Titel |
Kursus: Skriftlig kommunikation og kreativitet
|
Oversat titel |
Written Communication and Creativity |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Dansk
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Erik Svendsen (evs@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60076
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Målet er at give et videnskabeligt grundlag for pragmatisk, retorisk og æstetisk analyse og vurdering af tekster og på dette grundlag opøve færdigheder i at producere og revidere tekster i forskellige genrer inden for faglig formidling, organisationskommunikation, det offentlige ræsonnement, kulturformidling og skønlitteratur. |
Uddybende beskrivelse |
På kurset træner vi tre evner: den analytiske evne til at lokalisere og beskrive sproglige valg og tekstkompositioner og forudsige deres forståelsesmæssige effekter i konkrete læsesituationer; den kreative evne til at forestille sig alternativer til foreliggende valg og kompositioner og til at opfinde nye, fantasifulde løsninger; og den kritisk evne til at vurdere og vælge mellem alternativer og argumentere for fordele og ulemper på et teoretisk, normativt grundlag. Undervisningen alternerer mellem praktiske, kritiske tilgange og æstetiske, kreative tilgange idet vi i udgangspunktet forsøger at holde kritiske og kreative processer adskilt. Men vi beskæftiger os også med samspillet mellem dem. Undervisningen omfatter teoretisk orienterede oplæg, diskussioner, øvelser i tekstrevidering og tekstproduktion, hjemmeopgaver og feedback og peer feedback på opgaveløsninger. Vi arbejder med tekster i forskellige genrer og medier inden for blandt andet faglig formidling, organisationskommunikation, den offentlige debat og skønlitteratur. Nogle gange tager vi udgangspunkt i en foreliggende tekst som vi analyserer, vurderer og reviderer, andre gange skal I ud fra en række benspænd selv skrive tekster som vi efterfølgende giver feedback på og diskuterer. Gennem kursets forskellige arbejdsformer får I kendskab til sprogbrugsnormer, tekst-, genre- og kommunikationsteori og æstetisk teori, og inden for disse rammer arbejder vi med stofsamling, disponering, komposition, sproglige valg, korrekthed, sammenhæng, gentagelse, variation, intenderede normbrud, genrebrud, et læseværdigt og æstetisk skriftsprog, kreativ skrivning, konstruktiv feedback og revision af tekster. |
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
Kursets samlede studieindsats er 270 timer. Kurset omfatter 10 undervisningsgange af 2 x 2 timer. Hver undervisningsgang omfatter først en teoretisk orienteret session med forelæsning, oplæg og diskussioner, og dernæst en praktisk orienteret session med praktiske øvelser og feedback, herunder peer feedback. Undervisningsgangene udgør 40 timer i alt. Aktiviteter uden for undervisningsgangene udgør omkring 185 timer og omfatter planlægning af studieindsatsen, litteratursøgning, læsning af pensumlitteraturen, forberedelse af peer feedback og oplæg, løsningen af skriveopgaver individuelt og i grupper, selvstændigt arbejde med kursets læringsmål og forberedelse til eksamen. I dele af kursusforløbet må der forventes op til 20 timers forberedelse til en undervisningsgang. Eksamens forventede arbejdsbyrde er 40 - 50 timer. |
Udbudsformat |
Undervisningen foregår på campus. Eksamen er en skriftlig hjemmeopgave. |
Undervisningsevaluering |
|
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Prøveform Individuel skriftlig hjemmeopgave. Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelseskriterier Den studerende kan:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 12/05/2022 |