Semester |
E2020
|
Uddannelse |
Teksam - miljøplanlægning *
|
Aktivitetstype |
Speciale
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside |
Uddybende beskrivelse |
Specialet er normeret til 30 ECTS. Specialet bygger på en selvstændig igangsætning, planlægning og gennemførelse af en empirisk baseret undersøgelse af et afgrænset problemfelt med henblik på at analysere muligheder og barrierer for at realisere miljø- og udviklingsinitiativer og vurdere betingelser for miljø- og udviklingsorienterede forandringsindsatser. Opgaveformuleringen for specialet skal godkendes af studieleder før specialet kan påbegyndes. |
Projektforløbet |
I den indledende fase af specialeforløbet anbefales det at den studerende udarbejder studieforløbsbeskrivelse som adresserer hvordan specialet bidrager til at udvikle viden og kompetencer i forhold til en mulig erhvervsfunktion. I specialeforløbet er der to obligatoriske evalueringer: problemformuleringsseminar og intern evaluering, og et workshopforløb, som sigter på at fremme sparring og peer feedback mellem specialegrupper. Problemformulerings-seminaret anbefales afholdt i ugerne: 39/40. Intern evaluering anbefales afholdt i ugerne: 48/49. Oplæg til problemformulerings-seminar / intern evaluering afleveres ca. 5 hverdage før aftalt tidspunkt. Tidspunkt for problemformulerings-seminar / intern evaluering aftales med vejleder, opponentgruppe og dennes vejleder. Det er specialegrupperne, som indkalder og koordinerer tid og sted med gruppernes vejledere. Speciale workshop på TEKSAM sigter på at skabe rum for sparring og peer feedback på tværs af specialegrupper. Workshop organiseres ud fra specialegruppernes behov og ønsker til temaer. Eksempler på temaer: Sammenhæng mellem problemformulering, valg af begreber, teori og metoder samt videnskabsteoretisk ståsted. Valg af teori og metode og betydning for udvikling af analytisk ramme og/eller produktion af egen empiri. Hvordan komme fra analyse af empiri til formidling af resultater? Hver specialegruppe får 20 minutter til præsentation og dialog om et tema som er aktuelt og af betydning for specialets fremdrift. Gruppen får feedback fra specialestuderende og vejledere som deltager i den pågældende specialeworkshop. Hver workshop indledes med en runde om hvordan det går og hvor der er udfordringer. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
810 timer heraf: 3 timer til udarbejdelse af studieforløbsbeskrivelse, eksklusive dialog med vejleder om progression i specialet og det samlede studieforløb. 4 timer eksklusive forberedelse til obligatorisk problemformuleringsseminar og intern evaluering af projektarbejdet. 8 timer til specialeworkshop forløb, ekstra-kurrikulær aktivitet, eksklusive forberedelse. ½ time til eksamen per studerende, eksklusive forberedelse af mundtlig oplæg. Samlet tid anvendt til eksamen varierer med antallet af studerende i projektgruppen. Specialestuderende kan forvente 3-5 møder med vejleder eksklusive problemformuleringsseminar og intern evaluering. |
Pensum |
Der opgives ikke pensum for specialer baseret på selvvalgt problemformulering. |
Evaluering- og feedback former |
Mundtlig feedback fra vejleder på studieforløbsbeskrivelse, mundtlige og skriftlige oplæg og dialog om specialeforløb og plan for indsamling af empiri og analyse den valgte problemstilling. Mundtlig feedback fra vejleder på oplæg og dialog om specialeforløb og plan for arbejdsopgaver. Kollektiv feedback på oplæg til problemformulerings-seminar og intern evaluering fra egen og anden projektgruppes vejleder samt peer feedback fra opponentgruppe. Peer feedback i forbindelse med deltagelse i ekstra kurrikulær specialeworkshop med andre specialegrupper. Mundtlig feedback i forbindelse med eksamen af projektet fra egen vejleder og censor. |
Studieleder/faglig koordinator |
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
|
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
|
ECTS |
30
|
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen |
Aktiv og tilfredsstillende deltagelse i problemformuleringsseminaret og den interne evaluering. Gennem studieforløbsbeskrivelser, problemformuleringsseminar og intern evaluering skal der vises refleksioner over egen faglige udvikling, samarbejde og procesforløb i projektarbejdet, samt evne til at indgå i faglige dialoger. Studieforløbsbeskrivelserne skal vedlægges som bilag til projektrapporten. Deltager den studerende ikke i problemformuleringsseminaret og den interne evaluering udarbejdes refleksionsdokument på min. 7.200 og max. 14.400 tegn inkl. mellemrum, som skal godkendes af egen vejleder. Refleksionsdokumentet skal adressere opponentgruppens oplæg og komme med konstruktive ideer til eksempelvis sammenhæng mellem problemfelt, problemformulering og metodeovervejelser og/eller sammenhæng mellem problemformulering, analyse og konklusion. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Type |
Speciale |
Prøveform |
Specialet bedømmes gennem specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen.
Den mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver. Ved prøven tages der udgangspunkt i hele specialeafhandlingen. Prøven foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator og censor. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for de(t) faglige område(r), der relaterer sig til specialet. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den mundtlige præstation. Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-4 studerende. Specialet skal for: - 1 studerende have et omfang på 96.000-182,400 tegn inkl. mellemrum. - 2 studerende have et omfang på 96.000-182,400 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 100.800-223,200 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 100.800-223,200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Specialet skal forsynes med et resumé. Specialer skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Specialer skrevet på et fremmedsprog (bortset fra svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk. Resuméet indgår i den samlede bedømmelse. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 1 studerende 30 minutter. Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Stave- og formuleringsevnen i specialet indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Ekstern. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 17/08/2020 |