Semester |
E2020
|
Uddannelse |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
OBS!! Maksimum plads til 35 studerende. Kurset har nået maks. antal tilmeldte Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. |
Uddybende beskrivelse |
Dette kursus handler om projektledelse i offentlige organisationer og vil give deltagerne både teoretiske og praktiske færdigheder ift. at kunne analysere og understøtte projektarbejde på offentlige arbejdspladser. På kurset vil vi arbejde med følgende temaer:
Vi arbejder løbende med en case og en stor del af kurset vil foregå i et gruppearbejde, hvor I får mulighed for at arbejde med konkrete problematikker i projektarbejdet. Derudover vil der være gæstebesøg fra projektledere med stor erfaring med offentlig projektledelse. PORTFOLIO-EKSAMEN – PROJEKTLEDELSE I OFFENTLIGE ORGANISATIONER D. 15. januar afleveres portfolioen, som består af et samlet sæt af de skriftlige opgaver. Det samlede antal anslag for portfolioen skal ligge indenfor 24.00-31.200 tegn inkl. mellemrum . Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. Portfolioen bedømmes på 7-trins skala. Der gives én samlet karakter for portfolioen. På baggrund af den gennemgåede teori og den udleverede Case på kurset skal du vælge 2 værktøjsopgaver og 2 diskussionsopgaver, som du kan se herunder. I alt skal du altså aflevere fire del-opgaver til din portfolio. I vurderingen af din opgave lægges der vægt på hvor bredt du inddrager relevant pensum-litteratur samt din evne til at anvende teorien i samspil med praksis-eksempler samt den udleverede case. VÆRKTØJSOPGAVER
DISKUSSIONSOPGAVER A. Analyser og diskuter hvordan konflikter der kan komme til udtryk i projektet og hvordan samarbejdet i gruppen kan understøttes? B. Redegør for potentielle barrierer og drivkræfter for innovation i projektet og diskuter hvordan man som projektleder kan styrke innovation i projektet? C. Redegør for hvordan oversættelse er på spil i projektet og diskuter hvordan du som projektleder kan styrke robust oversættelse? D. Redegør for hvordan implementering er i spil i projektet, og diskuter forskellige perspektiver på hvordan projektet kan evalueres? E. Analyser og diskuter hvordan magt er i spil i projektet og hvordan man som projektleder kan navigere ift. magtdynamikker? |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Fremmøde samt aktiv deltagelse forventes, da en væsentlig del af kurset er et intensivt gruppearbejde hvor alle gruppens deltagere er afhængige af hinanden. |
Pensum |
Der skal læses en række kapitler i de to grundbøger: Andersen & Søndergaard, 2012, Systemisk Projektledelse, Samfundslitteratur, København Rybirk, 2015, Projektledelse i politisk styrede organistioner, Samfundslitteratur, København Derudover vil en række supplerende materialer blive uploadet på moodle. |
Evaluering- og feedback former |
Hver kursusdag evalueres kort som afsæt for at tilpasse undervisningen. Derudover evalueres det samlede kursus afslutningsvist på sidste kursusgang. |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Tina Øllgaard Bentzen (tinaob@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
|
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Forelæsninger, øvelser, studenter-præsentationer, peer feedback og diskussioner. Kurset forudsætter den studerendes medvirken og engagement på kursusgangene. |
Prøveform |
Individuel skriftlig portfolio.
Portfolioen består af 3 til 5 skriftlige produkter, som helt eller delvist udarbejdes under kursusforløbet. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Portfolioen skal have et omfang på 24.000-31,200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Portfolioens specifikke indhold og form samt evt. vejledende omfangskrav for de forskellige delprodukter fastsættes inden kursets begyndelse og offentliggøres på study.ruc.dk. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Afleveringsdatoen offentliggøres på study.ruc.dk. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 08/11/2020 |