Semester |
E2021
|
Uddannelse |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. |
Uddybende beskrivelse |
Indhold: Den tidlige kønsforskningen kritiserede de traditionelle forskningsmetoder, deres relation til forskningens ’objekter’ og forestillingen om den neutrale og objektive forsker. Det har ført til centrale bidrag til forskningens metodologi. Kønsforskningen startede som kvindeforskning, men inkluderer nu både mandeforskning og mangfoldigheds, intersektionelle og queer perspektiver. Erindringsarbejde er en forskningsmetode udviklet af kønsforskere, men det er også den eneste egentlige kønsforskningsmetode. Køn og mangfoldighed kan til gengæld sagtens undersøges gennem andre metoder. Vi vil på kurset udforske forskellige kvalitative metoder med køn+ i fokus. Frigørelse og forandring har fra kønsforskningens start udgjort en central del. Forskningen har derfor også været engageret i både kritik og udvikling af ligestillings- og mangfoldighedsstrategier og værktøjer. Formål: Kurset klæder jer på til at arbejde med køn, mangfoldighed/ intersektioner og ligestilling empirisk og analytisk i projekter samt giver jer grundlag for at kunne arbejde med ligestilling og mangfoldighed som konsulenter Forløb: Der veksles mellem kursus/klasse undervisning og øvelser. Øvelserne indgår i et eksamensportofolio. Forudsætninger: Har du ikke deltaget i HUM/SAM bach valgkurset ’Kønsteori for begyndere og letøvede’ eller i SV-B2 kurset ’Køn, klasse, etnicitet, generationer’, så bedes du inden kursusstart læse følgende tekster: · Widerberg, K. (2005):”Køn og samfund” i Heine Andersen og Lars Bo Kaspersen. Klassisk og moderne samfundsteori. København: Hans Reitzel: 597-624 Gang 1: Introduktion til kurset & kønsforskningens metodologi Underviser: Lise Lotte Hansen Gang 2: Køn, intersektionalitet & refleksivitet Underviser: Marie Lunau Gang 3: At interviewe om køn+ Underviser: Marie Lunau Gang 4: Køn: Visuelle, digitale og affektive metodetilgange Underviser: Marie Lunau Gang 5: Ligestilling & mangfoldighed: strategier og værktøjer Underviser: Lise Lotte Hansen Gang 6: At arbejde med LGBT+ ligestilling i praksis – dilemmaer og strategier Underviser: Kristine Esrom Raunkjær, konsulent i Dansk Metal og arbejder for fagbevægelsens ligestillingspartnerskab FIU-Ligestilling Gang 7: Kritiske feministiske perspektiver på ligestilling Underviser: Lise Lotte Hansen Gang 8: Erindringsarbejde del I Underviser: Lise Lotte Hansen Gang 9 & 10: Erindringsarbejde del II Underviser: Lise Lotte Hansen Eksamensportfolio består af tre selvvalgte øvelser fra kurset, som er skriftliggjort, videreudviklet til sammenhængende tekst med klar argumentation og brug af litteratur og individuelt bearbejdet. Omfang: i alt 24.000-31,200 tegn inkl. mellemrum og inkl. eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hver øvelse (7)8-10.000 tegn inkl. mellemrum |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Undervisning: 20 timer Forberedelse til undervisning inkl. løbende arbejde med øvelser: 80 timer Eksamen 35 timer |
Pensum |
• Højgaard, L. (2010). Kan man interviewe sig til viden - om køn? Dansk Sociologi. Nr. 1/21 • Personal Narratives Group. (1989). ‘Whose voice?’ and ‘Truths’, in Interpreting Women’s Lives. Bloomington: Indiana University Press. pp. 201-203 and 261-264. • Ahmed, S. (2000). Knowing Strangers. In Strange Encounters. Embodied Others in Post-Coloniality. (pp. 55-74) London: Routledge. • Haug, F.: Memory-Work as a Method of Social Science Research: A Detailed Rendering of Memory-Work Method [downloades påhttp://www.friggahaug.inkrit.de/documents/memorywork-researchguidei7.pdf • Widerberg, K. (1995): Kunnskapens Kjønn. Minner, refleksjoner og teori, Pax-forlag, kap. 10 ’Minnearbeid –en metode til at komme på sporet av erfaringerne’ [uploades på moodle • Bacchi, C. & Eveline J. (2010): Mainstreaming Politics. Gendering practices and feminist theory, University of Adelaide Press, kap. 1,2,4,6 |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Lise Lotte Hansen (liselh@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
|
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Forelæsninger, øvelser, studenter-præsentationer, peer feedback og diskussioner. Kurset forudsætter den studerendes medvirken og engagement på kursusgangene. |
Prøveform |
Individuel skriftlig portfolio.
Portfolioen består af 3 til 5 skriftlige produkter, som helt eller delvist udarbejdes under kursusforløbet. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Portfolioen skal have et omfang på 24.000-31,200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Portfolioens specifikke indhold og form samt evt. vejledende omfangskrav for de forskellige delprodukter fastsættes inden kursets begyndelse og offentliggøres på study.ruc.dk. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Afleveringsdatoen offentliggøres på study.ruc.dk. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 09/09/2021 |