Titel |
Obligatorisk kursus: Digital kultur
|
Oversat titel |
Digital Culture |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Dansk / Filosofi og Videnskabsteori / Historie
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Erik Svendsen (evs@ruc.dk)
Kim Esmark (kesmark@ruc.dk) Søren Riis (soerenr@ruc.dk) Louise Yung Nielsen (lyn@ruc.dk) |
Studieleder |
Erik Svendsen (evs@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60073
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset anlægger et humanvidenskabeligt perspektiv på digitalisering og retter sig mod anvendelsen af digitale teknologier og medier i hverdagslivet, ikke mindst sociale medie-platforme, arbejdsplatforme, samarbejdsplatforme, sorteringsalgoritmer og overvågningsteknologi. Kurset er teoretisk, analytisk og kritisk orienteret. Formålet er at opøve færdigheder i at analysere anvendelsen af digitale teknologier og medier og give forudsætninger for at reflektere over, hvordan digitale teknologier og medier påvirker vores liv, fx den sociale interaktion, arbejdsvilkårene, erindringen, det offentlige ræsonnement og magtforholdene i samfundet. Dertil giver kurset indsigt i hvordan økonomiske, politiske og sociale kræfter driver udviklingen og anvendelsen af medieplatformene, og hvordan teknologien, herunder algoritmer, bidrager til skabelsen af kulturel mening. |
Uddybende beskrivelse |
På kurset arbejdes der med overordnet to forskellige tilgange til at undersøge digitaliseringen af vores samfund. (1) Kurset vil undersøge, hvordan digitaliseringen former vores tilværelse. Herunder vil kurset fx beskæftige sig med digitaliseringen af vores sociale liv herunder platformization, dataficering og overvågning. Disse tematikker vil blive undersøgt inden for både en medievidenskabelig, historisk og filosofisk ramme. Vi vil fx stille spørgsmål som: Hvordan bliver intimitet og nærhed formet i digitaliserede liv? Og hvilke forskelle er der til intimitetsformer i nær og fjern fortid? Hvordan bør algoritmer anvendes til f.eks. at forudsige kriminalitet eller arbejdsløshed i samfundet? Hvordan ændres vores arbejdsliv ved brugen af digitale værktøjer? Hvad betyder digitale platforme for erindring og historiebrug? (2) Kurset vil ligeledes undersøge, hvilke krav der stilles til moderne humanistister. I forhold til forskningspraksis og for humanister på arbejdsmarkedet, der arbejder med den digitaliserede kulturarv, digitale arkiver eller digital formidling. Her vil vi fx stille spørgsmål som: Hvordan ændrer forståelsen af fagenes materiale sig, når flere kilder og tekster er digitalt tilgængelige, og samtidskulturen er blevet (delvist) digital? Hvad betyder digitale værktøjer for humanisters analysepraksis? Hvad betyder brugen af digitale metoder i historiske analyser? |
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
5 ects = ca 135 arbejdstimer, anslået fordelt på: Mødetimer på kurset: 20 timer (10 x 2 timer) Forberedelse: 80 timer (ca. 8 timer pr kursusgang) Afsluttende eksamensopgave: 16 timer Buffertid: 19 timer Kurset vil forløbe over ti kursusgange af to timer. Ved flere af undervisningsgangene vil der være mindst to undervisere fra Dansk, Filosofi og Videnskabsteori eller Historie til stede |
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
|
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 12.000-24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Individuel skriftlig hjemmeopgave. Hjemmeopgaven skal have et omfang på 12.000-24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Ved bedømmelsen af opgaven vurderes i hvilken grad den studerende kan:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2023 |