PDF til print Find kalender

Kursus: Forsknings- og vidensfeltanalyse

Titel
Kursus: Forsknings- og vidensfeltanalyse
Oversat titel

Analysis of fields of research and knowledge

Semester
E2022
Kandidatuddannelse i
Dansk * / Historie * / Dansk / Filosofi og Videnskabsteori / Historie
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
5
Aktivitetsansvarlig
Kim Esmark (kesmark@ruc.dk)
Studieleder
Kim Esmark (kesmark@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60129
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Kurset er et praksisorienteret, workshop-organiseret forløb, der lærer den studerende at afdække og beskrive et forsknings- eller vidensfelt. Kurset handler således om at kunne finde, læse, evaluere og systematisere forskningsbidrag (videnskabelige artikler, monografier, rapporter m.v.) med relevans for et selvvalgt historisk eller humanvidenskabeligt emne eller problem, og om at kunne formidle dette materiale i systematisk bibliografisk og kritisk reflekterende skriftlig oversigtsform.

Den studerende kan anvende kurset til at forberede sig på specialet, idet der er mulighed for at arbejde sig grundigt ind i forskningsfeltet omkring det emne eller problem, hun/han vil skrive speciale om på næste semester.

Kurset kan kun vælges på 3. semester.

Uddybende beskrivelse

Kurset handler om, hvordan man systematisk analyserer og beskriver et forskningsområdes grundlæggende positioner og problemstillinger. Denne analyseform er en nøgle til at åbne området for ny forskning dvs. for at påpege, hvor feltet stadig mangler at løse problemer, afdække kilder eller hvordan teoretiske og metodiske ny-skabelser kaster nyt perspektiv på feltet. Ofte kaldes det historiografi, forskningsoversigt, eller ”literature review” afhængigt af hvilken tradition, der er udgangspunktet.

I forløbet arbejder den studerende på at afdække og beskrive et forskningsfelt. Den studerende kan bruge det til specialeforberedelse, hvilket vi anbefaler. Den studerende kan også vælge at arbejde med et selvvalgt emne uden skrive speciale om det bagefter, og den studerende kan vælge at arbejde med et af de emner, som underviserne præsenterer i løbet af kurset. Forsknings- og videns-feltanalyse handler således om, hvordan man begrunder sit arbejde gennem en bearbejdning af eksisterende forskning på området. Historiografi/forskningsoversigt/”literature review” er et helt centralt værktøj for forskning og begrunder relevansen af den påbegyndte forskning.

Kurset er struktureret således:

  1. Indledende oplæg ved underviser over illustrative 'cases' - artikler, forskningsoversigter, afhandlinger, som demonstrerer bestemte kvaliteter ved forsknings- og videns-feltanalyse

  2. Roundtable (vi taler om teksterne og de studerendes arbejde. De studerende fremlægger deres work-in-progress og modtager kommentarer fra hinanden og underviser). Kursuslitteraturen vil bestå dels af fælles litteratur, som alle læser, og dels af litteratur som de studerende hver især vælger til deres arbejde og portfolio. Den fælles litteratur vil fremgå af moodle, resten skal de studerende selv finde. Det samlede antal sider skal svare til en workload på 5 ECTS dvs. ca. 500-600 s.

Kurset giver desuden vejledning til skrivning: Vi arbejder ud fra såkaldt "paragraphing", dvs. vi har fokus på klarhed i små sektioner af gangen. Målet for kurset er at skrive godt og klart om det valgte forskningsfelt.

Pensum
Tilrettelæggelse og indsats

Samlet arbejdsbelastning: 5 ECTS= 135 timer.

Der skal påregnes i alt 135 timer, der fordeles således: Mødetimer på kurset: 16 timer (8 kursusgange à 2 timer) Løbende forberedelse: 80 timer (10 timer pr kursusgang) Arbejde med portfolio: 30 timer Litteratursøgning: 9 timer

Øvrige aktiviteter: Forberedelsestid kan omfatte både læsning af og andet arbejde med kursets pensum forud for og mellem kursus-gangene samt løsning af diverse opgaver undervejs på kurset, som forudsætter forberedelse. Andre aktiviteter omfatter bl.a. seme-sterintroduktion, litteratursøgning, ekskursioner, deltagelse i diver-se foredrag, seminarer mv.

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering
Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 
  • Har viden om metoder og fremstillingsformer ved udarbejdelse af forskningsoversigter og bibliografier

  • Har dybtgående viden om et specifikt selvvalgt forskningsfelt

  • Kan finde, analysere og vurdere forskningsbidrag med relevans for et givent historiefagligt emne eller problem

  • Kan læse og give fagligt funderet kritik på historiefaglige forskningsbidrag

  • Kan formidle systematisk og kritisk overblik over et givent historisk forskningsfelt i overensstemmelse med fagets formkonventioner

  • Kan selvstændigt finde, overskue og sammenfatte viden og store mængder information

Prøveform
Individuel portfolio

Portfolioen skal have et omfang på 12.000-24.000 tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet.

Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering.

Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen.

Bedømmelse: bestået/ikke-bestået
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Portfolien skal indeholde:

(1) 3 udvalgte sektioner (”paragraphs” af 200 ord) som analyserer det valgte forskningsfelt og som har været fremlagt på kurset

(2) Slides fra individuelt oplæg (Powerpoint, Keynote, el. lign)

(3) 3-5 siders samlet review af 3 centrale tekster indenfor det valgte felt

Bedømmelseskriterier:

  • Viser viden om metoder og fremstillingsformer ved udarbejdelse af forskningsoversigter og bibliografier
  • Viser dybtgående viden om et specifikt selvvalgt forskningsfelt
  • Kan finde, analysere og vurdere forskningsbidrag med relevans for et givent historiefagligt emne eller problem
  • Kan læse og give fagligt funderet kritik på historiefaglige forskningsbidrag
  • Kan med systematik og kritisk blik formidle overblik over et givent historisk forskningsfelt i overensstemmelse med fagets konventioner
  • Kan selvstændigt finde, overskue og sammenfatte viden og store mængder information
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60129
Sidst ændret 12/05/2022

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Fredag 09-09-2022 08:15 - 09-09-2022 12:00 i uge 36
Forsknings- og vidensfeltanalyse (HIS)

Fredag 16-09-2022 08:15 - 16-09-2022 12:00 i uge 37
Forsknings- og vidensfeltanalyse (HIS)

Fredag 23-09-2022 08:15 - 23-09-2022 12:00 i uge 38
Forsknings- og vidensfeltanalyse (HIS)

Fredag 30-09-2022 08:15 - 30-09-2022 12:00 i uge 39
Forsknings- og vidensfeltanalyse (HIS)

Fredag 07-10-2022 08:15 - 07-10-2022 12:00 i uge 40
Forsknings- og vidensfeltanalyse (HIS)

Fredag 14-10-2022 08:15 - 14-10-2022 12:00 i uge 41
Forsknings- og vidensfeltanalyse (HIS)

Fredag 28-10-2022 08:15 - 28-10-2022 12:00 i uge 43
Forsknings- og vidensfeltanalyse (HIS)

Fredag 04-11-2022 08:15 - 04-11-2022 12:00 i uge 44
Forsknings- og vidensfeltanalyse (HIS)

Fredag 18-11-2022 10:00 - 18-11-2022 10:00 i uge 46
Forsknings- og vidensfeltanalyse - Eksamen (HIS)

Mandag 30-01-2023 10:00 - 30-01-2023 10:00 i uge 05
Forsknings- og vidensfeltanalyse - Reeksamen (HIS)