Titel |
Obligatorisk kursus: Kulturmøder, historie og erindringspolitik
|
Oversat titel |
Cultural Encounters, History and Politics of Memory |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Kulturmødestudier
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Randi Marselis (marselis@ruc.dk)
|
Studieleder |
Louise Tranekjær (louiset@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60149
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset bygger ovenpå den tematisering af kulturmøder i tid, sted og rum, som introduceres i kurset Kulturmøder og teorier. Kurset belyser udvalgte kulturmødetemaer i historisk optik, og der kan bl.a. arbejdes med kolonisering, nationsdannelse, urbanisering, køn, alder, religion, klasse, race, etnicitet, migration (herunder flugt). På kurset arbejdes med udvalgte fortidige kulturmøder og med erindringen om disse i såvel historisk som nutidigt perspektiv. Endvidere demonstrerer kurset, hvordan historiske perspektiver kvalificerer og beriger forståelsen af og tilgangen til nutidige kulturmøder. Kurset belyser således både historiske og nutidige erindringsfælleskaber og erindringspolitiske debatter. De studerende introduceres for udvalgte teorier og begreber fra erindringsforskningen, der i særlig grad belyser kulturmøder. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset bygges op om en række cases, således at der arbejdes med kulturmøder på forskellige geografiske skalaer, som fx det globale vs. det (trans)nationale og centrum vs. periferi. Der arbejdes indgående med teorier og begreber, der i særlig grad belyser kulturmøder og erindringspolitiske diskussioner såsom forestillede fællesskaber, multidirectional memory, postmemory, travelling memory mv. På denne baggrund analyserer de studerende et udvalg af repræsentationer på tværs af medietyper såsom monumenter, museumsudstillinger, sociale medier etc. I dette semester vil vi lægge særligt fokus på kolonihistorie (især Congo) og på erindringer om byers diversitet - men vi kommer langt omkring både i forhold til teoretisk inspiration og eksempelmateriale. |
Pensum |
Se Moodle for temaer og tekster |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats Kurset giver 10 ects, hvilket svarer til 270 timers arbejde. Disse timer fordeler sig som følger:
Læringsaktiviteter Kurset vil bestå af holdundervisning i kombination med analyseøvelser og gruppearbejde med fremlæggelse i plenum (vil fremgå af Moodle). |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset vil blive evalueret efter studienævnets |
Program |
Det nærmere program vil fremgå af Moodle - vær opmærksom på, at kursets undervisningsgange varierer i varighed på 2, 4 og 6 timer. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-33.600 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Skriftlig hjemmeopgave Den skriftlige hjemmeopgave udarbejdes på baggrund af spørgsmål formuleret af underviserne. Der tages udgangspunkt i kursets pen- sum, og spørgsmålene kan endvidere tage udgangspunkt i empirisk materiale som fx avisartikler, fotos, en video eller lignende. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af den skriftlige hjemmeopgave vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende demonstrerer at de:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2023 |