Titel |
Metodetilgange: fra feltarbejde til forandringsprocesser
|
Oversat titel |
Approaches to method: from field work to processes of change |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
By og Plan
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60036
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
De studerende tilegner sig forskellige feltarbejdsbaserede metoder til at producere data om forandringsprocesser. Samtidig lærer de studerende at facilitere inddragelse, idégenerering, dialog, og konflikthåndtering i by- og planprocesser. Kurset giver de studerende metodologisk indblik i hvordan analyser og forandringsprocesser kan kombineres. De studerende opnår en teoretisk såvel som praktisk forståelse af baggrunden for, intentionerne i og anvendelsen af metoder til facilitering af strategisk planlægning med fokus på at udvikle innovative løsninger i samspil med feltets aktører og berørte parter. |
Uddybende beskrivelse |
De studerende tilegner sig forskellige feltarbejdsbaserede metoder til at producere data om forandringsprocesser. Samtidig lærer de studerende at facilitere inddragelse, idégenerering, dialog, og konflikthåndtering i by- og planprocesser. Kurset giver de studerende metodologisk indblik i hvordan analyser og forandringsprocesser kan kombineres. De studerende opnår en teoretisk såvel som praktisk forståelse af baggrunden for, intentionerne i og anvendelsen af metoder til facilitering af strategisk planlægning med fokus på at udvikle innovative løsninger i samspil med feltets aktører og berørte parter. |
Pensum |
Pensum vil være tilgængelig på Moodle senest to uger før undervisningen afvikles |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats 135 timer fordelt på: 135 timer fordelt på 6 Forelæsninger (dobbeltslots a 4 timer): 24 timer 4 Workshop øvelser: 8 timer Forberedelse: 72 timer. Eksamensforberedelse: 30 timer Eksamen: 1 time |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt samt ved kursusafslutning, hvor kurset evalueres i en dialog mellem studerende og underviser, (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder/ undervisningsansvarlig). Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Skriftlige evalueringer går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet |
Program |
Kursusgange
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Mundtlig prøve (individuel eller gruppe) med udgangspunkt i skriftligt produkt.
Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-6 studerende. Det skriftlige produkt skal for: - 1 studerende have et omfang på 12.000-19.200 tegn inkl. mellemrum. - 2 studerende have et omfang på 16.800-24.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 21.600-28.800 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 21.600-28.800 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 26.400-36.000 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 26.400-36.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 1 studerende 25 minutter. Ved 2 studerende 50 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 100 minutter. Ved 5 studerende 120 minutter. Ved 6 studerende 140 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Mundtlig prøve (individuel eller gruppe) med udgangspunkt i skriftligt produkt. Bedømmelseskriterier Der vil i bedømmelsen af den studerendes præstation blive lagt vægt på i hvor høj grad
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 09/03/2023 |