Titel |
Valgkursus: Interaktion, doxa og netværk - når kommunikation trækker på sociologien
|
Oversat titel |
Elective course |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Kommunikation * / Strategisk kommunikation og digitale medier * / Kommunikation
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunkterne for studieaktiviteter og eksamen. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Pernille Almlund (almlund@ruc.dk)
|
Studieleder |
Anja Mølle Lindelof (lindelof@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60132
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med kurset er at give den studerende viden om et afgrænset kommunikationsfagligt emneområde/praksisfelt, herunder indføring i og kritisk diskussion af aktuelle begreber, teorier og undersøgelsesmetoder, evt. i samspil med praktikere inden for feltet. |
Uddybende beskrivelse |
På kurset Interaktion, doxa og netværk - når kommunikation trækker på sociologien skal vi rundt om en række af de større sociologers teorier og begreber med relevans for kommunikations-studier og -forskning. Vi skal præsenteres for og diskutere Pierre Bourdieus praksisteori, Niklas Luhmanns systemteori, Foucaults diskursteori, Erving Goffmans interaktionsteori, Habermas medie- og kommunikationsteori samt Bruno Latours Aktør-Netværk-Teori. Hver af dem udfylder 2 kursusgange á 4 timer, så der er gode muligheder for at komme i dybden med dem hver især. I forelæsningerne bliver der lagt vægt på teoriernes analytiske begreber og oplagte metodiske greb. Så alle skal afslutte kurset med viden om doxa, andenordensiagttagelse, facework, governmentality, aktanter, kommunikativ handlen og mange flere. Ideen er, at få begreberne gjort så analytisk tydelige, at de studerende bliver i stand til at anvende dem på egen empiri. Det vil ikke bare være gennem forelæsninger, men også gennem diskussioner og øvelser med cases. Vi skal gennem hele kurset arbejde med et videnskabsteoretisk skema, som vi sammen vil bruge tid på at udfylde, så der også bliver god ballast til at sammenligne de forskellige teoretiske optikker. Kurset skal især ses som specialeforberedende og selvom ingen skal arbejde med så mange teorier i deres speciale, så danner kurset et godt grundlag for valg af teoretisk indfaldsvinkel og for at have en god indsigt at relatere sine teorivalg til - og det uanset om man vælger teoretiker indenfor eller udenfor kursets ramme. |
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
Den samlede studieindsats for den studerende (ECTS-point omregnet i timer) = 270 timer Timerne fordeles imellem
|
Udbudsformat |
Undervisningsaktiviteterne foregår som udgangspunkt på campus. Undervisningen kan være tilrettelagt således at en eller flere aktiviteter foregår et andet sted end på campus. Dette kan også være online. |
Undervisningsevaluering |
Evaluation will be based on the evaluation practice of the study board. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 28.800-36.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 10 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Prøven er en individuel, bunden, skriftlig opgave. Opgaven stilles af underviseren ved kursets afslutning. Opgaven skal opfylde alle formelle krav og i bedømmelsen lægges der vægt på, i hvor høj grad den studerende kan
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 01/06/2022 |