Titel |
Projekt: Humaniora i samfundet
|
Oversat titel |
Humanities in Society |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Dansk / Filosofi og Videnskabsteori / Historie
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk / English
|
Studieordning | |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan, at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Sign up for study activities at STADS Online Student Service within the announced registration period, as you can see on the Study administration homepage. Registration for project-exam: Please remember to confirm your registration by signing up for exam as a group when the group formation is final. The registration is through STADS Online Student Service When signing up for study activities, please be aware of potential conflicts between study activities or exam dates. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Jakob Egholm Feldt (feldt@ruc.dk)
|
Studieleder |
Erik Svendsen (evs@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60071 / U60071GB
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
I det tværfaglige projekt arbejdes der i grupper på tværs af fagene historie, dansk og filosofi og videnskabsteori om eksemplariske, problemorienterede undersøgelser af selvvalgte humanvidenskabelige spørgsmål og problemstillinger. Formålet er at udforske og anvende humanioras kritiske og transformative potentiale i samfundet gennem problemorienteret projektarbejde. Projektarbejdets problemstilling skal således inddrage, angå, adressere eller udvikles i dialog med konkrete aktører uden for universitetet, som kan være private eller offentlige virksomheder, institutioner, organisationer, foreninger, borgergrupper, m.v. Projektrapporten skal dokumentere undersøgelsen samt anvise og/eller diskutere hvordan dens resultater har værdi for og/eller kan anvendes i praksis af, hos eller i relation til den eksterne aktør. |
Uddybende beskrivelse |
Projektdannelsen finder sted i et forløb over 2 uger og tager ud-gangspunkt i en grundig indføring i projektets formål, nemlig at bru-ge fagligheder fra dansk, filosofi og videnskabsteori og historie til at analysere en problemstilling, der er relevant for aktører udenfor universitetet. Til inspiration præsenteres og diskuteres eksempler på forskellige måder, der kan arbejdes med eksterne aktører og humaniora i samfundet. De studerende udvikler herefter projekt-ideer, understøttet af faglige inspirationsoplæg, fremlæggelser, workshops, sociale aktiviteter og løbende vejleder-feedback. Mod projektdannelsens afslutning afleverer hver gruppe en synopsis, der skitserer projektets problem og måden, hvorpå eksterne aktø-rer og verden udenfor tænkes involveret. For at styrke tværfaglig-heden skal hver projektgruppe bestå af studerende fra mindst to af de tre fag, mens projektets problem tilsvarende skal aktivere fag-ligheder fra mindst to af de tre fag. Projektsynopsen godkendes af den samlede vejledergruppe, der omfatter undervisere fra alle tre fag. Undervejs i projektarbejdet deltager de studerende i en fælles projektkonference, hvor alle præsenterer deres pågående arbejder – herunder hvordan eksterne aktører konkret involveres – og får feedback fra medstuderende og vejledere. |
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
15 ECTS = ca. 405 arbejdstimer, anslået fordelt på:
I praksis varierer den ugentlige arbejdsindsats henover semesteret. Regn med min. 10 timer ugentligt i måneder med fuld kursusaktivitet og ca. 40 timer ugentligt i den kursusfri fase. |
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
|
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.
Grupperne kan bestå af 2-5 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 72.000-96.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 96.000-120.000 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 120.000-144.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 132.000-156.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: Plancher og digitale præsentationsredskaber samt noter til oplæg/præsentation. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Projekteksamen indledes med korte individuelle oplæg fra alle gruppens medlemmer og har herefter form af en faglig samtale, ledet af eksaminator og med deltagelse af medbedømmer. Eksaminator og medbedømmer er altid fra to forskellige fag. Samtalen tager udgangspunkt i projektrapporten og giver de studerende mulighed for at demonstrere, at de også mundtligt, sammen, kan formidle, uddybe, nuancere og diskutere den gennemførte undersøgelse. Ved bedømmelsen vurderes i hvilken grad den studerende kan:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2023 |