PDF til print Find kalender

Byteori & planteori

Titel
Byteori & planteori
Oversat titel

Urban Theory and Planning Theory

Semester
E2022
Kandidatuddannelse i
By og Plan
Aktivitetstype

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Keld Buciek (buciek@ruc.dk)
Jørgen Ole Bærenholdt (job@ruc.dk)
Maja de Neergaard (mlsdn@ruc.dk)
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
Thomas Theis Nielsen (nielsentt@ruc.dk)
Katrine Hartmann-Petersen (katrineh@ruc.dk)
Studieleder
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60033
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

De studerende tilegner sig forudsætninger for at forstå og udvikle nye kritiske perspektiver på hvordan ejer- og markedsforhold og forskelligartede sociale, økonomiske, politiske og kulturelle processer skaber byens rum og steder. De studerende tilegner sig teoretiske perspektiver på byliv, byrum, sted, urbanisering samt forståelser for planlægningens vilkår, der undersøges i forhold til forskellige interventioner og planlægningsprocesser. Kurset skaber en teoretisk horisont, hvor paradigmer, strategier og narrativer inden for byudvikling og planlægning kan placeres i en historisk, politisk, institutionel og vidensmæssig kontekst. I kurset udarbejder de studerende et review af relevant litteratur, der efterfølgende kan anvendes som analytisk ramme for projektarbejdets stedsanalyse.

Uddybende beskrivelse

Kursets formål er at sætte de studerende i stand til at forstå og kritisk reflektere over forskellige paradigmer inden for byteori og planlægningsteori samt over sammenhængen mellem disse forskellige teorikomplekser. Her skal indgå en forståelse af begreberne rum og sted som grundlag for semesterprojektets stedsanalyse.

Kurset kan organiseres i fem tematiske blokke. I de enkelte blokke sidestilles byteori og planlægningsteori i en ramme, der på samme tid placerer dem i en historisk-geografisk, politisk, og videnskabsteoretisk kontekst. Kurset trækker desuden på konkrete planlægningscases for at vise, hvordan man kan reflektere ud fra de forskellige teoretiske perspektiver. De fem blokke kan kort beskrives som følger:

  • Introduktionsblok om byteori og planlægningsteori og introduktion af begreberne rum og sted.

  • Urbanisering og ulige udvikling – kritiske perspektiver. Behandler byudvikling og planlægning under kapitalismen og specielt dilemmaet mellem neoliberal planlægning og velfærdsstatsplanlægning. Det drejer sig om de rumlige og boligmæssige konsekvenser af strukturelle processer og folkelige reaktioner på disse.

  • Den mangfoldige by, magt og planlægning. Et hovedtema i denne blok er forskellighed, fx klasse, køn, seksualitet, race og etnicitet i byrum og planlægning. Der arbejdes med poststrukturalistiske og postkoloniale tilgange til byteori og planlægning.

  • Praksis, materialitet og planlægning. Her arbejdes med praksisorienterede temaer; byboernes hverdagsliv og deres levede rum samt byudvikling og planlægning i forhold til det ikke-humane, infrastruktur og teknologiske løsninger – herunder fx ’smarte’ byer.

  • Konstruktion af urban fremtid. Fx strategisk byplanlægning og dens formning af byens ’steder’, bymæssige utopier. Slutteligt fremdrages perspektiver, der bidrager til at sammenfatte kurset.

Pensum

Kursus pensum og materiale er forskningsbaseret og tekster udvælges af undervisere på de tematiske blokke.

Pensum vil være tilgængelig på Moodle senest to uger før undervisningen afvikles.

Grundlitteratur kan eksempelvis være:

Healey, P. (2010) Making better places: The planning project in the twenty-first century. Macmillan International Higher Education.

Merrifield, A. (2014) The New Urban Question. Pluto

Fainstein, S.S. and DeFilippis, J. (2015) Readings in planning theory. Wiley & Blackwell

Fainstein, S.S. and Campbell, S. (2011) ‘Readings in urban theory’. Wiley & Blackwell

Tilrettelæggelse og indsats

Studieindsats:

Den samlede studieindsats for hver studerende er 270 timer, fordelt på disse aktiviteter: 

48 timer undervisning

120 timer læseforberedelse til undervisning 

40 timer skriftlig forberedelse til undervisning

20 timer oplæg forberedelse

42 timer eksamen

  

Læringsaktiviteter:

·    Undervisning   

·    Selvstændigt arbejde individuelt

·    Selvstændigt arbejde og fremlæggelse i studiegrupper

Kurset er opdelt i 12 kursusgange, hver af 4 timer. Kursusgange består af ‘blendede’ aktiviteter, samt forelæsninger, diskussioner, studerendes oplæg osv. I kurset udarbejder de studerende et review af relevant litteratur, der efterfølgende kan anvendes som analytisk ramme for projektarbejdets stedsanalyse.

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Evaluering sker løbende mundtligt samt ved kursusafslutning, hvor kurset evalueres i en dialog mellem studerende og underviser, (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder/ undervisningsansvarlig). Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester.

Skriftlige evalueringer går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen.

Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet

Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 
  • identificere og reflektere over byforskningens forskellige paradigmer og forståelser af, hvordan markedskræfter, civilsamfund og planlægning og regulering skaber urbane rum og steder

  • vurdere og forholde sig kritisk til forskellige teorier og planlægningsparadigmer set i forhold til den kontekst, de er udviklet i

  • formidle viden om centrale problemstillinger indenfor byteori og planlægningsteori.

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 19.200-28.800 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 21 dage inkl. evt. weekend og helligdage.



Bedømmelse: 7-trinsskala
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Prøveform

Individuel skriftlig hjemmeopgav. Hjemmeopgaven skal have et omfang på 19.200-28.800 tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 21 dage inkl. evt. weekend og helligdage.

Bedømmelse: 7-trinsskala

Hjemmeopgaven udgøres af en skriftlig opgave, hvor dele af kursuslitteraturen – det kan være konkrete teorier eller bredere paradigmer – diskuteres. Hovedformålet med opgaven er at træne og udvide den studerendes teoretiske forståelse for centrale teorier i by – og planforskningen. Opgaven må gerne relateres til en konkret, selvvalgt problemstilling/case og dette kan være forbundet med semesterets projekt om stedsanalyse, men kan også tage form alene som en teoretisk diskussion. Elementer i hjemmeopgaven kan være: motivation for de udvalgte teorier, motivation for valg af case, kritisk-reflekterende gennemgang af de udvalgte teoriers substans (her kan indgå en sammenligning og modstilling af disse teorier), en kritisk vurdering af teoriernes relevans og anvendelsesmuligheder set i relation til den valgte case/problemstilling. Til slut en afsluttende diskussion, der sammenfatter hovedpointerne.

Bedømmelseskriterier

I bedømmelse af hjemmeopgaven lægges der vægt på i hvilken udstrækning, den studerende:

  •  evner, i klart og koncist sprog, at fremstille og formidle forskellige by – og planteoriers kerneindhold

  • evner at diskutere ligheder og forskelle mellem forskellige by – og planteorier.

  • evner at demonstrere forståelsen for sociale, kulturelle, økonomiske og rumlige aspekter af aktuelle urbane/planlægningsmæssige problemstillinger baseret på udvalgte teorier fra pensum.

  • evner at reflektere og vurdere forskellige teoriers forklaringskraft set i relation til en udvalgt specifik problemstilling eller case.

  • samt hvorvidt opgaven opfylder alle formelle krav.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60033
Sidst ændret 24/05/2022

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 12-09-2022 12:15 - 12-09-2022 16:00 i uge 37
Byteori og planteori (B&P)

Fredag 16-09-2022 10:15 - 16-09-2022 14:00 i uge 37
Byteori og planteori (B&P)

Torsdag 22-09-2022 13:15 - 22-09-2022 17:00 i uge 38
Byteori og planteori (B&P)

Torsdag 29-09-2022 12:15 - 29-09-2022 16:00 i uge 39
Byteori og planteori (B&P)

Torsdag 06-10-2022 12:15 - 06-10-2022 16:00 i uge 40
Byteori og planteori (B&P)

Torsdag 13-10-2022 12:15 - 13-10-2022 16:00 i uge 41
Byteori og planteori (B&P)

Torsdag 20-10-2022 12:15 - 20-10-2022 16:00 i uge 42
Byteori og planteori (B&P)

Torsdag 27-10-2022 12:15 - 27-10-2022 16:00 i uge 43
Byteori og planteori (B&P)

Torsdag 03-11-2022 12:15 - 03-11-2022 16:00 i uge 44
Byteori og planteori (B&P)

Torsdag 10-11-2022 12:15 - 10-11-2022 16:00 i uge 45
Byteori og planteori (B&P)

Mandag 14-11-2022 12:15 - 14-11-2022 16:00 i uge 46
Byteori og planteori (B&P)

Torsdag 17-11-2022 12:15 - 17-11-2022 16:00 i uge 46
Byteori og planteori (B&P)

Torsdag 01-12-2022 10:00 - 01-12-2022 10:00 i uge 48
Byteori og planteori - Aflevering af skriftlig prøve (B&P)

Fredag 10-02-2023 10:00 - 10-02-2023 10:00 i uge 06
Byteori og planteori - Aflevering af skriftlig omprøve (B&P)