PDF til print Find kalender

Projektorienteret praktikforløb i strategier og indsatser for bæredygtig omstilling (30 ECTS)

Titel
Projektorienteret praktikforløb i strategier og indsatser for bæredygtig omstilling (30 ECTS)
Oversat titel

Project oriented internship in strategies and actions for sustainable transition

Semester
E2022
Kandidatuddannelse i
Bæredygtig Omstilling (TekSam)
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du kan læse mere om, hvordan du melder dig til projektorienteret praktikforløb på intra

Deltagerantal
ECTS
30
Aktivitetsansvarlig
Tyge Kjær (tk@ruc.dk)
Jesper Holm (jh@ruc.dk)
Thomas Budde Christensen (tbc@ruc.dk)
Henrik Hauggaard-Nielsen (hnie@ruc.dk)
Jens Dorland (jensd@ruc.dk)
Studieleder
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
Undervisere

Ane Kirstine Aare, akaare@ruc.dk Bente Kjærgård, bkj@ruc.dk Bo Elling, be@ruc.dk Cristina C. Landt, cclj@ruc.dk Henrik Hauggaard-Nielsen, hnie@ruc.dk Jens Dorland, jens@ruc.dk Jeppe Nothlev Nørtoft, nothlev@ruc.dk Jesper Holm, jh@ruc.dk Niels Heine Kristensen, nheinek@ruc.dk Rikke Lybæk, rbl@ruc.dk Simon Bolwig, bolwig@ruc.dk Stine Rosenlund Hansen, stroha@ruc.dk Søren Lund, slund@ruc.dk Thomas Budde Christensen, tbc@ruc.dk Tobias Pape Thomsen, tpapet@ruc.dk Tyge Kjær, tk@ruc.dk Øystein Leonardsen, oel@ruc.dk

Studieadministration
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60020
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Projektorienteret praktikforløb har til formål at give kompetencer til at analysere effekter og realiserbarhed såvel som formulere og udvikle strategier og indsatser for bæredygtig omstilling med udgangspunkt i aktuelle problemstillinger i offentlige organisationer, private virksomheder, rådgivere, brancheorganisationer o. lign. Projektet udvikles og udføres i tæt samarbejde mellem den studerende, praktikvært og projektvejleder på RUC og lægger sig tematisk op af arbejdsopgaver udført i praktikforløbet.

Uddybende beskrivelse

Projektorienteret praktikforløb bygger på en selvvalgt problemformulering som knytter an til de regulerings- og planlægningsopgaver der er udført under praktikforløbet. Projektarbejdet kan have fokus på at analysere udfordringer for at formulere og udvikle visioner, strategier og indsatser for bæredygtig omstilling. Projektarbejdet trækker på begreber, teorier og metoder fra et eller flere regulerings- og planfelter, som er relevante for at løse de opgaver der er udført i praktikforløbet. Projektarbejdet kan indeholde refleksioner over f.eks. vidensbehov, ekspertroller eller andre emner af betydning for at realisere strategier og indsatser for bæredygtig omstilling. Projektarbejdet bygger på empiri, herunder data og materiale, fra arbejdet med udvalgte praktikopgaver, typisk en eller flere større arbejdsopgaver.

Pensum

Der opgives ikke pensum for projektorienteret praktikforløb.

Projektarbejdet anlægger et omstillingsperspektiv og sigter på at undersøge, vurdere og foreslå strategier og indsatser for bæredygtig omstilling samt reflektere over behov for viden og kompetenceopbygning inden for et afgrænset område.

Projektorienteret praktikforløb bygger på arbejdsopgaver aftalt med praktikvært jf. praktikkontrakt. Projektarbejdet bygger på selvvalgt problemformulering, relateret til udførte arbejdsopgaver i praktikforløbet og knytter an til et eller flere regulerings- og planfelter. Den studerende vælger selv hvilken problemstilling, empiri samt hvilke(n) regulerings- og planfelt(er) relateret til praktikopgaverne som der arbejdes med i projektet.

Projektorienteret projektarbejde trækker på relevante begreber, teorier og metoder fra det eller de regulerings- og planfelter som udgør grundlaget for analyse af den valgte problemformulering. Det valgte og relevansen heraf drøftes med projektvejleder, opponentgruppen som giver peer feedback til de obligatoriske aktiviteter som problemformuleringsseminar og intern evaluering samt opponentgruppens vejleder.

Tilrettelæggelse og indsats

Studieindsats Et projektorienteret praktikforløb på 30 ECTS svarer til en forventet arbejdsindsats på 810 timer. Heraf anvendes: 600 timer til praktikophold inklusiv sparringsmøde med praktikvært, heraf 15 timer til indgåelse og sparring i relation til praktikkontrakt 210 timer til udarbejdelse af projektrapport inklusiv koordinering og udarbejdelse afskriftlige og mundtlige oplæg til problemformuleringsseminar, midtvejsmøde og intern evaluering samt møder med projektvejleder og udarbejdelse af studieforløbsbeskrivelse.

Overslag over fordelingen af timer på projektaktiviteter: 5 timer til udarbejdelse af studieforløbsbeskrivelse, inklusiv dialog med vejleder om progression i studieforløbet og ønsker til kompetenceprofil. 10 timer til møder med projektvejleder om projektets problemformulering, afgrænsning, teori og metode, analyseramme, indsamling og analyse af empiri, resultater og perspektiver samt drøftelse af studieforløbsbeskrivelse og progression i studieforløbet. Timer til projektvejledning er eksklusive timer anvendt til problemformuleringsseminar, midtvejsmøde og intern evaluering. 20 timer til problemformuleringsseminar inklusiv udarbejdelse af skriftligt oplæg til seminaret, og forberedelse af skriftlig og mundtlig peer feedback.
10 timer til midtvejsmøde for praktikforløb i strategier og indsatser for bæredygtig omstilling inklusive forberedelse af PowerPoint med fokus på refleksioner over behov for viden og kompetencer på feltet.
50 timer intern evaluering inklusiv udarbejdelse af skriftligt oplæg til intern evaluering, og forberedelse af skriftlig og mundtlig peer feedback.
105 timer til udarbejdelse af praktikrapport. 10 timer til eksamen, inklusiv forberedelse af mundtlig oplæg.

Læringsaktiviteter

Selvstændigt arbejde med indgåelse af praktikaftale og opgaver for praktikvært Selvstændigt arbejde med at indgå aftale med praktikvært om at udføre regulerings- og planlægningsopgaver som knytter an til et eller flere regulerings- og planfelter. Udførte opgaver kan være rettet mod effekter, realiserbarhed og udvikling af strategier og indsatser for bæredygtig omstilling.

Projektdannelse Vejledning om praktikforløb og forventninger til indgåelse af praktikkontrakt varetages af praktikkoordinator.

Praktikkontrakten forventes at indeholde en beskrivelse af aftalte arbejdsopgaver, herunder større opgaver som kan danne grundlag for praktikprojektet. Kontrakten skal indeholde aftale om regelmæssig sparring med praktikansvarlig på praktikstedet, og muliggøre deltagelse i obligatoriske aktiviteter som problemformuleringsseminar, midtvejsmøde og intern evaluering på campus. Aftalen skal muliggøre deltagelse i møder med projektvejleder og tid til at udarbejde mundtlige og skriftlige oplæg samt færdiggørelse af praktikrapport.

Projektvejledning Vejledningen inkluderer dialog om studieforløbsbeskrivelse, kompetenceprofil og progression i studieforløbet, feedback på mundtlige og skriftlige oplæg til vejledningsmøder, dialog om peer feedback til skriftlige og mundtlige oplæg fra problemformuleringsseminar, midtvejsmøde og intern evaluering samt eksamensvejledning. Projektvejledning sigter på at understøtte praktikforløbet, herunder organisering og gennemførsel af praktikrelaterede opgaver.

Projektvejledningen foregår i respekt for at studerende har frihed til vælge problemformulering inden for et afgrænset felt som knytter an til praktikforløbet og de aftalte arbejdsopgaver. Videre bygger projektarbejdet på at studerende selv vælger begreber, teorier og metoder og begrunder disse valg i forhold til at besvare problemformuleringen, herunder anvender empirisk viden og data relateret til praktikforløbet.

Link til projektvejledningspraksis: https://intra.ruc.dk/fileadmin/assets/imt/Raad__naevn__udvalg_og_moeder/Studienaevn_for_geograf__plan__by___proces__spatiel_/Projektvejledningspraksis_for_TEKSAM.pdf.

Problemformuleringsseminar med peer feedback Problemformuleringsseminar med peer feedback. Aktiviteten koordineres af de involverede projektgrupper som står for at indkalde projektvejledere og aftale aflevering af skriftlige oplæg. Problemformuleringsseminaret afholdes i de anbefalede uger, evt. i ugen før eller næstkommende uge.

Problemformuleringsseminaret fokuserer på problemfeltet og problemformuleringen som knytter an til regulerings- og planlægningsopgaver udført for praktikvært samt refleksioner relateret til metodeovervejelser og projektdesign.

Oplægget til problemformuleringsseminar skal indeholde refleksioner over problemformuleringens relevans og problemfeltets afgrænsning i forhold til arbejdet med de regulerings- og planfelter der knytter an til praktikforløbets arbejdsopgaver. Oplægget skal indeholde argumenter for valg af anvendte begreber, teorier og metoder samt projektets opbygning i form af kommenteret indholdsfortegnelse og referenceliste samt en plan for arbejdet frem til intern evaluering.

Oplægget bør have et omfang der tillader feedback på problemformuleringens relevans og grundlaget for problemfeltets afgrænsning, herunder grundlag og refleksioner i forbindelse med undersøgelse af den valgte problemformulering og evt. arbejdsspørgsmål.

Aktiviteten koordineres af de involverede praktikgrupper som står for at indkalde projektvejledere og aftale aflevering af skriftlige oplæg samt tidspunkt og sted for problemformuleringsseminaret. Problemformuleringsseminaret afholdes i de anbefalede uger, evt. i ugen før eller næstkommende uge. For 2 praktikgrupper afsættes der to timer til problemformuleringsseminar.

Opponentgruppe og opponentvejleder fremgår af oversigten over tildeling af vejledere til projektorienteret praktikforløb.

Midtvejsmøde med peer feedback Midtvejsmøde koordineres og planlægges af praktikkoordinator.

På midtvejsmødet udveksles erfaringer på tværs af praktikforløb. Mødet sigter på at dele viden om udviklingsbaserede arbejdsopgaver på tværs af mulige erhvervsfunktioner og give rum for peer feedback og fælles refleksioner over typiske arbejdsopgaver og særlige krav til viden og kompetencer inden for udvalgte regulerings- og planfelter. Midtvejsmødet giver rum for refleksion over hvordan viden og kompetencer tilegnet i uddannelsesforløbet kommer i spil i praksis? Hvordan arbejdet med omstilling i praksis giver blik for betydningen af eller behov for ny viden og kompetencer for at løse nye opgaver på udvalgte regulerings- og planfelter? Der vil også være mulighed for at reflektere over ideer til specialeprojekt inden for regulerings- og planfeltet eller behov for viden og kompetenceopbygning i forhold til et fremtidige karriereforløb.

Ideen at hver praktikstuderende holder et 10 minutters oplæg om eget praktikforløb og reflekterer over f.eks. udførte arbejdsopgavers særlige krav til viden og kompetencer og hvordan forløbet har givet blik for egne kompetencer, fremtidige behov for viden og kompetencer inden for regulerings- og planfeltet og evt. ideer til et kommende specialeforløb.

Intern evaluering med peer feedback Aktiviteten koordineres af de involverede projektgrupper som står for at indkalde projektvejledere og aftale aflevering af skriftlige oplæg.

Den interne evaluering har fokus på sammenhænge mellem problemfelt, problemformulering, metodeovervejelser, refleksioner og analyse af empiri relateret til udvalgte regulerings- og planlægningsopgaver samt strategier og indsatser for bæredygtig omstilling, konklusion og perspektivering samt tidsplan for færdiggørelse.

Oplægget til intern evaluering bør have et omfang der tillader feedback på praktikprojektets røde tråd, herunder problemformuleringens relevans, problemfeltets afgrænsning, inddragelse af teknisk-naturvidenskabelig og samfundsvidenskabelig viden og hvordan undersøgelsen af det valgte problem relaterer sig til opgaver inden for de relevante regulerings- og planfelt(er).

Aktiviteten koordineres af de involverede praktikgrupper som står for at indkalde projektvejledere og aftale aflevering af skriftlige oplæg samt tidspunkt og sted for problemformuleringsseminaret. Problemformuleringsseminaret afholdes i de anbefalede uger, evt. i ugen før eller næstkommende uge. For 2 praktikgrupper afsættes der to timer til problemformuleringsseminar.

Opponentgruppe og opponentvejleder fremgår af oversigten over tildeling af vejledere til projektorienteret praktikforløb.

Studieforløbsbeskrivelse Studieforløbsbeskrivelsen er et refleksionsdokument som bygger på at kandidatstuderende forventes at tage ansvar for egen læring, faglige udvikling og specialisering, herunder udvikle viden og kompetencer til at indgå i samarbejde, dialog og give feedback til fagfæller.

Studieforløbsbeskrivelsen for projektorienteret praktikforløb har fokus på hvordan praktikforløbet bidrager til opbygning af viden og kompetencer. Der er vægt på refleksioner over praktikstedets behov for viden og kompetencer i forhold til at udføre opgaver relateret til strategier og indsatser for bæredygtig omstilling.

Studieforløbsbeskrivelsen afleveres til første møde med vejleder som grundlag for at drøfte ønsker til viden og kompetenceopbygning og hvordan praktikforløb og projektarbejdet bidrager til progression i studieforløbet.

Studieforløbsbeskrivelsen fungerer fremadrettet og anvendes afsluttende til at gøre status og reflektere over hvordan det projektorienterede praktikforløb har bidraget til viden og kompetenceopbygning. Studieforløbsbeskrivelsen kan indeholde refleksioner over kompetencer i forhold til at indgå i tværfagligt samarbejde, koordinering og styring af processer i udførslen af aftalte opgaver samt faglig dialog med eksterne aktører og/eller eksperter på feltet.

Link til skabelon https://intra.ruc.dk/nc/for-studerende/alle-studier/teksam-miljoeplanlaegning/kandidat-i-teksam-miljoeplanlaegning/saerligt-for-teksam-miljoeplanlaegning/skabeloner-til-studieforloebsbeskrivelser/.

Studieforløbsbeskrivelsen afleveres sammen med praktikrapporten.

Udbudsformat 

Projektarbejde relateret til praktikforløb kan foregå på praktikstedet og på campus.

Projektvejledning, problemformuleringsseminar, midtvejsmøde og intern evaluering samt mundtlig eksamen foregår på campus.

Hvis praktikforløbet foregår i udlandet, kan vejledning og problemformuleringsseminar, midtvejsmøde og intern evaluering foregå virtuelt efter aftale f.eks. via TEAMS/ZOOM/SKYPE.

Undervisningsevaluering

Det anbefales, at projektgruppen løbende evaluerer læringsfællesskabet og samarbejdet. Hvis gruppen oplever problemer med samarbejdet kan den anmode vejlederen om hjælp.

Vejleder efterspørger mundtlig feedback på vejledningen fra gruppen minimum to gange i projektforløbet, men gruppen kan give feedback på vejledningen gennem hele forløbet, hvis der er behov for en fornyet forventningsafstemning. Den skriftlige evaluering går til vejleder, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet.

Program

E2022

Praktikkontrakt For studerende som vælger projektorienteret praktikforløb begynder projektforløbet med indgåelse af praktikkontrakt og sparring med praktikkoordinator og deltagelse i RUC praktik informationsmøde. Praktikkontrakt indgås typisk i løbet af 2. semester og inden semesterstart.

Projekttilmelding og vejlederønsker Projekttilmelding 9. september. Ved projekttilmelding opgives vejlederønsker i samme felt som projektbeskrivelsen.

Vejledertildeling Vejleder til praktikstuderende til uge 37/38.

Problemformuleringsevaluering Problemformuleringsseminar: uge 40 & 41.

Midtvejsmøde Midtvejsmøde: uge 45 (fredag).

Intern evaluering Intern evaluering: uge 49 og 50.

Aflevering af projekt og studieforløbsbeskrivelse Projektaflevering: 4. januar 2023

Mundtlig eksamen Mundtlig eksamen: 27. januar 2023

BEDØMMELSE
Læringsmål 

Viden, færdigheder og kompetencer:

  • kan udvælge viden for at analysere, vurdere og skabe grundlag for at formulere strategier og indsatser for at fremme bæredygtig omstilling i relation til praktikforløbet

  • kan formulere udfordringer for bæredygtig omstilling relateret til praktikforløbet som faglige problemstillinger og anlægge et helhedsorienteret perspektiv på strategier og indsatser for omstilling

  • kan identificere, analysere og udvikle løsninger på konkrete praktiske problemstillinger ved hjælp af teorier, begreber og metoder for bæredygtig omstilling

  • kan formidle videnskabelig såvel som praksisrelateret viden om strategier og indsatser for bæredygtig omstilling og indgå i dialog med såvel eksperter som lægfolk omkring udførelse af konkrete omstillingstiltag

  • kan på et tværvidenskabeligt grundlag kombinere samfundsvidenskabelige og tekniske-naturvidenskabelige teorier og metoder i analyser af bæredygtig omstilling

  • kan indgå i tværfaglig dialog og samarbejde med involverede parter for at udvikle visioner, indsatser og strategier for bæredygtig omstilling

  • kan selvstændigt udvikle egen faglighed på baggrund af en kritisk refleksion over kompetencer forbundet med praktikforløbet, faglige diskussioner med fagfæller i praktikforløb og give konstruktiv feedback i forhold til målet med at anbefale og udvikle strategier og indsatser for bæredygtig omstilling.

Prøveform
Projektorienteret praktikforløb med mundtlig prøve

Det skriftlige produkt skal være på 81.600-122.400 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter.

Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af det skriftlige produkt og den mundtlige præstation.
Stave- og formuleringsevnen i praktikprojektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle.

Bedømmelse: bestået/ikke-bestået
Censur: intern medbedømmer
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Prøvens udgangspunkt Udgangspunktet for prøven er aktiv deltagelse i problemformuleringsseminar, midtvejsmøde og intern evaluering samt aflevering af to skriftlige produkter: praktikrapport og individuel studieforløbsbeskrivelse.

Mundtligt oplæg, varighed Prøven indledes med et selvvalgt mundtligt oplæg af 5 minutters varighed. Oplægget kan bygge på refleksioner over effekter, realiserbarhed og muligheder for at bidrage til at udvikle visioner, strategier og indsatser for bæredygtig omstilling på et eller flere af de felter som praktikforløbets opgaver har givet mulighed for at få et dybere og praksisorienteret kendskab til. Oplægget kan også adressere eksisterende som fremtidige behov for viden og kompetencer relateret til de udførte opgaver i praktikforløbet.

Efterfølges af spørgsmål inden for projektrapportens område og dialog.

Prøven foregår som en samtale med eksaminator og intern medbedømmer. Dialogen kan omfatte spørgsmål inden for hele praktikrapportens område, herunder problemformuleringens anknytning til et eller flere regulerings- og planfelter.

Gruppestørrelse Projektorienterede praktikforløb er typisk tilrettelagt som et individuelt forløb og projektarbejdet som et solistprojekt.

Omfangskrav Omfangskravet er eksklusive studieforløbsbeskrivelsen. Omfanget af studieforløbsbeskrivelsen anbefales at være på max. 7.200 anslag.

Øvrige formalia Projektrapporten skal indeholde et resumé på engelsk på max. 2.400 anslag. Resuméet skal adressere den selvvalgte problemstilling, projektets metodiske valg, analysens tyngdepunkt og fremhæve de væsentligste konklusioner.

Stave- og formuleringsevnen indgår i bedømmelsen.

I vurdering af stave- og formuleringsevne er der vægt på videnskabelig, klar og præcis sprogbrug.

Individuel bedømmelse Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af praktikprojektrapporten, den individuelle studieforløbsbeskrivelse og den individuelle mundtlige præstation.

Samlet/vægtet bedømmelse Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af praktikprojektrapporten, studieforløbsbeskrivelsen og den mundtlige præstation.

Stave- og formuleringsevnen i praktikprojektrapporten indgår i bedømmelsen.

Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af projektorienteret praktikforløb vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende demonstrerer og

• Kan formulere udfordringer relateret til planlægningspraksis som en faglig problemformulering, evt. med tilhørende arbejdsspørgsmål, herunder kombinere såvel videnskabelig som praksisrelateret viden i at identificere, analysere eller udvikle løsninger for bæredygtig omstilling

• Kan udvælge relevant teknisk-natuvidenskabelig og samfundsvidenskabelig viden, begreber og metoder som knytter an til planlægningspraksis i praktikforløbet

• Kan anlægge et helhedsorienteret perspektiv på effekter, realiserbarhed eller formulering af strategier og indsatser for bæredygtig omstilling, for aktører der er direkte involverede og/eller aktører som berøres af omstillingsinitiativer

• Kan reflektere over behov for ny viden og kompetencer for at vurdere effekter, realiserbarhed eller formulere strategier og indsatser for bæredygtig omstilling i relation til regulerings- og planfelter eller på tværs af regulerings- og planfelter

• Kan selvstændigt udvikle egen faglighed på baggrund af kritisk refleksion over miljø- og ressourceudfordringer, de tilknyttede etiske såvel som andre problemstillinger, og kompetencer forbundet med rollen som planlægger, herunder hvordan problemer og udfordringer for at fremme strategier og indsatser på for bæredygtig omstilling kan udvikles i dialog og samarbejde med aktører med særlige interesser og lægfolk.

Og hvorvidt praktikprojektet opfylder alle formelle krav.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60020
Sidst ændret 24/05/2022

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Fredag 09-09-2022 10:00 - 09-09-2022 10:00 i uge 36
Projektorienteret praktikforløb i strategier og indsatser for bæredygtig omstilling - Deadline for vejlederansøgning (BOMS)

Mandag 03-10-2022 08:15 - Fredag 14-10-2022 18:00 i uge 40 og uge 41
Projektorienteret praktikforløb i strategier og indsatser for bæredygtig omstilling - Problemformuleringsseminar (BOMS)

Tirsdag 25-10-2022 08:15 - 25-10-2022 18:00 i uge 43
Projektorienteret praktikforløb i strategier og indsatser for bæredygtig omstilling - Specialeopstartsseminar (BOMS)

Fredag 11-11-2022 08:15 - 11-11-2022 18:00 i uge 45
Projektorienteret praktikforløb i strategier og indsatser for bæredygtig omstilling - Midtvejsmøde (BOMS)

Mandag 05-12-2022 08:15 - Fredag 16-12-2022 18:00 i uge 49 og uge 50
Projektorienteret praktikforløb i strategier og indsatser for bæredygtig omstilling - Intern evaluering (BOMS)

Onsdag 04-01-2023 10:00 - 04-01-2023 10:00 i uge 01
Projektorienteret praktikforløb i strategier og indsatser for bæredygtig omstilling - Projektaflevering (BOMS)

Fredag 27-01-2023 08:15 - 27-01-2023 18:00 i uge 04
Projektorienteret praktikforløb i strategier og indsatser for bæredygtig omstilling - Mundtlig eksamensperiode (BOMS)

Onsdag 01-02-2023 08:15 - Tirsdag 28-02-2023 18:00 i uge 05 til uge 09
Projektorienteret praktikforløb i strategier og indsatser for bæredygtig omstilling - Mundtlig reeksamensperiode (BOMS)