Titel |
Problemforståelser, sociale interventioner og deltageres hverdagsliv
|
Oversat titel |
Problem definitions, social interventions and participants’ everyday life |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Social Intervention
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
|
Studieleder |
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studyadministration (imt-studyadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60227
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kursets formål er at etablere en historisk indkredsning og samfundsmæssig situering af social intervention som felt og videnskabelig erkendelsesinteresse: Hvoraf opstår bestræbelsen på at skabe sociale interventioner? Hvordan er problemdefinitioner og interventioner indlejret i lokale, institutionelle og velfærdsstatslige kontekster? Hvordan opleves de af mennesker i deres hverdagsliv? Kurset berører en række eksemplariske genstands- og praksisfelter og teoretiske (paradigmatiske) tilgange til at forstå deltagere og praksisser i sociale interventioner. Et særligt fokus er på bruger-/borgerperspektiver ift sociale interventioner. Kurset behandler en vifte af teoretiske forståelser af subjektive, kollektive og organisatoriske lære- og forandringsprocesser. Et væsentligt aspekt af kurset er at analysere udfordringer relateret til de problemstillinger og bruger-/borgergruppers hverdagsliv, som sociale interventioner retter sig imod. Hensigten er at illustrere kompleksiteten i social intervention ved at reflektere kritisk over vidensgrundlaget og udfordre simple problem- og interventionsforståelser |
Uddybende beskrivelse |
Hver kursusgang består af en forelæsning og efterfølgende holdundervisning. Skiftende forelæsere præsenterer forskellige teoretiske perspektiver på social intervention og på de kontekster, der interveneres i. Holdundervisningen er organiseret som aktiv og deltagerbaseret undervisning. De studerende fordeles i mindre arbejdsgrupper, som hver er ansvarlige for arbejdet i holdundervisningen én gang. Arbejdsgrupperne forbereder pba. kompendieteksterne og temaet en kort mundtlig fremlæggelse af begreber, refleksioner og/eller spørgsmål for resten af holdet. Det mundtlige oplæg danner afsæt for hele holdets gruppearbejde i holdundervisningen. Holdundervisningen bidrager til, at de studerende fra et tværvidenskabeligt afsæt i spændingsfeltet mellem pædagogik, psykologi og samfundsvidenskab arbejder med at analysere og diskutere, hvilke interventionsproblemstillinger, der træder frem som væsentlige i forskellige teoretiske perspektiver, og hvilke paradigmer forskellige teoretiske tilgange er forankret i. Endelig bidrager holdundervisningen også gennem inddragelse af de studerendes projektarbejder til, at de studerende aktivt identificerer og formulerer kritiske videns- og praksisproblemstillinger vedrørende sociale interventioner. I holdundervisningen reflekterer de studerende desuden over (deres egne) forskellige faglige og personlige deltagerforudsætningers indflydelse på problemidentifikation og –forståelser. Desuden vil projektgrupper kunne bringe deres projektarbejde ind i holdundervisningen mhp at drøfte forskellige teoretiske perspektiver på social intervention i relation til de interventionsproblemstillinger, som de studerende aktuelt arbejder med i projekterne. Det specificeres på moodle og i undervisningen, hvad forberedelserne ifm de enkelte kursusgange konkret omfatter. |
Pensum |
Pensum er på ca. 650 sider dansk (norsk el svensk) eller engelsk litteratur. Videoklip eller lignende kan også indgå som pensum. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset er med sine 10 ECTS berammet til en samlet arbejdsindsats på 270 timer omtrent fordelt som følger:
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt og ved sidste kursusgang, hvor kurset evalueres mundtligt i en dialog mellem studerende og underviserne. Denne dialog refereres af en studerende og en underviser, og referatet tilgår studielederen og i sammendrag også studienævn, fagudvalg og lærergruppe. Desuden evalueres kurset hver tredje år kvantitativt. |
Program |
Kurset berører følgende temaer:
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter at have gennemført dette studieelement vil den studerende kunne:
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på 12.000-16.800 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Omprøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Portfolioen består af følgende elementer, som hver vægter som angivet ift. den samlede bedømmelse:
I bedømmelsen lægges særlig vægt på de studerendes kompetencer til sammen og individuelt at:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 25/05/2022 |