PDF til print Find kalender

Kursus: Straf - hvorfor, hvordan og hvor hårdt?

Titel
Kursus: Straf - hvorfor, hvordan og hvor hårdt?
Oversat titel

Specialization course in philosophy

Semester
E2022
Kandidatuddannelse i
Dansk * / Filosofi * / Historie * / Dansk / Filosofi og Videnskabsteori / Historie
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
5
Aktivitetsansvarlig
Jesper Ryberg (ryberg@ruc.dk)
Studieleder
Søren Riis (soerenr@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60017
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Kurset skal give et indgående kendskab til et bestemt filosofisk emne eller en specifik filosofisk diskussion. Den studerende tilegner sig viden om et specialiseret filosofisk forskningsfelt. Et specialiseringskursus skal placeres inden for et af de fire områder af Filosofi og Videnskabsteori:

  • Teoretisk filosofi
  • Praktisk filosofi
  • Filosofihistorie
  • Videnskabshistorie
Uddybende beskrivelse

Kurset vil se på en række vigtige etiske udfordringer, der knytter sig til spørgsmålet om, hvordan et samfund bør straffe borgere, der bryder loven. Der vil blive givet en præsentation af de centrale straffeetiske teorier, samt af de traditionelle og moderne indvendinger der har været rettet til disse teorier. Endvidere vil der i kurset være fokus på mere detaljerede spørgsmål som, hvad betyder det, at nogle forbrydelser er mere alvorlige end andre, samt at nogle straffe er hårdere end andre? Er ét år i fængsel altid den samme straf, uanset hvordan den opleves af den, som bliver straffet? Endelig vil der i kurset også blive rejst spørgsmål, som både er praktisk presserende og teoretisk udfordrende, såsom hvordan skal man straffe kriminelle, der tidligere er blevet straffet? Bør de straffes hårdere end første-gangs kriminelle? Og hvad skal staten stille om med særligt farlige kriminelle?

Pensum

Der vil på kurset bliver læst videnskabelige artikler og kapitler fra bøger af de mest indflydelsesrige moderne straffeetikere. Der vil til hver kursusgang være én til to tekster, som danner udgangspunkt for undervisningen.

Tilrettelæggelse og indsats

Hver kursusgang har et fokuseret emne inden for staffeetikken. Undervisningsformen vil bestå i en blanding af forelæsning og studenterinddragelse. Kurset består samlet af 6 kursusgange (se nedenfor).

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering
Program

1) Utilitarisme og staf af uskyldige: Er det nok at prøve at forhindre kriminalitet?

2) Retributivisme og proportionalitet: Hvad gør en kriminel sig egentlig fortjent til?

3) Mixed straffeteorier: Kan straf både være kriminalitetsforebyggende og retfærdig?

4) Forbrydelsens alvor og straffens hårdhed: Hvad betyder det egentlig?

5) Recidivisme og multiple forbrydere: Hvordan skal man håndtere gentagelseskriminalitet?

6) Farlige forbrydere: Hvad skal man stille op med dem, som udgør en trussel mod samfundet?

BEDØMMELSE
Læringsmål 
  • analysere, kritisk diskutere og vurdere et filosofisk emne eller en filosofisk diskussion

  • selvstændig stillingtagen til de filosofiske problemstillinger, som kurset har behandlet

  • anvende videnskabelige metoder og redskaber der knytter sig til udvalgte dele af kursets genstandsfelt

  • formidle forskningsbaseret viden og diskutere videnskabelige problemstillinger inden for udvalgte dele af kursets genstandsfelt

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 9.600-14.400 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage.



Bedømmelse: 7-trinsskala
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Den skriftlige eksamen skrives på baggrund af et blandt flere spørgsmål, der er blevet besluttet i løbet af kurset i fælles dialog mellem de studerende og underviserne.

Ved bedømmelsen lægges der vægt på, at den studerende

  • kan analysere og diskutere flere forskellige teoretiske positioner
  • kan reflektere over hvordan teorierne definerer den intellektuelle og hvilke muligheder og begrænsninger de forskellige definitioner indeholder
  • kan formulere sig med sproglig klarhed og begrebslig præcision
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60017
Sidst ændret 30/05/2022

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Fredag 09-09-2022 12:15 - 09-09-2022 14:00 i uge 36
Straf - hvorfor, hvordan og hvor hårdt? (FILO)

Fredag 16-09-2022 12:15 - 16-09-2022 14:00 i uge 37
Straf - hvorfor, hvordan og hvor hårdt? (FILO)

Fredag 23-09-2022 12:15 - 23-09-2022 14:00 i uge 38
Straf - hvorfor, hvordan og hvor hårdt? (FILO)

Fredag 30-09-2022 12:15 - 30-09-2022 14:00 i uge 39
Straf - hvorfor, hvordan og hvor hårdt? (FILO)

Fredag 14-10-2022 12:15 - 14-10-2022 14:00 i uge 41
Straf - hvorfor, hvordan og hvor hårdt? (FILO)

Fredag 21-10-2022 12:15 - 21-10-2022 14:00 i uge 42
Straf - hvorfor, hvordan og hvor hårdt? (FILO)

Fredag 04-11-2022 12:15 - 04-11-2022 14:00 i uge 44
Straf - hvorfor, hvordan og hvor hårdt? (FILO) - Erstatningsgang

Tirsdag 22-11-2022 10:00 - Torsdag 24-11-2022 10:00 i uge 47
Straf - hvorfor, hvordan og hvor hårdt? - Eksamen (FILO)

Tirsdag 10-01-2023 10:00 - Torsdag 12-01-2023 10:00 i uge 02
Straf - hvorfor, hvordan og hvor hårdt? - Reeksamen (FILO)