Titel |
Kulturlandskabets regionale og lokale forandring
|
Oversat titel |
The regional and local transformation of the cultural landscape |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
By og Plan
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Keld Buciek (buciek@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60038
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset undersøger de udfordringer og muligheder, som følger af byvækst, affolkning af landdistrikter og landskabets transformation fra produktion til rekreation, natur og turisme. Kurset giver eksemplarisk indsigt i karakteren af disse udfordringer og for de løsninger, der fremkommer når kommunale planlæggere, forskere, virksomheder, borgere og foreninger samarbejder om en involverende strategisk planlægning af regional udvikling og lokal omstilling. De studerende opnår indsigt i landskabets dannelse og udvikling, arealudnyttelse, brugs- og ejerforhold, erhvervsstruktur og bosætningsmønstre. De studerende arbejder casebaseret og metodisk med de aktører og kræfter, som kan forme en bæredygtig udvikling af fremtidens kulturlandskaber. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset sigter mod at bibringe de videnskabelige og formidlingsmæssige kvalifikationer, der kræves for selvstændigt at kunne foretage analyser, undersøge og formidle rumlige, historisk baserede planlægningsmæssige problemstillinger i landskabet (på landet såvel som i byer). Den studerende introduceres til teorier og metoder til analyse af landskabet, kulturmiljøer, bosætning og erhvervsudvikling, hvor planlægningen og forvaltningen af landskabet indgår centralt i problemstillingen og i forståelsen. Den studerende lærer at undersøge landskabsdannelse og arealudnyttelse og de forvaltningsmæssige og planlægningsmæssige problemer, der knytter sig til kulturlandskabets forandring gennem tiden. |
Pensum |
Pensum vil være tilgængelig på Moodle senest to uger før undervisningen afvikles På Kulturlandskabskurset er følgende eksempler på mulig litteratur: John Wylie (2007 eller senere udgaver): “Landscape”. London: Routledge. Anne Whiston Spirn (1999 eller senere): “The Language of Landscape”. New Haven: Yale University Press. Winchester, Kong & Dunn (2003): “Landscapes - Ways of Imaging the World”. Harlow: Prentice Hall. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Den samlede studieindsats for hver studerende (ECTS-point omregnet i timer): 135. Kursusgange: 24 timer Forberedelse til samt efterbehandling af kursusgange: 40 timer Ekskursioner/øvelser/workshops: 26 timer Selvstændigt arbejde med portfolio, undervejs og før afsluttende aflevering: 45 timer Kurset består af 3 blokke, hvor hver blok består af forelæsninger med tilknyttet workshop. Ekskursioner er en del af kurset. Undervejs arbejder de studerende med udarbejdelse af studielogs, som dele af deres portfolie. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt samt ved kursusafslutning, hvor kurset evalueres i en dialog mellem studerende og underviser, (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder/ undervisningsansvarlig). Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres hvert 6. semester. Skriftlige evalueringer går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet |
Program |
Kurset består af 3 blokke, hvor hver blok består af forelæsninger med tilknyttet workshop. Ekskursioner er en del af kurset. Undervejs arbejder de studerende med udarbejdelse af studielogs, som dele af deres portfolie. Blok 1: Landskabets dannelse Blok 2: Landskabets anvendelse Blok 3: Landskabets forandring |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på 9.600-14.400 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den studerendes portfolie udarbejdes løbende under kurset og inddrager og behandler øvelser og opgaver, der stilles i kurset. Portfolien fremtræder som studielog, hvori den studerende sammenkobler det læste, det hørte og de stillede opgaver, ekskursioner og workshops i en samlet fremstilling. Bedømmelseskriterier Bedømmelsen af portfolien gælder det faglige niveau i den studerendes evner til at
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 09/05/2023 |