Titel |
Kursus: Straf - hvorfor, hvordan og hvor hårdt?
|
Oversat titel |
Specialization course in philosophy |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Dansk * / Filosofi * / Historie * / Dansk / Filosofi og Videnskabsteori / Historie
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Jesper Ryberg (ryberg@ruc.dk)
|
Studieleder |
Søren Riis (soerenr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60017
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset skal give et indgående kendskab til et bestemt filosofisk emne eller en specifik filosofisk diskussion. Den studerende tilegner sig viden om et specialiseret filosofisk forskningsfelt. Et specialiseringskursus skal placeres inden for et af de fire områder af Filosofi og Videnskabsteori:
|
Uddybende beskrivelse |
Kurset vil se på en række vigtige etiske udfordringer, der knytter sig til spørgsmålet om, hvordan et samfund bør straffe borgere, der bryder loven. Der vil blive givet en præsentation af de centrale straffeetiske teorier, samt af de traditionelle og moderne indvendinger der har været rettet til disse teorier. Endvidere vil der i kurset være fokus på mere detaljerede spørgsmål som, hvad betyder det, at nogle forbrydelser er mere alvorlige end andre, samt at nogle straffe er hårdere end andre? Er ét år i fængsel altid den samme straf, uanset hvordan den opleves af den, som bliver straffet? Endelig vil der i kurset også blive rejst spørgsmål, som både er praktisk presserende og teoretisk udfordrende, såsom hvordan skal man straffe kriminelle, der tidligere er blevet straffet? Bør de straffes hårdere end første-gangs kriminelle? Og hvad skal staten stille om med særligt farlige kriminelle? |
Pensum |
Der vil på kurset bliver læst videnskabelige artikler og kapitler fra bøger af de mest indflydelsesrige moderne straffeetikere. Der vil til hver kursusgang være én til to tekster, som danner udgangspunkt for undervisningen. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Hver kursusgang har et fokuseret emne inden for staffeetikken. Undervisningsformen vil bestå i en blanding af forelæsning og studenterinddragelse. Kurset består samlet af 6 kursusgange (se nedenfor). |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
|
Program |
1) Utilitarisme og staf af uskyldige: Er det nok at prøve at forhindre kriminalitet? 2) Retributivisme og proportionalitet: Hvad gør en kriminel sig egentlig fortjent til? 3) Mixed straffeteorier: Kan straf både være kriminalitetsforebyggende og retfærdig? 4) Forbrydelsens alvor og straffens hårdhed: Hvad betyder det egentlig? 5) Recidivisme og multiple forbrydere: Hvordan skal man håndtere gentagelseskriminalitet? 6) Farlige forbrydere: Hvad skal man stille op med dem, som udgør en trussel mod samfundet? |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 9.600-14.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den skriftlige eksamen skrives på baggrund af et blandt flere spørgsmål, der er blevet besluttet i løbet af kurset i fælles dialog mellem de studerende og underviserne. Ved bedømmelsen lægges der vægt på, at den studerende
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 30/05/2022 |