PDF til print Find kalender

Metodetilgange: fra feltarbejde til forandringsprocesser

Titel
Metodetilgange: fra feltarbejde til forandringsprocesser
Oversat titel

Approaches to method: from field work to processes of change

Semester
F2023
Kandidatuddannelse i
By og Plan
Aktivitetstype

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
5
Aktivitetsansvarlig
Jonas Larsen (jonaslar@ruc.dk)
Katrine Hartmann-Petersen (katrineh@ruc.dk)
Studieleder
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60036
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

De studerende tilegner sig forskellige feltarbejdsbaserede metoder til at producere data om forandringsprocesser. Samtidig lærer de studerende at facilitere inddragelse, idégenerering, dialog, og konflikthåndtering i by- og planprocesser. Kurset giver de studerende metodologisk indblik i hvordan analyser og forandringsprocesser kan kombineres. De studerende opnår en teoretisk såvel som praktisk forståelse af baggrunden for, intentionerne i og anvendelsen af metoder til facilitering af strategisk planlægning med fokus på at udvikle innovative løsninger i samspil med feltets aktører og berørte parter.

Uddybende beskrivelse

De studerende tilegner sig forskellige feltarbejdsbaserede metoder til at producere data om forandringsprocesser. Samtidig lærer de studerende at facilitere inddragelse, idégenerering, dialog, og konflikthåndtering i by- og planprocesser. Kurset giver de studerende metodologisk indblik i hvordan analyser og forandringsprocesser kan kombineres. De studerende opnår en teoretisk såvel som praktisk forståelse af baggrunden for, intentionerne i og anvendelsen af metoder til facilitering af strategisk planlægning med fokus på at udvikle innovative løsninger i samspil med feltets aktører og berørte parter.

Pensum

Pensum vil være tilgængelig på Moodle senest to uger før undervisningen afvikles

Tilrettelæggelse og indsats

Studieindsats 135 timer fordelt på:

135 timer fordelt på

6 Forelæsninger (dobbeltslots a 4 timer): 24 timer

4 Workshop øvelser: 8 timer

Forberedelse: 72 timer.

Eksamensforberedelse: 30 timer

Eksamen: 1 time

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Evaluering sker løbende mundtligt samt ved kursusafslutning, hvor kurset evalueres i en dialog mellem studerende og underviser, (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder/ undervisningsansvarlig). Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester.

Skriftlige evalueringer går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen.

Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet

Program

Kursusgange

  1. Inddragelse, co-design og facilitering af planprocesser
  2. Dialog og konflikthåndtering i planlægning
  3. Interviews og fokusgrupper + Workshop
  4. Etnografi, visuelle metoder og kortlægning + Workshop
  5. Aktionsforskning og deltagende metoder + Workshop
  6. Metodologisk triangulering, undersøgelsesdesign og analysestrategi + Workshop
BEDØMMELSE
Læringsmål 

  • anvende feltarbejdsmetoder og kritisk vurdere disses fordele og begrænsninger i den konkrete kontekst

  • anvende, udvikle og styre metoder og redskaber til facilitering af forandringsprocesser med forskelligartede aktører

  • udvikle og præsentere undersøgelsesdesign, som kombinerer analyse med deltagelse i og bidrag til forandringsprocesser

  • selvstændigt igangsætte, planlægge og gennemføre tværfagligt projektorienteret undersøgelse af bæredygtig omstilling og strategisk planlægning.

Prøveform
Mundtlig prøve (individuel eller gruppe) med udgangspunkt i skriftligt produkt.

Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-6 studerende.

Det skriftlige produkt skal for:
- 1 studerende have et omfang på 12.000-19.200 tegn inkl. mellemrum.
- 2 studerende have et omfang på 16.800-24.000 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 21.600-28.800 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 21.600-28.800 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 26.400-36.000 tegn inkl. mellemrum.
- 6 studerende have et omfang på 26.400-36.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 1 studerende 25 minutter.
Ved 2 studerende 50 minutter.
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 100 minutter.
Ved 5 studerende 120 minutter.
Ved 6 studerende 140 minutter.

Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation.
Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve.

Tilladte hjælpemidler til prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: ekstern censor
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Mundtlig prøve (individuel eller gruppe) med udgangspunkt i skriftligt produkt.

Bedømmelseskriterier

Der vil i bedømmelsen af den studerendes præstation blive lagt vægt på i hvor høj grad

  • der demonstreres teoretisk såvel som praktisk forståelse af metodevalgets konsekvenser for analyse af muligheder og begrænsninger i undersøgelser og planlægning.

  • den studerende evner at vurdere relevante metoders brugbarhed til at facilitere forandringsprocesser.

  • den studerende evner at udvælge og begrunde relevante feltarbejdsmetoder i forhold til specifikke kontekster og i relation til specifikke problemstillinger.

  • det skriftlige produkt opfylder studieordningens formelle krav.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60036
Sidst ændret 09/03/2023

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Tirsdag 21-03-2023 08:15 - 21-03-2023 12:00 i uge 12
Metodetilgange: fra feltarbejde til forandringsprocesser (BYPL)

Tirsdag 28-03-2023 10:15 - 28-03-2023 14:00 i uge 13
Metodetilgange: fra feltarbejde til forandringsprocesser (BYPL)

Onsdag 12-04-2023 08:15 - 12-04-2023 14:00 i uge 15
Metodetilgange: fra feltarbejde til forandringsprocesser (BYPL)

Tirsdag 18-04-2023 08:15 - 18-04-2023 14:00 i uge 16
Metodetilgange: fra feltarbejde til forandringsprocesser (BYPL)

Tirsdag 25-04-2023 08:15 - 25-04-2023 14:00 i uge 17
Metodetilgange: fra feltarbejde til forandringsprocesser (BYPL)

Tirsdag 02-05-2023 08:15 - 02-05-2023 14:00 i uge 18
Metodetilgange: fra feltarbejde til forandringsprocesser (BYPL)

Onsdag 10-05-2023 10:00 - 10-05-2023 10:00 i uge 19
Metodetilgange: fra feltarbejde til forandringsprocesser - Aflevering af skriftlig produkt (BYPL)

Mandag 12-06-2023 08:15 - Tirsdag 13-06-2023 18:00 i uge 24
Metodetilgange: fra feltarbejde til forandringsprocesser - Mundtlig eksamen (BYPL)

Mandag 07-08-2023 10:00 - 07-08-2023 10:00 i uge 32
Metodetilgange: fra feltarbejde til forandringsprocesser - Omprøve aflevering af skriftlig produkt (BYPL)

Mandag 14-08-2023 08:15 - 14-08-2023 18:00 i uge 33
Metodetilgange: fra feltarbejde til forandringsprocesser - Mundtlig omprøve (BYPL)