Titel |
Kursus: Den intellektuelle som figur og de intellektuelles offentlige roller
|
Oversat titel |
Specialization course in philosophy |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Dansk * / Filosofi * / Historie * / Dansk / Filosofi og Videnskabsteori / Historie
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Esther Oluffa Pedersen (estherop@ruc.dk)
|
Studieleder |
Søren Riis (soerenr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60070
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset skal give et indgående kendskab til et bestemt filosofisk emne eller en specifik filosofisk diskussion. Den studerende tilegner sig viden om et specialiseret filosofisk forskningsfelt. Et specialiseringskursus skal placeres inden for et af de fire områder af Filosofi og Videnskabsteori:
|
Uddybende beskrivelse |
Kurset sætter fokus på hvordan intellektuelle har startet væsentlige samfundsmæssige diskussioner, reageret på betydningsfulde samfundsmæssige forandringer og været afgørende for etableringen af demokratiet og dets udvikling. Intellektuelle har historisk set haft flere funktioner, og politisk set dækker de hele spektret. Der er intellektuelle, der videregiver dominerende traditioner og intellektuelle, der anfægter herskende fortolkninger. De kan være visionære og reaktionære. Kurset dykker ned i en dynamisk vestlig kulturhistorie, og kanoniske tekster udgør store dele af pensum. Oplagte problemstillinger, som kurset vil tage op, er fx kønsspørgsmålet – hvorfor har de intellektuelle historisk været domineret af mænd? - og hvordan intellektuelle promoverer aktivisme. Andre nedslag vil være divergerende udlægninger af modernitetens nyere historie, fx hvordan historien synes at slutte med kommunismens fald. Men den prognose holdt ikke stand. Endnu et presserende problem er intellektuelles tidlige intervention i klimaspørgsmålet, og den sidste kursusgang er helliget intellektuelle som celebrities på de sociale medier. En ny æra for de intellektuelle øjnes i horisonten. Esther Oluffa Pedersen og Erik Svendsen, der varetager kurset, har begge udgivet store monografier om de intellektuelle og deres vitale betydning for modernitetens debatkultur. |
Pensum |
Pensum består af tekster og tekstuddrag fra blandt andet internationale tænkere så som Edward Said (Den Intellektuelles Ansvar), Virginia Woolf (A room of One’s Own), Martha Nussbaum (”Public Philosophy and International Feminism”), Slavoj Zizek, Svetlana Aleksijetitj (Second-hand tid), Karl Mannheim (Videnssociologi), Georg Simmel (”Den fremmede”), Donna Haraway, Immanuel Kant (”Hvad er oplysning?”), Sokrates (Forsvarstale), Randall Collins (Sociology of Philosophies), Jordan Peterson (12 Rules for Life), Francis Fukuyama (The End of History) og danske intellektuelle så som Poul Henningsen (Hvad med kulturen?), Arne Sørensen, Villy Sørensen, Thorkild Bjørnvig, Hans-Jørgen Nielsen samt norske Arne Næss. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset bygger grundlæggende på jeres aktive deltagelse. Hver kursusgang har et fokuseret tema, som vi skal diskutere på baggrund af de valgte tekster. Undervisningsformen er det fælles seminar, hvor vi diskuterer teksternes pointer og positioner. Ved første kursusgang, som handler om begrebsliggørelse af, hvad en intellektuel og en intellektuel strømning er for en størrelse, vil vi fremlægge hovedpointerne hos Mannheim, Sørensen og Collins og facilitere en diskussion. De øvrige kursusgange vil I blive bedt om at fremlægge teksterne og facilitere diskussionerne. Alle deltagere skal melde sig til at udlægge en tekst og/eller til at fungere som respondent på en andens fremlæggelse. Dermed får vi forhåbentlig en rig fælles diskussion, hvor I får mulighed for at • udlægge tekster i plenum; • facilitere og moderere diskussioner; • deltage i strukturerede og modererede diskussioner. De mundtlige diskussioner, tekstudlægninger og respons samt facilitering af diskussionerne danner grundlag for, at vi i fællesskab kan udvikle spørgsmål til den skriftlige opgave, som afslutter kurset. Kurset er 5 ects, hvilket svarer til ca 135 timer fordelt på 8 undervisningsgang (16 timer), forberedelse til undervisningen (80 timer), evt. oplæg i løbet af undervisningen (20 timer), forberedelse til eksamen (mellem 20-40 timer) |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Der vil løbende være mulighed for at give og modtage mundtlig feedback. |
Program |
Første kursusgang: Et forsøg på en definition af den intellektuelle og dennes rolle i samfundet (Mannheim, Sørensen og Collins) Anden kursusgang: Sokrates og Kant som klassiske intellektuelle i den vestlige tænkning Tredje kursusgang: Den intellektuelle og majoritetskulturen (Said og Simmel) Fjerde kursusgang: Er den intellektuelle en mand? (Woolf og Nussbaum) Femte kursusgang: Danske intellektuelle og spørgsmålet om den aktivistiske forsker (PH og Arne Sørensen samt nedslag i nutidsdebatten om cancel culture i dansk humanistisk forskning) Sjette kursusgang: Murens fald og de intellektuelle stemmer fra øst og vest (Aleksjevitj og Fukuyama) Syvende kursusgang: Tilbagevendende intellektuelle debatter om klimakrisen (Bjørnvig, Nielsen, Næss og Haraway) Ottende kursusgang: Den intellektuelle på Youtube (Zizek og Peterson) |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 9.600-14.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den skriftlige eksamen skrives på baggrund af et blandt flere spørgsmål, der er blevet besluttet i løbet af kurset i fælles dialog mellem de studerende og underviserne. Ved bedømmelsen lægges der vægt på, at den studerende
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 30/05/2022 |