Semester |
E2021
|
Uddannelse |
Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. |
Uddybende beskrivelse |
Den offentlige sektor efterspørger og anvender i stigende grad forskellige former for evaluering og resultatmåling. Innovationsprojekter, reformer, digitalisering af services og meget andet betyder, at resultaterne af mange forskellige tiltag skal evalueres og dokumenteres. Det kan f.eks. være nye indsatser, der har til formål at hjælpe socialt udsatte familier eller en reform af jobcentre, der har til formål at få flere i beskæftigelse. Med andre ord er der en stigende politisk forventning om, at der skabes evidens for, om disse indsatser virker som tilsigtet eller ej, hvorfor og med hvilke konsekvenser. På dette kursus lærer I, hvad god evidens er, hvorfor evidens er vigtigt i udformning af offentlig politik, samt hvad kravet om evidens uforvarende kan gøre ved offentlig politik. I får også kendskab til de mest anvendte evalueringsdesigns og metoder til at gennemføre evaluering og effektmåling af offentlige indsatser og politikker. Formålet med kurset er at klæde jer på til at 1) kunne vurdere, designe og gennemføre resultatmålinger og effektevalueringer i kommunerne, regioner og staten, 2) vurdere lødigheden af eksempelvis konsulentfirmaers og statslige myndigheders evalueringer og effektmålinger samt 3) analysere de politiske rationaler og konsekvenser af kravene om resultatmåling og evaluering. Kurset har et anvendelsesorienteret fokus gennem øvelser, diskussioner og workshop-sessioner på baggrund af oplæg fra underviserne, som præsenterer de centrale begreber, designs og metoder. I vil undervejs komme til at arbejde med mange aktuelle eksempler på effektmåling og evaluering. Der vil være mulighed for at trække på de kvalitative og kvantitative metodekompetencer, I har erhvervet fra tidligere eller sideløbende kurser. Viden: • Viden om resultatmåling og evidens • Viden om kausalitet og effekter i offentlige indsatser • Viden om centrale evalueringsdesigns Færdigheder: • Færdigheder i at vurdere, vælge og anvende forskellige evalueringsdesign og metoder • Færdigheder i at analysere de politiske dynamikker omkring anvendelsen af resultatmåling i den offentlige sektor • Færdigheder i kritisk at forholde sig til anvendelsen af resultatmåling og evidens i politik og offentlig forvaltning Kompetencer: • Kompetence til at vurdere styrker og svagheder ved forskellige evalueringsdesign |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
10 ECTS = 270 timer fordelt på følgende: o Undervisning, øvelser mv.: 12 kursusgange á 1 time og 45 min. = i alt 21 timer o Forberedelse pr. gang: gennemsnitligt 8 timers ( 1 dags) forberedelse pr. gang = 96 timer o Studenteroplæg, øvelser, peerfeedback o.l. = i alt 33 timer o Eksamen = i alt 120 timer |
Pensum |
Grundbogen er Vedung, E (2009). Public Policy and Program Evaluation. 4th edition. New Brunswick: Transaction Publishers. Bogen skal anskaffes. Øvrig litteratur følger - her er et udpluk af litteratur vi anvender på kurset: Rieper, O og HF Hansen (2007). Metodedebatten om evidens. København: AKF Forlaget, s. 7-41 Blom-Hansen et al. (2015). Experiments in Public Management Research. International Public Management Journal, 18(2): 151-170 Funnel, SC and PJ Rogers (2011). Purposeful Program Theory. Effective Use of Theories of Change and Logic Models. JSan Francisco: Jossey-Bass |
Evaluering- og feedback former |
Kursisterne vil løbende modtage mundtligt/skriftlig feedback fra underviserne gennem besvarelse af spørgsmål, sparring om øvelser på timen og via workshop-session, hvor der arbejdes med cases fra praksis. |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Ole Helby Petersen (olehp@ruc.dk)
|
ECTS |
10
|
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen |
De studerende skal afholde 2 præsentationer i løbet af kurset. De studerende får feedback på præsentationerne. Det er en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende har afholdt to præsentationer i forbindelse med undervisningsforløbet. Hvis den studerende er forhindret i at holde de mundtlige oplæg i første omgang, skal den studerende holde de mundtlige oplæg senere i kursusforløbet for at kunne deltage i eksamen. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurser udbydes under en af følgende fire tematikker:
|
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter. |
Prøveform |
Individuel portfolio bestående af skriftlige produkter og andre typer produkter.
Portfolioen består af 3 til 5 produkter, som helt eller delvist udarbejdes under kursusforløbet. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, feedback, refleksion, skriftlige opgaver, wiki-bidrag, lydproduktioner og visuelle produktioner. Det samlede omfang af portfolioens skriftlige produkter er minimum 24.000 og maksimum 48.000 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Portfolioens specifikke indhold og form samt evt. vejledende omfangskrav for de forskellige skriftlige produkter fastsættes inden kursets begyndelse og offentliggøres på universitetets hjemmeside. Portfolioen afleveres samlet. Afleveringsdatoen offentliggøres på universitetets hjemmeside inden kursets begyndelse. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Ingen. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 25/05/2021 |