Titel |
Samfundsmæssige betingelser for menneskers hverdagsliv
|
Oversat titel |
Societal conditions for people’s everyday life |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Socialpsykologi og Læring
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Sabina Pultz (spultz@ruc.dk)
|
Studieleder |
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60240
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kursets formål er at give de studerende dybdegående forståelse for forholdet mellem subjektet og den bredere samfundsmæssige kontekst. Med udgangspunkt i aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser, gør kurset de studerende i stand til at forstå, analysere og kritisk reflektere over sammenhænge mellem bredere og komplekse samfundsmæssige, institutionelle og teknologiske kontekster og menneskers udviklings- og læreprocesser i hverdagslivet. De studerende skal ud fra en problemorienteret tilgang lære at forstå betydningen af bredere problematikker, kriser og muligheder. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset bygger på og videreudvikler første semesters teoretiske tilgange til og begreber om det socialpsykologisk forståede subjekt samt dets udviklings- og læreprocesser. På kurset diskuteres den socialpsykologiske teoris muligheder og begrænsninger i analysen af aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og historisk formede udviklingstendenser. Bl.a. belyses teoretisk og empirisk, hvordan subjektet, dets krop og dets relationer til omverden er indlejrede i og udfordret af disse samfundstendenser og processer i hverdagslivet. Kurset har også fokus på, hvilken funktion professionalisering, uddannelsesplanlægning og politik har i udformningen af subjekters lærings- og udviklingsbetingelser i samfundet. På kurset diskuteres endvidere hvorvidt subjektet er og kan være med til at forandre sociale og samfundsmæssige forhold både individuelt og kollektivt. På kurset arbejdes med forskellige aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og historisk formede udviklingstendenser, som for eksempel:
|
Pensum |
I alt ca. 800 sider, hvoraf 600 sider er fast pensum, og cirka 200 siders pensum udvælges undervejs i kurset sammen med de studerende. Det faste pensum er tilgængelig på Moodle før kursusstart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Samlede forventede arbejdsindsats 270 timer (10 ECTS), fordelt på følgende aktiviteter:
Læringsaktiviteter
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres løbende dialogisk. I kurset indgår endvidere en løbende feedback på studerendes fremlæggelser. Der foretages også en afslutningsvis mundtlig evaluering på kurset, hvorfra der sendes en skriftlig opsamling til studieleder. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af kurset kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 19.200-24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: bestået/ikke-bestået |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Kursets eksamen består i en individuel besvarelse af en skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig ved kursets afslutning. Besvarelsen tager udgangspunkt i selvvalgt case eller empirisk materiale indenfor kursets rammer, som analyseres ud fra den viden og de tilgange, de studerende er blevet præsenteret for på kurset. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af den individuelle skriftlige hjemmeopgave vil der blive lagt vægt på, hvorvidt opgaven opfylder alle formelle krav, stave- og formuleringsevnen i opgaven, samt i hvor stor udstrækning den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2023 |