PDF til print Find kalender

Feltkursus: Flermetodiske undersøgelser af sociale interventioner

Titel
Feltkursus: Flermetodiske undersøgelser af sociale interventioner
Oversat titel

Field course: Multimethodical studies of social interventions

Semester
E2022
Kandidatuddannelse i
Social Intervention
Aktivitetstype

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
5
Aktivitetsansvarlig
Studieleder
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60228
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Kursets formål er at sætte de studerende i stand til at udarbejde og anvende flermetodiske undersøgelsesdesigns og analysemodeller med afsæt i kombinationer af psykologiske, læringsteoretiske og sociologiske perspektiver. Kurset præsenterer forskellige undersøgelsesdesigns og kvalitative metoder bragt i spil i forskellige sociale interventioner og kontekster, herunder tilgange der involverer forskellige deltager- og praksisperspektiver. Kurset lægger op til diskussion af, hvilke typer af deltagelse og analyser forskellige designs og metoder muliggør hver for sig, og hvad det betyder at kombinere dem i metodetriangulering.

Uddybende beskrivelse

Kursets arbejdsform veksler mellem underviserstyrede kursusaktiviteter og praktiske øvelser med kvalitative metoder til empiriproduktion og analyse. De studerende arbejder hen over kurset med i grupper at forberede, gennemføre og bearbejde et en-dags feltbesøg på feltøvelsessteder udpeget af kursets undervisere. Feltøvelsen munder ud i en mundtlig, ppt-understøttet præsentation af erfaringer fra og små analyser af mini-feltarbejdet ved sidste kursusgang

Pensum

Pensum er på ca. 310 sider, dertil foreslås ca. 75 sider supplerende litteratur. De studerende arbejder individuelt og i grupper med at læse og arbejde med pensumlitteraturen.

Tilrettelæggelse og indsats

Kurset er med sine 5 ECTS berammet til en samlet arbejdsindsats på 135 timer omtrent fordelt som følger:

  • 19 timers fremmøde til kursusundervisning (introduktionstime, fire kursusgange hvoraf to er længere/heldagsseminarer samt feltøvelsesdag)
  • 6 timers feltøvelse
  • 60 timers forberedelse ifm pensumlitteratur
  • 20 timer til forberedelse af øvelser mm
  • 30 timer til skriftlig gruppeopgave

Hver kursusgang kræver forberedelse bestående af pensumlitteraturlæsning og praktisk og teoretisk forberedelse til øvelser, præsentationer på kurset og den gennemgående feltøvelse. Pensumlæsningen er ikke ligeligt fordelt på kursusgangene. Det specificeres i undervisningen og på moodle, hvad forberedelserne ifm de enkelte kursusgange konkret omfatter.

Dele af forberedelsen til øvelsesarbejdet sker i grupper. Forberedelsen til feltøvelses-arbejdet har en vis volumen og foregår for en stor del i øvelsesgrupperne. Der forventes aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i kurset, herunder deltagelse i forberedelse, øvelsesarbejde og præsentation ifm sidste kursusgang.

Samtidigt må påregnes 30 timer til udarbejdelse af den skriftlige gruppeopgave.

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Evaluering sker løbende mundtligt og ved sidste kursusgang, hvor kurset evalueres mundtligt i en dialog mellem studerende og underviserne. Denne dialog refereres af en studerende og en underviser, og referatet tilgår studielederen og i sammendrag også studienævn, fagudvalg og lærergruppe. Desuden evalueres kurset hver tredje år kvantitativt.

Program
  • Introduktionsmøde
  • Forskningsspørgsmål og –design
  • Kvalitative og multimodale metoder (heldagsseminar)
  • Feltbesøg
  • Analyse og fortolkning
  • (Re)Præsentation (længere seminar)
BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter at have gennemført dette studieelement vil den studerende kunne:

  • Demonstrere viden om forskellige undersøgelsesdesign og kvalitative metoder i forskellige sociale interventioner og kontekster, herunder tilgange der involverer forskellige deltager- og praksisperspektiver

  • Demonstrere viden om triangulering af kvalitative metoder samt mixed methods

  • Demonstrere viden om hvilke typer af analyser der er mulige i forlængelse af forskellige forskningsdesign og –metoder, med baggrund i en kritisk refleksion af forskellige psykologiske, læringsteoretiske og sociologiske forskningsperspektiver

  • Beherske kvalitative metoder i studiet af sociale interventionsprojekter og deres kontekster

  • Udarbejde flermetodiske undersøgelsesdesign med baggrund i en kritisk refleksion af forskellige psykologiske, læringsteoretiske og sociologiske forskningsperspektiver

  • Diskutere metodevalg og metodetriangulering i studier af sociale interventionsprocesser, herunder videnskabelige metoders intervenerende dimensioner i undersøgelsesfeltet

  • Organisere samarbejde omkring gennemførelse af flermetodiske videnskabelige undersøgelser af sociale interventioner

  • Facilitere og formidle diskussioner af undersøgelser af sociale interventioner.

Prøveform
Mundtlig gruppeprøve på baggrund af skriftlig aflevering

Grupperne kan bestå af 2-7 studerende.

Det skriftlige produkt skal for:
- 2 studerende have et omfang på 19.200-24.000 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 21.600-26.400 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 26.400-30.000 tegn inkl. mellemrum.
- 6 studerende have et omfang på 28.800-31.200 tegn inkl. mellemrum.
- 7 studerende have et omfang på 31.200-33.600 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 2 studerende 35 minutter.
Ved 3 studerende 40 minutter.
Ved 4 studerende 45 minutter.
Ved 5 studerende 50 minutter.
Ved 6 studerende 55 minutter.
Ved 7 studerende 60 minutter.

Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation.
Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve.

Tilladte hjælpemidler til prøven: alle

Bedømmelse: bestået/ikke-bestået
Censur: intern medbedømmer
Omprøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 19.200-24.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage.



Bedømmelse: bestået/ikke-bestået
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Kurset afprøves med en mundtlig gruppeprøve med udgangspunkt i en skriftlig opgave. Eksamen afvikles som udgangspunkt i projektgrupperne.

Den skriftlige opgave udarbejdes over 5 dage af projektgruppen. Opgaven består i pba pensumlitteraturen og kursets feltøvelse at reflektere over og formulere relevante, flermetodiske forskningsdesign ifm sociale interventioner.

Den mundtlige gruppeprøve foregår som en samtale mellem gruppen og bedømmerne med afsæt i det skriftlige forlæg.

I bedømmelsen lægges særlig vægt på de studerendes kompetencer til sammen og individuelt at:

  • Udarbejde et kvalificeret forskningsdesign ift sociale interventioner, som involverer forskellige typer af deltagere
  • Demonstrere viden om triangulering af kvalitative metoder samt mixed methods
  • Diskutere metodevalg og metodetriangulering i studier af sociale interventionsprocesser, herunder videnskabelige metoders intervenerende dimensioner i undersøgelsesfeltet
  • Diskutere analysemuligheder i forlængelse af forskellige forskningsdesign og –metoder, med baggrund i en kritisk refleksion af forskellige psykologiske, læringsteoretiske og sociologiske forskningsperspektiver
  • Formulere sig klart og akademisk præcist mundtligt og skriftligt
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60228
Sidst ændret 25/05/2022

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Tirsdag 04-10-2022 12:15 - 04-10-2022 13:00 i uge 40
Feltkursus: Flermetodiske undersøgelser af sociale interventioner - Introtime (SI)

Tirsdag 18-10-2022 13:00 - 18-10-2022 16:45 i uge 42
Feltkursus: Flermetodiske undersøgelser af sociale interventioner (SI)

Tirsdag 25-10-2022 08:15 - 25-10-2022 16:15 i uge 43
Feltkursus: Flermetodiske undersøgelser af sociale interventioner (SI)

Onsdag 26-10-2022 09:00 - 26-10-2022 16:00 i uge 43
Feltkursus: Flermetodiske undersøgelser af sociale interventioner - Feltøvelse (SI)

Torsdag 27-10-2022 09:00 - 27-10-2022 16:00 i uge 43
Feltkursus: Flermetodiske undersøgelser af sociale interventioner - Feltøvelse (SI)

Mandag 31-10-2022 13:00 - 31-10-2022 16:45 i uge 44
Feltkursus: Flermetodiske undersøgelser af sociale interventioner (SI)

Onsdag 02-11-2022 08:15 - 02-11-2022 15:00 i uge 44
Feltkursus: Flermetodiske undersøgelser af sociale interventioner (SI)

Torsdag 03-11-2022 10:00 - Tirsdag 08-11-2022 10:00 i uge 44 og uge 45
Feltkursus: Flermetodiske undersøgelser af sociale interventioner - Skriftlig prøve (SI)

Tirsdag 15-11-2022 08:15 - 15-11-2022 18:00 i uge 46
Feltkursus: Flermetodiske undersøgelser af sociale interventioner - Mundlig prøve (SI)

Mandag 02-01-2023 10:00 - Lørdag 07-01-2023 10:00 i uge 01
Feltkursus: Flermetodiske undersøgelser af sociale interventioner - Omprøve (SI)