PDF til print Find kalender

Kursus: Den intellektuelle som figur og de intellektuelles offentlige roller

Titel
Kursus: Den intellektuelle som figur og de intellektuelles offentlige roller
Oversat titel

Specialization course in philosophy

Semester
E2022
Kandidatuddannelse i
Dansk * / Filosofi * / Historie * / Dansk / Filosofi og Videnskabsteori / Historie
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
5
Aktivitetsansvarlig
Esther Oluffa Pedersen (estherop@ruc.dk)
Studieleder
Søren Riis (soerenr@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60070
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Kurset skal give et indgående kendskab til et bestemt filosofisk emne eller en specifik filosofisk diskussion. Den studerende tilegner sig viden om et specialiseret filosofisk forskningsfelt. Et specialiseringskursus skal placeres inden for et af de fire områder af Filosofi og Videnskabsteori:

  • Teoretisk filosofi
  • Praktisk filosofi
  • Filosofihistorie
  • Videnskabshistorie
Uddybende beskrivelse

Kurset sætter fokus på hvordan intellektuelle har startet væsentlige samfundsmæssige diskussioner, reageret på betydningsfulde samfundsmæssige forandringer og været afgørende for etableringen af demokratiet og dets udvikling. Intellektuelle har historisk set haft flere funktioner, og politisk set dækker de hele spektret. Der er intellektuelle, der videregiver dominerende traditioner og intellektuelle, der anfægter herskende fortolkninger. De kan være visionære og reaktionære. Kurset dykker ned i en dynamisk vestlig kulturhistorie, og kanoniske tekster udgør store dele af pensum. Oplagte problemstillinger, som kurset vil tage op, er fx kønsspørgsmålet – hvorfor har de intellektuelle historisk været domineret af mænd? - og hvordan intellektuelle promoverer aktivisme. Andre nedslag vil være divergerende udlægninger af modernitetens nyere historie, fx hvordan historien synes at slutte med kommunismens fald. Men den prognose holdt ikke stand. Endnu et presserende problem er intellektuelles tidlige intervention i klimaspørgsmålet, og den sidste kursusgang er helliget intellektuelle som celebrities på de sociale medier. En ny æra for de intellektuelle øjnes i horisonten. Esther Oluffa Pedersen og Erik Svendsen, der varetager kurset, har begge udgivet store monografier om de intellektuelle og deres vitale betydning for modernitetens debatkultur.

Pensum

Pensum består af tekster og tekstuddrag fra blandt andet internationale tænkere så som Edward Said (Den Intellektuelles Ansvar), Virginia Woolf (A room of One’s Own), Martha Nussbaum (”Public Philosophy and International Feminism”), Slavoj Zizek, Svetlana Aleksijetitj (Second-hand tid), Karl Mannheim (Videnssociologi), Georg Simmel (”Den fremmede”), Donna Haraway, Immanuel Kant (”Hvad er oplysning?”), Sokrates (Forsvarstale), Randall Collins (Sociology of Philosophies), Jordan Peterson (12 Rules for Life), Francis Fukuyama (The End of History) og danske intellektuelle så som Poul Henningsen (Hvad med kulturen?), Arne Sørensen, Villy Sørensen, Thorkild Bjørnvig, Hans-Jørgen Nielsen samt norske Arne Næss.

Tilrettelæggelse og indsats

Kurset bygger grundlæggende på jeres aktive deltagelse.

Hver kursusgang har et fokuseret tema, som vi skal diskutere på baggrund af de valgte tekster. Undervisningsformen er det fælles seminar, hvor vi diskuterer teksternes pointer og positioner. Ved første kursusgang, som handler om begrebsliggørelse af, hvad en intellektuel og en intellektuel strømning er for en størrelse, vil vi fremlægge hovedpointerne hos Mannheim, Sørensen og Collins og facilitere en diskussion. De øvrige kursusgange vil I blive bedt om at fremlægge teksterne og facilitere diskussionerne.

Alle deltagere skal melde sig til at udlægge en tekst og/eller til at fungere som respondent på en andens fremlæggelse. Dermed får vi forhåbentlig en rig fælles diskussion, hvor I får mulighed for at

• udlægge tekster i plenum;

• facilitere og moderere diskussioner;

• deltage i strukturerede og modererede diskussioner.

De mundtlige diskussioner, tekstudlægninger og respons samt facilitering af diskussionerne danner grundlag for, at vi i fællesskab kan udvikle spørgsmål til den skriftlige opgave, som afslutter kurset.

Kurset er 5 ects, hvilket svarer til ca 135 timer fordelt på 8 undervisningsgang (16 timer), forberedelse til undervisningen (80 timer), evt. oplæg i løbet af undervisningen (20 timer), forberedelse til eksamen (mellem 20-40 timer)

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Der vil løbende være mulighed for at give og modtage mundtlig feedback.

Program

Første kursusgang: Et forsøg på en definition af den intellektuelle og dennes rolle i samfundet (Mannheim, Sørensen og Collins)

Anden kursusgang: Sokrates og Kant som klassiske intellektuelle i den vestlige tænkning

Tredje kursusgang: Den intellektuelle og majoritetskulturen (Said og Simmel)

Fjerde kursusgang: Er den intellektuelle en mand? (Woolf og Nussbaum)

Femte kursusgang: Danske intellektuelle og spørgsmålet om den aktivistiske forsker (PH og Arne Sørensen samt nedslag i nutidsdebatten om cancel culture i dansk humanistisk forskning)

Sjette kursusgang: Murens fald og de intellektuelle stemmer fra øst og vest (Aleksjevitj og Fukuyama)

Syvende kursusgang: Tilbagevendende intellektuelle debatter om klimakrisen (Bjørnvig, Nielsen, Næss og Haraway)

Ottende kursusgang: Den intellektuelle på Youtube (Zizek og Peterson)

BEDØMMELSE
Læringsmål 
  • analysere, kritisk diskutere og vurdere et filosofisk emne eller en filosofisk diskussion

  • selvstændig stillingtagen til de filosofiske problemstillinger, som kurset har behandlet

  • anvende videnskabelige metoder og redskaber der knytter sig til udvalgte dele af kursets genstandsfelt

  • formidle forskningsbaseret viden og diskutere videnskabelige problemstillinger inden for udvalgte dele af kursets genstandsfelt

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 9.600-14.400 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage.



Bedømmelse: 7-trinsskala
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Den skriftlige eksamen skrives på baggrund af et blandt flere spørgsmål, der er blevet besluttet i løbet af kurset i fælles dialog mellem de studerende og underviserne.

Ved bedømmelsen lægges der vægt på, at den studerende

  • kan analysere og diskutere flere forskellige teoretiske positioner
  • kan reflektere over hvordan teorierne definerer den intellektuelle og hvilke muligheder og begrænsninger de forskellige definitioner indeholder
  • kan formulere sig med sproglig klarhed og begrebslig præcision
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60070
Sidst ændret 30/05/2022

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 12-09-2022 10:15 - 12-09-2022 12:00 i uge 37
Den intellektuelle som figur og de intellektuelles offentlige roller (FILO)

Mandag 19-09-2022 10:15 - 19-09-2022 12:00 i uge 38
Den intellektuelle som figur og de intellektuelles offentlige roller (FILO)

Mandag 26-09-2022 10:15 - 26-09-2022 12:00 i uge 39
Den intellektuelle som figur og de intellektuelles offentlige roller (FILO)

Mandag 03-10-2022 10:15 - 03-10-2022 12:00 i uge 40
Den intellektuelle som figur og de intellektuelles offentlige roller (FILO)

Mandag 10-10-2022 10:15 - 10-10-2022 12:00 i uge 41
Den intellektuelle som figur og de intellektuelles offentlige roller (FILO)

Mandag 24-10-2022 10:15 - 24-10-2022 12:00 i uge 43
Den intellektuelle som figur og de intellektuelles offentlige roller (FILO)

Tirsdag 22-11-2022 10:00 - Torsdag 24-11-2022 10:00 i uge 47
Den intellektuelle som figur og de intellektuelles offentlige roller - Eksamen (FILO)

Tirsdag 10-01-2023 10:00 - Torsdag 12-01-2023 10:00 i uge 02
Den intellektuelle som figur og de intellektuelles offentlige roller - Reeksamen (FILO)