Titel |
Grundlag for planlægning - Grundkursus med feltstudier
|
Oversat titel |
Basis for planning – Foundational course with field work |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Bæredygtig Omstilling
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60015
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset har til formål at introducere til generelle analytiske og teoretiske perspektiver på planlægning og facilitering af bæredygtig omstilling og give de studerende praktisk kendskab til planlægningen gennem et tilhørende feltkursus. Kurset kombinerer viden om samfundsvidenskabelige planlægningsteorier og -traditioner, begreber og fremgangsmåder med viden om det teknisk-naturvidenskabelige grundlag for planlægning af bæredygtig omstilling samt viden om planlægning i praksis gennem det tilhørende feltkursus. |
Uddybende beskrivelse |
Forelæsninger, gruppearbejde og felttur 6.-10. marts med fokus på forskellige planlægningsområder, planlægningens baggrund, virkemåde og indflydelse på lokal miljø-, affalds-, ressource-, klimatilpasning. Feltturen F23 går til Bornholm. I hvilken udstrækning gør planlægningen en forskel i forhold til bæredygtig omstilling? Hvordan spiller de forskellige planfelter og reguleringer sammen? Hvordan kan vi begribe planlægningens muligheder ift. de lokale betingelser i praksis, lokal natur og ressourcer, erhvervsstruktur og lokal politik/forvaltning? |
Pensum |
Grundlitteratur om hvad er miljø-, klima-, og ressourceplanlægning og til forskellige teoretiske retninger i planlægningsforståelse i samfundsvidenskaberne. Plandokumenter på udvalgte planområder, policy dokumenter for feltturens geografiske områdekommune / virksomheder / NGO / vidensinstanser. Metodologiske lærebogs-skriverier om hvordan selv analysere planlægning, dens virkemidler og effekter. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset tilrettelægges i samarbejdet mellem tovholder og forelæsere og vil udvikle sig i form og indhold løbende efter studerendes behov og aktuelle problemstillinger i planlægningens bidrag til bæredygtig omstilling.
|
Udbudsformat |
Forelæsninger foregår på Campus og på feltturens destination. Felttur - 5 dage. Gæsteoplæg fra erhvervsfolk, NGO og vidensinstanser fra feltområdet. |
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt samt ved kursusafslutning, hvor kurset evalueres i en dialog mellem studerende og underviser, (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder/ undervisningsansvarlig). Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Skriftlige evalueringer går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringer på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Viden, færdigheder og kompetencer:
|
Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve på baggrund af skriftlig aflevering.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Det skriftlige produkt skal for: - 2 studerende have et omfang på 14.400-28.800 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 16.800-33.600 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 16.800-33.600 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 19.200-38.400 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 19.200-38.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 30 minutter. Ved 3 studerende 45 minutter. Ved 4 studerende 60 minutter. Ved 5 studerende 65 minutter. Ved 6 studerende 70 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Det skriftlige produkt skal for: - 2 studerende have et omfang på 14.400-28.800 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 16.800-33.600 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 16.800-33.600 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 19.200-38.400 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 19.200-38.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 30 minutter. Ved 3 studerende 45 minutter. Ved 4 studerende 60 minutter. Ved 5 studerende 65 minutter. Ved 6 studerende 70 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: Alle. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Intern medbedømmer. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af Grundlag for planlægning – Grundkursus med feltstudier vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende: • Kan reflektere over betydning af det teknisk-naturvidenskabelige grundlag for bæredygtig omstilling. • Kan vurdere og evaluere forskellige samfundsvidenskabelige teoretisk-analytiske perspektiver og deres relevans for forskellige sektorer og planlægningsproblemstillinger • Kan evaluere og vurdere lokal planlægnings betydning for bæredygtig omstilling. • Kan vurdere og diskutere relevans af teori- og metodeelementer fra kursuslitteraturen ift. udvikling af opgavens empiriske emnefelt • Kan udvikle design af nye måder at indfri planmål ift. de lokale teknologiske, naturmæssige og politisk-sociale betingelser. Desuden hvorvidt den skriftlige opgave opfylder alle formelle krav. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2023 |