PDF til print Find kalender

Speciale

Titel
Speciale
Oversat titel

Master Thesis

Semester
E2022
Kandidatuddannelse i
Social Intervention
Aktivitetstype

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Deltagerantal
ECTS
30
Aktivitetsansvarlig
Studieleder
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60237
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Specialearbejdet har teoretisk og empirisk afsæt i konkrete problemstillinger som vedrører forarbejde, design, gennemførelse, dokumentation, evaluering, bruger/borgerinvolvering eller tværgående samarbejde i forbindelse med social intervention. Specialet skal relatere sig til eller direkte involvere konkrete forandringsprocesser. I specialet kan beskrivelse og redegørelse for konkrete interventionsdesign udgøre en del af specialets produkt, ligesom specialets eventuelle empiri kan genereres på grundlag af de(n) studerendes aktive involvering i sociale interventionsprojekter. Specialet repræsenterer primært en progression i dybden i behandlingen af problemstillinger og kravene til akademisk kvalitet og selvstændig kritisk analyse og vurdering. De studerende vælger derfor selv, hvilke af ovennævnte typer af problemstillinger de udforsker.

Uddybende beskrivelse

Specialet på Social Intervention kan skrives individuelt eller i grupper. De(n) studerende vælger selv specialets problemstilling og tilrettelægger selv arbejdet. Specialearbejdet understøttes dels ifm. Specialeopstartsseminarer; dels af en specialevejleder, som bistår arbejdet med at planlægge, udvikle og kvalificere specialet; dels i en specialeklynge, hvor alle specialeskrivere i dialog med klyngevejlederen bidrager til at præsentere, give feedback og sammen udvikle og kvalificere refleksioner over specialearbejdet. Gennem specialeforløbet arbejdes med inddragelse af de studerendes tidligere læringslogs som en vej til at reflektere over den enkeltes faglige profilering.

Pensum

I løbet af specialeforløbet søger og læser de(n) studerende faglig litteratur, som bruges til udviklingen af problemformuleringen, til valg af teori og metode og til kvalificering af analyser og produkter. Den faglige litteratur, som identificeres og udvælges i dialog med vejleder, udgør aktivitetens pensum. Selvstændigt at udføre systematisk litteratur- og informationssøgning og -bearbejdning efter videnskabelige standarder, samt begrunde valget af den anvendte litteratur er en selvstændig del af den læring, som specialeforløbet bidrager til.

Tilrettelæggelse og indsats

Specialeforløbet på Social Intervention løber fra specialeopstarten over hele semestret og tilrettelægges i samarbejde mellem de(n) studerende og specialevejleder. De(n) studerende tildeles straks efter specialeopstarten og evt. gruppedannelse en vejleder, som bistår arbejdet med at planlægge, udvikle og kvalificere specialet.

Specialeforløbet er med sine 30 ECTS berammet til en samlet arbejdsindsats på 840 timer, som den specialestuderende (eller specialegruppen) i hovedsagen selv organiserer. Arbejdsindsatsen afstemmes og balanceres i forhold til specialeperioden og det enkelte speciales problemstilling og undersøgelsesdesign, og omfatter (gruppe- og) vejledningsmøder, (individuel og kollektiv) forberedelse, søgning og læsning af faglig litteratur, data- og empiriindsamling, skrivearbejde og feedback samt deltagelse i evt. specialeforsvar. Specialearbejdet omfatter foruden det direkte arbejde med specialets data, analyser og tekstproduktion også den studerendes deltagelse i fælles specialeopstartsseminarer og specialeklynge, som bidrager til at udvikle og kvalificere refleksioner over arbejdet.

Tilrettelæggelsen og styringen af specialeforløbet, herunder varetagelsen af egen faglige udvikling, er en selvstændig del af den læring, som specialeforløbet bidrager til.

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Vi lægger vægt på den løbende, gensidige, formative dialog mellem studerende og undervisere/vejledere og mellem studerende indbyrdes mhp. at styrke læreprocesserne og løbende afstemme forventninger og justere (sam)arbejdsformer. De(n) studerende foretager således løbende forventningsafstemninger og evalueringer af arbejde og samarbejde ifm specialet. I forbindelse med vejledning foretages ligeledes løbende forventningsafstemning og evaluering. Specialeopstart og specialeklyngen evalueres mundtligt ifm deres afslutning. Det samlede specialeforløb evalueres gensidigt i mundtlig dialog med vejleder samt via et skriftligt spørgeskema efter den samlede aktivitets afslutning.

Program

Specialeopstartsseminarer: Inden specialeforløbets begyndelse.

Beskrivelse af seminarernes indhold samt formål, forventninger og proces deles via Moodle.

Specialeklynge: Fire-fem klyngemøder af et par timers varighed hen over semestret, som forestås af den semesteransvarlige i samarbejde med de studerende. Klyngerne fokuserer på specialeskrivningens forskellige faser og elementer. Beskrivelse af seminarernes indhold samt formål, forventninger og proces deles via Moodle.

BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter at have gennemført specialet vil den studerende kunne:

  • Selvstændigt identificere og formulere en relevant problemstilling vedrørende et selvvalgt specialeemne

  • Demonstrere viden om de videnskabsteoretiske diskussioner, der knytter sig til problemstillingen og de valgte teoretiske og metodiske tilgange

  • Demonstrere viden om og reflektere over de anvendte teorier og begrebers forklaringskraf

  • Argumentere for valg af den anvendte litteratur

  • Udføre en systematisk litteratur- og informationssøgning

  • Anvende videnskabelige standarder og metoder til håndtering af referencer

  • Videnskabeligt begrunde de valgte teoretiske og metodiske tilgange i forhold til problemstillingen

  • Forholde sig selvstændigt og kritisk til de anvendte teorier og metoder

  • Analysere og behandle specialeemnet

  • Drage klare, sammenhængende og selvstændige konklusioner på grundlag af de gennemførte undersøgelser og analyser af problemstillingen

  • Vurdere eventuelle konsekvenser eller indebyrd af specialets konklusion

  • Udarbejde en videnskabeligt struktureret rapport over det selvvalgte specialeemne

  • Argumentere og formidle skriftligt på videnskabeligt niveau

  • Selvstændigt igangsætte et fagligt relevant undersøgelsesforløb

  • Tilrettelægge, styre og gennemføre en undersøgelse baseret på videnskabelige teorier og metoder

  • Selvstændigt reflektere over og varetage egen faglige udvikling.

Prøveform
Speciale med eller uden mundtligt forsvar.

De(n) studerende kan vælge om specialet skal bedømmes alene på baggrund af specialeafhandlingen eller på baggrund af specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen.


Specialeafhandlingen kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe. Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-4 studerende.

Specialet skal for:
- 1 studerende have et omfang på 120.000-144.000 tegn inkl. mellemrum.
- 2 studerende have et omfang på 144.000-204.000 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 170.400-223.200 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 192.000-244.800 tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Specialet skal forsynes med et resumé.
Specialer skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Specialer skrevet på et fremmedsprog (bortset fra svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk.
Resuméet indgår i den samlede bedømmelse.

Specialer skrevet af en gruppe, skal være individualiseret ved aflevering, for at en bedømmelse udelukkende på baggrund af specialeafhandlingen er mulig. Individualiseringen skal være reel og vise, hvilken studerende, der har hovedansvaret for de enkelte afsnit. Indledning, konklusion og resumé er omfattet af fællesansvar.

Den eventuelle mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver.
Ved den eventuelle mundtlige prøve tages der udgangspunkt i hele specialeafhandlingen.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 1 studerende 30 minutter.
Ved 2 studerende 60 minutter.
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.

Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation.
Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den eventuelle mundtlige præstation.
Stave- og formuleringsevnen i specialet indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle.

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: ekstern
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Ved prøven tages der udgangspunkt i de(n) studerendes specialerapport. I prøven indgår oplæg fra de(n) studerende på baggrund af rapporten, som efterfølges af en dialog mellem de(n) studerende og bedømmerne med udgangspunkt i det skriftlige forlæg. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for specialets og det samlede studies faglige område. Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af en samlet vurdering af specialet og den enkelte studerendes mundtlige præstation.

I bedømmelsen lægges særligt vægt på den studerendes kompetence til:

  • Selvstændigt at identificere og formulere en relevant problemstilling vedrørende et selvvalgt specialeemne inden for social intervention

  • Videnskabeligt begrunde den valgte litteratur samt de valgte teoretiske og metodiske tilgange i forhold til specialets problemstilling

  • Demonstrere viden om de videnskabsteoretiske diskussioner, der knytter sig til problemstillingen og de valgte teoretiske og metodiske tilgange
  • Forholde sig selvstændigt og kritisk til de anvendte teorier og metoder, herunder reflektere over deres forklaringskraft
  • Analysere og behandle specialeemnet
  • Drage klare, sammenhængende og selvstændige konklusioner på grundlag af de gennemførte undersøgelser og analyser af problemstillingen
  • Vurdere eventuelle konsekvenser eller indebyrd af specialets konklusion
  • Argumentere og formidle skriftligt og mundtligt på videnskabeligt niveau, herunder udarbejde en velstruktureret rapport over det selvvalgte specialeemne

Ved afslutning af specialeforløbet afleveres en læringslog. Formålet med læringsloggen er at de studerende reflekterer over den faglige profil, de gennem uddannelsen har opbygget. Spørgsmål der kan understøtte refleksioner over hvordan specialeforløbet og den samlede uddannelse har bidraget til de studerendes faglige udvikling fremgår af moodle. Læringsloggen skal være mellem 1-3 sider af 2400 anslag, og der afleveres én læringslog for hver studerende enten i digital eksamen samtidigt med formidlingsprojektet eller på mail til bedømmerne senest 5 døgn efter specialeaflevering.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60237
Sidst ændret 25/05/2022

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Fredag 05-08-2022 09:00 - 05-08-2022 12:00 i uge 31
Specialeklynge (SI)

Fredag 16-09-2022 09:00 - 16-09-2022 12:00 i uge 37
Specialeklynge (SI)

Fredag 04-11-2022 09:00 - 04-11-2022 12:00 i uge 44
Specialeklynge (SI)

Fredag 02-12-2022 09:00 - 02-12-2022 12:00 i uge 48
Specialeklynge (SI)

Mandag 02-01-2023 10:00 - 02-01-2023 10:00 i uge 01
Speciale - Aflevering (SI)