Titel |
Kursus: Mediekultur
|
Oversat titel |
Media Culture |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Dansk
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Erik Svendsen (evs@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60068
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset giver den studerende viden om dominerende tendenser i den vestlige mediekultur med særlig vægt på danske forhold, samt viden om centrale medieteorier og medieæstetiske traditioner som har præget medievidenskaben i det 20. og 21. århundrede. Det primære er dels arbejde med medie- og kommunikationsteorier og medieæstetiske problemstillinger som belyses i analytisk arbejde med såvel teoritekster som fakta- og fiktive visuelle medietekster, dels arbejde med historiske og teoretiske tekster som giver indsigt i bredere samfundsmæssige og kulturhistoriske forhold. Såvel centrale massemedier der har karakteriseret det 20. århundrede, som nye digitale medier indgår i kursets materiale. Kurset sigter på at demonstrere samspil mellem tendenser i mediekulturen og samtidige mediers æstetiske udtryk. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset vil give både et historisk perspektiv og samtidsorienteret perspektiv på moderne mediekultur. Dernæst vil kurset dels introducere til æstetiske perspektiver på mediekulturen som fx ’liveness’ eller ’remediering’ og dels give kulturelle og samfundsorienterede perspektiver på disse. Kursets hovedsigte er, at tydeliggøre, at det æstetiske og samfundsmæssige ikke kan adskilles. |
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
5 ects = ca 135 arbejdstimer, anslået fordelt på:
|
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
|
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 14.400-24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Besvarelsen af opgaven skal være skrevet på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt dansk. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Kursets undervisere stiller en opgave, som består af to dele, hvor den studerende skal udføre en æstetisk analyse af et medieprodukt eller en medietekst. Dernæst skal den studerende demonstrere evnen til at kontekstualisere mediet historisk, kulturelt, samfundsmæssigt, institutionelt eller anden relevant kontekst. Ved bedømmelsen af opgaven vurderes i hvilken grad den studerende kan:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 12/05/2022 |