Titel |
Digitale transformationer og bæredygtighed
|
Oversat titel |
Digital transformation and sustainability |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Digital Transformation
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Nina Boulus-Rødje (ninabr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60078
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med kurset er at give de studerende dybdegående viden indenfor kernefagområdernes teorier og begreber til at analysere og indføre digitale og bæredygtige transformationer, både i forhold til eksisterende problemstillinger og i forhold til fremtidige udfordringer. |
Uddybende beskrivelse |
Formålet med kurset er at give de studerende dybdegående viden indenfor kernefagområdernes teorier og begreber til at analysere og indføre digitale og bæredygtige transformationer, både i forhold til eksisterende problemstillinger og i forhold til fremtidige udfordringer. De studerende får på dette kursus indsigt i og kompetencer til at:
Undervisningen har fokus på dybdearbejde med videnskabelige tekster og virkelige cases. Dialog, refleksion og fremlæggelser i plenum samt applicering af teori til praksiseksempler og læringsoplæg fra underviser eller andre fagpersoner samt studenteroplæg indgår som elementer i undervisningen. Mellem kursusgangene arbejdes der individuelt og/eller i studiegrupper med tekster og/eller studenterfremlæggelser. Hver kursusgang tager udgangspunkt i et eller flere tematikker på enten et meso, makro og/eller mikro niveau inden for kursusemnet. Det er muligt at knytte kurset tæt til Designmetoder og teknologi (15 ECTS). |
Pensum |
Information om pensum vil være tilgængeligt på Moodle inden kursusstart. Pensum tager primært udgangspunkt i videnskabelige artikler inden for fagfeltet informatik samt digital transformation og bæredygtig digitalisering. Der påregnes gennemsnitligt 40 normalsiders pensum per kursusgang. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats: Dette er et 10 ECTS-points kursus svarende til 270 timers arbejdsbelastning. Der beregnes 80 timers tilstedeværelsesundervisning fordelt på 20 kursusgange, som afholdes på Campus samt 25 timer til eksamen og eksamensforberedelse. De resterende 165 timer er til kursusforberedelse og -aktiviteter uden for selve kursusafholdelsen. Læsebyrden beregnes ud fra en normalside på 400 ord og at man kan læse ca. 10 sider på engelsk i timen og ca. 20 sider på dansk i timen. De 165 timer til kursusforberedelse og -aktiviteter fordels på følgende:
Læringsaktiviteter:
Undervisningen foregår i overvejende grad som faciliteret studiekreds med læringsoplæg fra undervisere og gæsteforelæsere. Læringsoplæggene har til hensigt at give oversigt over kursets teorier og problemområder. De studerende deltager aktivt i undervisningen via studiekredsarbejde, hvor de både individuelt og i læsegrupper arbejdet med udvalgte dele af pensum knyttet til den aktuelle seminargang. Dette arbejde kan, foruden som dialog og diskussion i plenum, både foregå som: - skriftlig kommentering og annotering af tekster - øvelser fx i form af applicering af teori og begreber til praksiseksempler eller analysearbejde ift. tekster og/eller praksiscases - studenterfremlæggelser - peer feedback |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres i udgangspunktet fortløbende både formativt og summativt ved hver seminargang og som minimum summativt ved sidste kursusgang. Evalueringen er skriftlig med mulighed for mundtlig opfølgning. Indholdet og formen vælges af den kursusansvarlige. |
Program |
Processen og sammenhængen i kursusindholdet er bygget op omkring en generel design cyklus (analyse-design-implementering-evaluering), hvor hver del af denne cyklus svarer til seminar 2-5, og de studerende kommer dermed en fuld cyklus igennem i løbet af kurset. Kurset er tæt forbundet til Designmetode og teknologikurset, som i cyklussammenhængen er fokuseret på implementeringsdelen, hvilket i relation til dette kursus er skabelsen af en intervention med henblik på digital transformation og bæredygtig (DTB) digitalisering. Kurset er delt op i følgende emner:
Studiegruppedannelse starter på første kursusgang og er på plads til fjerde kursusgang. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
De studerende vil oparbejde viden og færdigheder til
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimalt 60.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Karakteren er udtryk for den studerendes skriftlige præstation i henhold til opfyldelsen af eksamenskravet:
(a) solid viden, indsigt og overblik over begrebsområderne (b) solid beskrivelse, kompetent applikation og kritisk refleksion ift. egen brug af teorier og metoder samt (c) sikker, klar og tydelig, velstruktureret og selvstændig samt konceptuelt korrekt skriftlige formidling.
(a) viden om og indsigt i begrebsområderne (b) klar og tydelig beskrivelse samt forholdsvis kompetent applikation af egen brug af teorier og metoder samt (c) en klar og tydelig organisering og skriftlige formidling.
(a) en tilstrækkelig men begrænset viden om begrebsområderne (b) en tilstrækkelig redegørelse og applikation af egen brug af teorier og metoder samt (c) en tilstrækkelig men usikker organisering og skriftlige formidling. _ I bedømmelsen af den skriftlige opgave bliver der derfor lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 24/05/2022 |