Titel |
Feltkursus: Flermetodiske undersøgelser af sociale interventioner
|
Oversat titel |
Field course: Multimethodical studies of social interventions |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Social Intervention
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
|
Studieleder |
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60228
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kursets formål er at sætte de studerende i stand til at udarbejde og anvende flermetodiske undersøgelsesdesigns og analysemodeller med afsæt i kombinationer af psykologiske, læringsteoretiske og sociologiske perspektiver. Kurset præsenterer forskellige undersøgelsesdesigns og kvalitative metoder bragt i spil i forskellige sociale interventioner og kontekster, herunder tilgange der involverer forskellige deltager- og praksisperspektiver. Kurset lægger op til diskussion af, hvilke typer af deltagelse og analyser forskellige designs og metoder muliggør hver for sig, og hvad det betyder at kombinere dem i metodetriangulering. |
Uddybende beskrivelse |
Kursets arbejdsform veksler mellem underviserstyrede kursusaktiviteter og praktiske øvelser med kvalitative metoder til empiriproduktion og analyse. De studerende arbejder hen over kurset med i grupper at forberede, gennemføre og bearbejde et en-dags feltbesøg på feltøvelsessteder udpeget af kursets undervisere. Feltøvelsen munder ud i en mundtlig, ppt-understøttet præsentation af erfaringer fra og små analyser af mini-feltarbejdet ved sidste kursusgang |
Pensum |
Pensum er på ca. 310 sider, dertil foreslås ca. 75 sider supplerende litteratur. De studerende arbejder individuelt og i grupper med at læse og arbejde med pensumlitteraturen. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset er med sine 5 ECTS berammet til en samlet arbejdsindsats på 135 timer omtrent fordelt som følger:
Hver kursusgang kræver forberedelse bestående af pensumlitteraturlæsning og praktisk og teoretisk forberedelse til øvelser, præsentationer på kurset og den gennemgående feltøvelse. Pensumlæsningen er ikke ligeligt fordelt på kursusgangene. Det specificeres i undervisningen og på moodle, hvad forberedelserne ifm de enkelte kursusgange konkret omfatter. Dele af forberedelsen til øvelsesarbejdet sker i grupper. Forberedelsen til feltøvelses-arbejdet har en vis volumen og foregår for en stor del i øvelsesgrupperne. Der forventes aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i kurset, herunder deltagelse i forberedelse, øvelsesarbejde og præsentation ifm sidste kursusgang. Samtidigt må påregnes 30 timer til udarbejdelse af den skriftlige gruppeopgave. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt og ved sidste kursusgang, hvor kurset evalueres mundtligt i en dialog mellem studerende og underviserne. Denne dialog refereres af en studerende og en underviser, og referatet tilgår studielederen og i sammendrag også studienævn, fagudvalg og lærergruppe. Desuden evalueres kurset hver tredje år kvantitativt. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter at have gennemført dette studieelement vil den studerende kunne:
|
Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve på baggrund af skriftlig aflevering
Grupperne kan bestå af 2-7 studerende. Det skriftlige produkt skal for: - 2 studerende have et omfang på 19.200-24.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 21.600-26.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 26.400-30.000 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 28.800-31.200 tegn inkl. mellemrum. - 7 studerende have et omfang på 31.200-33.600 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 35 minutter. Ved 3 studerende 40 minutter. Ved 4 studerende 45 minutter. Ved 5 studerende 50 minutter. Ved 6 studerende 55 minutter. Ved 7 studerende 60 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: bestået/ikke-bestået Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 19.200-24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: bestået/ikke-bestået |
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Kurset afprøves med en mundtlig gruppeprøve med udgangspunkt i en skriftlig opgave. Eksamen afvikles som udgangspunkt i projektgrupperne. Den skriftlige opgave udarbejdes over 5 dage af projektgruppen. Opgaven består i pba pensumlitteraturen og kursets feltøvelse at reflektere over og formulere relevante, flermetodiske forskningsdesign ifm sociale interventioner. Den mundtlige gruppeprøve foregår som en samtale mellem gruppen og bedømmerne med afsæt i det skriftlige forlæg. I bedømmelsen lægges særlig vægt på de studerendes kompetencer til sammen og individuelt at:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 25/05/2022 |