset, herunder deltagelse i forberedelse, øvelsesarbejde og præsentation. Samtidigt må påregnes 35 timer til øvelsesgruppens udarbejdelse af ansøgningen forud for den mundtlige præsentation, samt 30 timer til udarbejdelse af den individuelle skriftlige opgave. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt og ved sidste kursusgang, hvor kurset evalueres mundtligt i en dialog mellem studerende og underviserne. Denne dialog refereres af en studerende og en underviser, og referatet tilgår studielederen og i sammendrag også studienævn, fagudvalg og lærergruppe. Desuden evalueres kurset hver tredje år kvantitativt. |
Program |
Kursets program omfatter 10 kursusgange:
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter at have gennemført dette studieelement vil den studerende kunne:
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på 12.000-16.800 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Omprøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Portfolioen består af følgende elementer, som hver vægter som angivet ift. den samlede bedømmelse:
I bedømmelsen lægges særlig vægt på de studerendes kompetencer til sammen og individuelt at:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2023 |