Titel |
Avancerede teknologiske analysemetoder
|
Oversat titel |
Advanced technological analyses |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
By og Plan
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Thomas Theis Nielsen (nielsentt@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60039
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
De studerende opnår videregående indsigt i og erfaring med brugen af digitale data i analysen af rumlige strukturer, fænomener og processer. Kurset benytter sig af forskellige teknologiske dataindsamlings- og analyseredskaber, herunder geografiske informationssystemer (GIS). De studerende bliver fortrolige med og samtidig i stand til kritisk at reflektere over den praktiske anvendelse af teknologiske analysemetoder. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset gennemføres i 4 sammenhængende blokke, hvor hver blok er en eksemplarisk problemstilling eller illustration af hvordan avancerede, teknologibaserede analysemetoder kan bringes i anvendelse i analysen af rumlige strukturer, fænomener og processer. Hver af disse blokke vil indeholde: 1) En introducerende forelæsning eller anden formidling af centrale problemstillinger i forbindelse med en metodes anvendelse. 2) En metodeforelæsning hvor metoden, dens anvendelsesområder og begrænsninger diskuteres. 3) Laboratorieøvelse hvor studerende sammen med en underviser arbejder hands-on med metoden på udleveret datamateriale der angår blokkens centrale problemstilling 4) Selvstændigt arbejde hvor den studerende færdiggør arbejdet med metoden. Hver blok afsluttes med en mindre aflevering (portfolio) og de fire afleveringer vil indgå i den endelige portfolioaflevering. De fire blokke der arbejdes med udgøres af: 1) Ghettopakken fra 2018. Her arbejdes med at kvantificere ghettopakkens udmålinger og identifikationer af områder som værende ghettoer. Metodisk arbejder denne blok med metoder om dataaggregering og regionalisering. 2) Multimodal transportanalyse. Denne blok tager sit udgangspunkt i den københavnske metro og arbejder med at kvantificere forskellige transportformer i byen. Metodisk arbejdes der her med netværksanalyser og ruteoptimering. 3) Tryghed i byen. Der arbejdes med en kvantificering af oplevelsen af byrum gennem brugen af eye-tracking udstyr og software. Metodisk arbejder denne blok med digital etnografi og deep mapping i udforskningen af analysen af byrum. 4) Bosætning. I den sidste blok arbejdes der med bosætning og bosætningspolitik på baggrund af datadrevet beslutningsgrundlag. Metodisk vil denne blok arbejde indgående med multikriterieanalysen. |
Pensum |
Pensum vil være tilgængelig på Moodle senest to uger før undervisningen afvikles |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats Forberedelse: 25 timer Foreslæsning: 20 timer Øvelsesundervisning: 30 timer Selvstændigt arbejde (med vejledning): 60I ALT 135 timer |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt samt ved kursusafslutning, hvor kurset evalueres i en dialog mellem studerende og underviser, (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder/ undervisningsansvarlig). Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Skriftlige evalueringer går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet |
Program |
Hver blok afholdes jvf ovenstående beskrivelse (se under aktivitetens beskrivelse). Note: dette udfyldes i efteråret 2022 frem mod at semesteret første gang udbydes i foråret 2023 |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på 16.800-28.800 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af kurset vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende demonstrerer Forståelse for de anvendte metoder og hvordan disse kan benyttes i en analytisk forståelse af byens materielle og rumlige indretning og funktion. Forståelse for samspillet mellem kursets forskellige metoder og hvordan disse kan bidrage til en forståelse af byens indretning og materialitet. Evner og kompetencer til selvstændigt at designe valide datadrevne analyser af rumlige fænomener. Kompetence til at formidle egne resultater gennem relevante teknologiske medier og platforme Samt at portfolien opfylder de formelle krav. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 09/03/2023 |