PDF til print    Find kalender

Modul 3: Inddragelse der virker

Semester
F2022
Uddannelse
Master i Sundhedsfremme
Undervisningssprog
Dansk
Pris

8.000

ECTS

5

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Kurset er på 5 ECTS, svarende til 135 timer (1 ECTS=27 timer): - Seminardeltagelse inkl. forelæsninger, oplæg, klyngearbejde (3x7.5t) 22.5 timer - Planlægning, gennemførelse og refleksion af afprøvninger og studenteroplæg, (3x10t) 30 timer - Forberedelse og læsning til undervisning (3x18t) 54 timer - Eksamen 28.5 timer - I alt: 135 timer

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier

Viden:

  • Den studerende kan demonstrere overblik over og indsigt i udvalgte begreber om samfundsmæssige, organisatoriske og sociale forhold og deres betydning for inddragelse.
  • Den studerende har viden om, hvilke implikationer forskellige tilgange til inddragelse af borgere kan medføre i det sundhedsprofessionelle arbejde.
  • Den studerende har viden om, hvordan forskellige tilgange til inddragelse har betydning for udformningen af konkrete inddragelsestiltag.

Færdigheder:

  • Den studerende forstår, kan diskutere og anvende centrale teoretiske begreber om inddragelse i relation til tværprofessionelt og tværsektorielt arbejde med patienter, borgere og pårørende

Kompetencer:

  • Den studerende kan producere viden om forskellige perspektiver ved inddragelse af borgere i velfærd og behandlingsarbejdet.
  • Den studerende kan reflektere over egen viden, rolle og position i professionelt arbejde med inddragelsestiltag.
  • Den studerende vil blive i stand til at inddrage viden fra kurset for at arbejde professionelt og reflekteret med inddragelsesprocesser i egen organisation.
  • Den studerende vil blive i stand til at udvikle, afprøve og evaluere et design til brugerinddragelse
Overordnet indhold

Modulet ”Inddragelse der virker” giver personalet i sundhedssektoren herunder sygeplejersker, udviklingskonsulenter, socialrådgivere, ergoterapeuter, støttekontaktpersoner m.fl. mulighed for at tilegne sig viden om inddragelse af borgere/patienter i den offentlige sektor, herunder sundhedsvæsenet.

Formålet er at udvikle, afprøve og evaluere egen inddragelsesindsats og kunne forstå denne i lys af de samfundsmæssige, organisatoriske og sociale baggrunde for inddragelse og metoder til at tilrettelægge indsatser. Inddragelse af borgere i velfærdsindsatser og i behandling ses i relation til tværprofessionelt og tværsektorielt arbejde sammen med patienter og pårørende/borgere. Herunder inddrages betydningen af et helhedsorienteret blik på patienten. Modulet tager udgangspunkt i konkrete erfaringer fra eksempler med inddragende tiltag fra praksis af både eksperimenterende og ’best practice’ karakter.

Man arbejder på kurset specifikt på at udvikle kompetencer i, hvordan man som professionel kan designe en meningsfuld inddragelsesindsats i egen organisation.

Prøveform

Individuel mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt med omfangsbegrænsninger.

Individuel mundtlig prøve baseret på en disposition.

Den studerende starter prøven med en præsentation på ca. 10 min., hvorefter prøven foregår som en samtale

Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum.

Det skriftlige produkt skal have et omfang på minimum 2.400 og maksimum 7.200 tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Eksaminationstid inkl. votering: 25 minutter.

Bedømmelsesgrundlaget er den mundtlige prøve. Det skriftlige produkt indgår således ikke i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler til prøven: Disposition på maksimalt en A4-side

Bedømmelse: Bestået / Ikke bestået

Sidst ændret 16/11/2021

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Fredag 04-02-2022 09:00 - 04-02-2022 16:00 i uge 05
1. seminardag

Fredag 04-03-2022 09:00 - 04-03-2022 16:00 i uge 09
2. seminardag

Fredag 11-03-2022 09:00 - 11-03-2022 16:00 i uge 10
3. seminardag