Titel |
Projekt om udvikling og læring i en samfundsmæssig kontekst
|
Oversat titel |
Project on development and learning in a societal context |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Socialpsykologi og Læring
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan, at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Sabina Pultz (spultz@ruc.dk)
|
Studieleder |
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60242
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med projektarbejdet på semesteret er at give den studerende en analytisk og kritisk forståelse for centrale kontekstuelle og komplekse vilkår og betingelser som psykologiske og læringsmæssige problemer er indlejret i og kunne udforske, analysere og formulere sig herom i overensstemmelse med akademiske standarder. I forlængelse af semestrets samlede formål inddrages et socialt, organisatorisk og samfundsmæssigt perspektiv- og der arbejdes teoretisk og metodisk med diskussioner og analyser af samspillet mellem kontekst og det konkret afgrænsede emne inden for socialpsykologi og læring. |
Uddybende beskrivelse |
|
Pensum |
Projektgruppen søger, fremskaffer og behandler tematisk, teoretisk og metodisk litteratur af et omfang på ca. 1200 sider, der er relevant for projektets problemstilling. Udvælgelsen sker i samråd med vejleder og eventuelt med assistance fra bibliotekar mv. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats Den samlede studieindsats for hver studerende er 405 timer, som omtrentligt er fordelt som følger:
Det forventes samlet set, at hver studerende lægger cirka 20 timers arbejde i projektarbejdet per uge i gennemsnit. Læringsaktiviteter Der arbejdes selvstændigt i problemorienteret i deltagerstyrede grupper. Projektarbejdet understøttes af et struktureret projektudviklings- og gruppedannelsesforløb, midtvejsevaluering og gennem semestret af projektvejledning. Projektarbejdet er understøttet af de følgende læringsaktiviteter:
Projektarbejde i grupper Projektarbejdet foregår i grupper på 2-6 studerende og indeholder opgaver af forskellig art: Projektdannelse, projektkoordinering og gensidig sparring, deltagelse og udfærdigelse af diskussionsoplæg til gruppemøder, vejledningsmøder, litteratursøgninger, forberedelse i form af læsning og udarbejdelse af formidlingsnoter, forberedelse og udførelse af empirisk arbejde, analysearbejde, intern evaluering, projektskrivning, eksamensforberedelse og eksamen. I projektarbejdet forventes, at hver studerende bidrager produktivt ved blandt andet at bidrage til facilitering af gruppemøder, løfte aftalte opgaver, give konstruktiv feedback på andre gruppemedlemmers arbejde, mv. Projekt- og gruppedannelse Projektarbejdet begynder med en projekt- og gruppedannelse, der opstartes i begyndelsen af semesteret i samspil med semesterets kurser. Vejledning Efter afsluttet gruppedannelse tildeles gruppen en vejleder. Formålet med vejledning er at understøtte projektarbejdet gennem faglig sparring og kritik i form af konstruktiv feedback på projektgruppens arbejde. Projektvejledningen foregår med udgangspunkt i de studerendes problemformulering og under hensyn til at de studerende har frihed til at vælge teori og metode indenfor rammerne af modulets læringsmål. Intern evaluering Formålet med den interne evaluering er at styrke projekterne gennem feedback på projektet fra medstuderende og andre vejledere, samt at lære at modtage og give konstruktiv feedback. Derudover er intern evaluering eksamensforberedende i og med at studerende får lejlighed til at øve og få formativ feedback på deres mundtlige fremlæggelse og diskussion af projektet Yderligere info og inspiration For yderligere beskrivelse henvises til studienævnets Politik og praksis for deklarering af undervisningsaktiviteter som fuldtidsstudier, Principper for feedback i forbindelse med undervisningsaktiviteter samt til Projektvejledningspraksis, som alle er tilgængelige på intranettet. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Projektforløbet evalueres løbende i dialog med vejleder samt i forbindelse med projektdannelsesseminar, intern evaluering og eksamen. Projektgruppen kan desuden give feedback på vejledningen gennem hele forløbet, hvis der er behov for en fornyet forventningsafstemning. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til vejleder, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringspraksis på studienævnets side på intranettet. |
Program |
Februar: Gruppedannelse April-Maj: Midtvejsevaluering Ultimo maj: Projektaflevering Juni: Projekteksamen |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af projektet kan den studerende:
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 64.800-81.600 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 108.000-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 141.600-163.200 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 177.600-204.000 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 177.600-204.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Projektrapporten skal forsynes med et resumé, der indgår i bedømmelsen. Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen med en vægtning på 10 procent. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Eksamen er en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i den skriftlige projektrapport. Eksamen indledes af max 5 min. oplæg fra hver af de studerende i gruppen (2-6 studerende) ud fra et selvvalgt tema. Den resterende del af prøven gennemføres som mundtlig dialog mellem de studerende og eksaminator og censor. På baggrund af projektrapporten og den mundtlige prøve fastsættes en samlet, individuel karaktér efter 7-trinsskalaen. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på, hvorvidt projektet opfylder alle formelle krav, samt i hvor stor udstrækning den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at: Skriftlig del:
Mundtlig del: Samme som de skriftlige bedømmelseskriterier, samt:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2023 |