Titel |
Mangfoldighed, ulighed og inklusion
|
Oversat titel |
Diversity, inequality and inclusion |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Arbejdsliv / Tværvidenskabelige Sundhedsstudier
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
Mindst 20 studerende skal være tilmeldt for at kurset gennemføres |
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Erling Jelsøe (ej@ruc.dk)
Klaus Tranetoft Nielsen (ktn@ruc.dk) Annette Kamp (kamp@ruc.dk) Agnete Meldgaard Hansen (agmeha@ruc.dk) Mari Holen (holen@ruc.dk) Dorthe Elle Ilsøe (dei@ruc.dk) Steen Baagøe Nielsen (baagoee@ruc.dk) |
Studieleder |
Peter Hagedorn-Rasmussen (peterhag@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60007
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset giver de studerende kompetencer til at identificere og analysere forskellige typer af ulighed og marginalisering, samt at vurdere behov for og opøve færdigheder i at benytte vidensbaserede redskaber til at modvirke disse. Herigennem opnår de studerende færdigheder til at reducere udfordringer knyttet til ulighed, diskrimination og eksklusion samt styrke mangfoldighed og ligestilling. Kurset i mangfoldighed, ulighed og inklusion beskæftiger sig med aktuelle og historiske udviklinger og elementer knyttet til sociale, identitets- og samfundsmæssige kategorier, såsom køn, race/etnicitet, klasse, seksualitet, kønsidentitet, alder/generation og handicap, og på deres implikationer for arbejdsliv og sundhed. Kurset fokuserer på, hvordan disse kategorier virker forskelssættende og ulighedsskabende, mens de samvirker intersektionelt. Kurset udbydes for studerende fra både Arbejdsliv og Tværvidenskabelige sundhedsstudier. Kurset udbydes af Arbejdsliv. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset introducerer og diskuterer en række konkrete temaer, der må forstås som eksemplariske. Valg og tilrettelæggelse af de individuelle temaer vil ske med udgangspunkt i hhv. de studerendes interesser og de tilstedeværende underviseres kompetencer og aktuelle forskning. Eksemplariske temaer kunne være:
Ved siden af sådanne eksemplariske temaer introduceres til vidensbaserede forandringsredskaber og ’tools for change’, såsom Mainstreaming, jobvurdering, anti-diskriminations-politikker, mangfoldighedsledelse, bl.a. ’affirmative actions’ og/ eller kvotesystem, ligestillingspolitikker, ’equal opportunities’, og organisationsudvikling, ligebehandlingslovgivning, empowerment mv. |
Pensum |
På kurset anvendes et grundpensum som senest 2-4 uger før første kursusgang angives på moodle. Til illustration kan følgende litteratur nævnes: Baagøe Nielsen, S. (2018) ’Min kæreste ville aldrig vælge sådan et fag!’: Uddannelser som kønnede og maskuliniserende. I: Pædagogisk psykologisk tidsskrift. 55, 06, s. 79-95. Carbado & Crenshaw (et. al) (2013) INTERSECTIONALITY - Mapping the Movements of a Theory. Du Bois Review, 10:2 303–312. Hussein, S. & Christensen, K. (2017) Migration, gender and low-paid work: on migrant men’s entry dynamics into the feminised social care work in the UK. JOURNAL OF ETHNIC AND MIGRATION STUDIES, VOL. 43, NO. 5, 749–765 http://dx.doi.org/10.1080/1369183X.2016.1202751 Kamp, A. & Hagedorn-Rasmussen, P., (2004). Mangfoldighed på danske arbejdspladser - byrde eller styrke? Tidsskrift for Arbejdsliv, 6(2), 8-23. https://tidsskrift.dk/tidsskrift-for-arbejdsliv/article/view/108417 Mortensen, M., Hagedorn-Rasmussen, P. & Thomsen, R. (2020) Kunsten at lære at mobbe – et studie af mobning som kulturelle læreprocesser. In Tidsskrift for ArbejdsLiv. 22 årg., nr. 2, 45, https://tidsskrift.dk/tidsskrift-for-arbejdsliv/article/view/121520/168889 Singla, R. (2012) Migration, etnisk diversitet og sundhedsfremme. I Dybbroe, Land & Nielsen (red.) Sundhedsfremme. Frederiksberg: Samfundslitteratur (kap. 10) Denne litteratur har eksemplarisk karakter og vil blive tilpasset på baggrund af deltagende forskere/undervisere. Ud over den angivne litteratur antages det endvidere, at de studerende med afsæt i deres valgte problemstillinger selv fremsøger litteratur. Pensum er på denne vis emergerende, delvis frembragt undervejs i samarbejde, efter aftale mellem studerende og underviser. Hver gruppe skal finde ca 2-4 elementer af vidensbaseret litteratur pr medlem i gruppen. Med vidensbaseret litteratur menes først og fremmest peer review tidsskrift artikler. Men det kan også være anden litteratur som fx fag bøger, hvidbøger, eller relevante videnskabelige værker eller rapporter, som fx introducerer vidensbaserede værktøjer. Alt anvendt litteratur vil almindeligvis være på dansk, skandinaviske sprog og/eller på engelsk. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kursets 10 ECTS udgør i alt 270 timer i arbejdsindsats. Indsatsen kan forventes at fordele sig omtrentligt på følgende måde (omfang er cirka):
Læringsaktiviteter a) Introperiode som afsluttes med gruppedannelse Introduktion af forskningsbaserede temaer, samt forandringstænkning og vidensbaserede redskaber der eksemplarisk kan arbejdes med inden for mangfoldighed, ulighed og inklusion. Formen veksler mellem forelæsninger og dialog i grupper og plenum. Der faciliteres gruppedannelse (grupper af 2-6 studerende). Grupperne vælger en problemstilling de ønsker at arbejde med. b) Værksteder Ca. fem undervisningsgange organiseres i værkstedsform, som kombinerer præsentationer og diskussioner af videnbaserede redskaber inden for mangfoldighed, ulighed og inklusion og fokuseret i retning af gruppernes problemstillinger. Værkstederne består dels af forelæsninger/præsentationer, dels af bidrag fra inviterede praktikere, dels af arbejde i grupper med egne problemstillinger. Arbejdet i grupperne lægger fx vægt på følgende elementer:
Mellem værkstederne arbejder grupperne med for eksempel at finde og tilegne sig litteratur, materialer og viden om cases og om redskaber; opsøger eventuel viden gennem aktører på området der kan belyse de selvvalgte problemstillinger samt diskuterer og udvikler på undersøgelsesdesign. c) Afslutning Et afsluttende værksted med præsentation af portfolio (fx som poster), dialog og feedback |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres af de studerende via:
Endv. evalueres kurset via:
|
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af kurset Mangfoldighed, ulighed og inklusion kan de studerende:
|
Prøveform |
Portfolio udarbejdet i gruppe afsluttet med mundtlig prøve.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Portfolioen skal for: - 2 studerende have et omfang på 24.000-40.800 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 24.000-40.800 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 26.400-43.200 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 28.800-45.600 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 31.200-48.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 40 minutter. Ved 3 studerende 40 minutter. Ved 4 studerende 50 minutter. Ved 5 studerende 60 minutter. Ved 6 studerende 70 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Eksamen tager udgangspunkt i den portfolio som gruppen (på 2-6 studerende) har udarbejdet. Omfang af den samlede portfolio fremgår under ”Prøveform”. De studerende fremlægger og diskuterer portfolioen gruppevis. Den samlede eksamenstid og omfangskrav af den samlede portfolio fremgår af afsnittet ”Prøveform”. Portfolioen indeholder et resumé på max. 10 linjer med opsummering af hovedpointe, samt refleksion af relevansen af et videnbaseret redskab set i relation til problemstillingen. Derudover indgår cirka 3 elementer, der repræsenterer og reflekterer over gruppens arbejde med centrale problemstillinger i forskellige dele af forløbet. Dels en skriftlig gruppeopgave og derudover fx præsentation og talepapir ifm kursets værksteder, refleksionspapirer eller opponentpapir. De specifikke elementer i portfolioen, og de konkrete krav til disse, meldes ud i forbindelse med semesterstart og lægges på moodle senest 2 uger efter semesterstart. Til eksamen holder hver studerende indledningsvis et oplæg på ca 3-4 minutter, hvorefter resten af eksaminationen foregår som en gruppesamtale, hvor der kan stilles spørgsmål til hele portfolioens indhold med vægt på det udfoldede undersøgelsesdesign, som knytter sig til gruppens problemstilling inden for mangfoldighed, ulighed og inklusion. Det diskuteres endvidere hvordan den tematik som gruppens problemstilling belyser, kan siges eksemplarisk at relatere til kursets brede indhold og spørgsmål knyttet til mangfoldighed, ulighed og inklusion. Bedømmelseskriterier Bedømmelseskriterierne bygger overordnet på kursets samlede læringsmål, herunder hvorvidt portfolioen opfylder såvel kursets og oplæggenes specifikke formelle krav, samt lever op til almene videnskabelige standarder for referencer, skrivning mv. I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende: Skriftlig del:
Mundtlig del: Samme som de skriftlige bedømmelseskriterier, samt:
Bedømmelsen er en samlet vurdering af det skriftlige produkt og de mundtlige præstationer. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 12/07/2022 |