Titel |
Speciale
|
Oversat titel |
Master Thesis |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Socialpsykologi og Læring
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside |
Deltagerantal |
|
ECTS |
30
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60247
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Specialet sætter de studerende i stand til på et selvvalgt område og forskningsmæssigt grundlag at arbejde analytisk, kritisk og løsningsorienteret med aktuelle komplekse teoretiske og praktiske problemstillinger omkring samspil mellem menneskers subjektivitet og den sociale og samfundsmæssige kontekst, og for at fremme læring, udvikling og trivsel. I specialet skal indgå elementer af teoretiske, metodiske og praktiske problemer indenfor uddannelsens område. Gennem specialet opbygger den studerende en dybere indsigt i et selvvalgt emne og dets videnskabelige problemstillinger. Færdigheder og kompetencer, som opbygges i specialet, har eksemplarisk karakter. |
Uddybende beskrivelse |
I specialet vælger den studerende/en gruppe af de studerende en problemstilling inden for Socialpsykologi og læring, som de arbejder med gennem hele specialesemesteret. Forløbet starter op med et opstartsseminar i uddannelsens 3. semester, hvor den/de studerende har mulighed for at indkredse det felt og de problematikker, som de ønsker at arbejde med - enten individuelt eller sammen. De studerende tildeles derpå en specialevejleder, der følger specialeprocessen frem til aflevering af specialet. Undervejs deltager de specialestuderende i en fælles specialeworkshop, hvor de drøfter og får sparring på processer og dilemmaer af både specialeworkshopleder og medstuderende. De studerende kan desuden deltage i midtvejsevaluering, hvor de får feedback på deres forløbe og ideer til videreudvikling af specialet. |
Pensum |
Den/de studerende udvælger specialets pensumlitteratur på mindst 1000 sider i samarbejde med vejleder. |
Tilrettelæggelse og indsats |
For et 30 ECTS speciale er den samlede forventede arbejdsindsats 810 studenterarbejdstimer, hvilket svarer til ca. 37 timer pr. uge i løbet af semesteret. Arbejdet kan forventes at være fordelt på følgende læringsaktiviteter: Projekt- og gruppedannelse/specialekickstart: ca. 10 timer
Midtvejsevaluering: ca. 6 timer (inklusiv forberedelse af peer feedback)
Vejledning: ca. 3,5-10,5 timers konfrontationstid - afhængigt af gruppestørrelse
Peer feedback og -støtte i specialeworkshop: ca. 15 timer fordelt på fremmøde og forberedelse af deltagelse
Selvstændigt arbejde med specialet: ca. 735 timer
Eksamensforberedelse: ca. 37 timer Eksamen: 0,5-1,5 timer (afhængigt af gruppestørrelse) Se yderligere under prøveform |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Specialevejledningens form og indhold evalueres løbende i mundtlig dialog mellem studerende og vejleder. Afsluttende skriftlig evaluering af specialeforløbet baseret på spørgeskema i overensstemmelse med studienævnets evalueringspraksis. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af specialet kan den studerende:
|
Prøveform |
Speciale med eller uden mundtligt forsvar.
De(n) studerende kan vælge om specialet skal bedømmes alene på baggrund af specialeafhandlingen eller på baggrund af specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen. Specialeafhandlingen kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe. Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-4 studerende. Specialet skal for: - 1 studerende have et omfang på 100.800-151.200 tegn inkl. mellemrum. - 2 studerende have et omfang på 132.000-204.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 163.200-312.200 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 192.000-312.200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Specialet skal forsynes med et resumé. Specialer skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Specialer skrevet på et fremmedsprog (bortset fra svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk. Resuméet indgår i den samlede bedømmelse. Specialer skrevet af en gruppe, skal være individualiseret ved aflevering, for at en bedømmelse udelukkende på baggrund af specialeafhandlingen er mulig. Individualiseringen skal være reel og vise, hvilken studerende, der har hovedansvaret for de enkelte afsnit. Indledning, konklusion og resumé er omfattet af fællesansvar. Den eventuelle mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver. Ved den eventuelle mundtlige prøve tages der udgangspunkt i hele specialeafhandlingen. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 1 studerende 30 minutter. Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den eventuelle mundtlige præstation. Stave- og formuleringsevnen i specialet indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
De(n) studerende vælger før aflevering om specialet skal bedømmes alene på baggrund af specialeafhandlingen eller på baggrund af specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen. Hvis de(n) studerende vælger en mundtlig prøve der tager udgangspunkt i specialet indledes eksamen af ca. 5 min. oplæg fra den/hver af de studerende. Eksaminationen udfolder sig herefter i samtale mellem den/de studerende, eksaminator og censor. På baggrund af specialet og den eventuelle mundtlige prøve fastsættes en samlet, individuel karaktér efter 7-trinsskalaen. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af specialet vil der blive lagt vægt på, hvorvidt specialet opfylder alle formelle krav, samt i hvor stor udstrækning den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at: - demonstrere, anvende og udvikle forskningsbaseret viden inden for et udvalgt område af Socialpsykologi og læring
- identificere relevante problemstillinger, der kan belyses forskningsmæssigt
- anvende og mestre relevante videnskabelige teorier og metoder
- analysere, systematisere, argumentere, reflektere og vurdere på et videnskabeligt grundlag
-skrive og i øvrigt kommunikere med fagfæller i overensstemmelse med akademiske standarder
- igangsætte og gennemføre et større akademisk projektarbejde indenfor Socialpsykologi og læring
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2023 |