Semester |
E2020
|
Uddannelse |
Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. |
Uddybende beskrivelse |
Global opvarmning er en realitet og der er bred enighed blandt forskere, politikere og befolkninger om, at CO2-udledningerne hurtigt skal nedbringes og på længere sigt helt udfases. Det seneste udspil fra IPCC lyder på, at de globale udledninger skal halveres i dette årti og nulstilles inden 2050, hvis risikoen for katastrofale og uafvendelige klimaforandringer skal reduceres til 50 %. Alligevel stiger verdens CO2-udledningerne år for år, med korte undtagelser, når der er dyb økonomisk krise, som i forbindelsen med finanskrisen i 2009. I 2019 var CO2-udledningerne på det højeste globale niveau nogensinde. Der foregår altså ikke en grøn omstilling. Hvorfor ikke? Hvad skal der til for at gennemføre en grøn omstilling og hvem skal stå for den? Disse spørgsmål tematiseres tværfagligt på kurset. Deltagerne vil blive inddraget, vi tager på ekskursioner og inviterer gæster. Vi afholder også en paneldebat om klimapolitik. Kurset klæder deltagerne på til at møde fremtidens samfund og arbejdsmarked. Først ser vi på, hvad kapitalismen, forbrugssamfundet og den nyliberale økonomi betyder for CO2-udledningerne? Hvad skal der til for at skabe en grøn økonomisk omstilling? Vi sætter fokus på (grøn?) økonomisk vækst og alternativer, bl.a. gaveøkonomi. Vi ser også på, hvilke roller offentlige aktører spiller i en omstillingsproces. Hvordan kan kommuner, byer og borgerinddragelse bidrage til en grøn omstilling? Hvad skal der til, for at den danske klimalov realiseres, og er den overhovedet ambitiøs nok? Desuden ser vi på, hvilke handlemuligheder, der tegner sig for at skabe omstilling på markedet og i civilsamfundet. Hvordan skabes grøn omstilling i virksomheder? Hvilke sociale bevægelser er med til at rykke klimadagsordenen i dag og hvordan kan klimaaktivister på forskellige måder bidrage til omstillingen? Kurset afrundes ved at se på klimakrisen i et videnskabsteoretisk lys. Hvilke grundlæggende værdier er centrale? Kan den nyliberale kapitalisme blive grøn? Hvordan kan klimaforskning og samfundsforskning sammenføjes? Vi ser bl.a. på betydningen af tværfaglighed, etik, metoder, aktører og strukturer. Kursets undervisere er: Annika Agger, Karsten Bruun Hansen, Silas Harrebye, Peter Nielsen og Bjørn Thomassen. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Deltagelse i undervisning: 28 timer Forberedelse til undervisning: 192 timer Evaluering: 1 time Eksamen inkl. forberedelse: 49 timer I alt: 270 timer |
Pensum |
Pensum inkluderer dele af disse bøger: Tim Jackson: 'Velstand uden vækst – grundlaget for morgendagens økonomi'. Hovedland, 2019. Mikael Bellers Madsen: 'Klimatosserne – fortællinger om klima, forbrug og det personlige ansvar'. Haslund Publishing, 2019. Hubert Buch-Hansen & Peter Nielsen: 'Critical Realism – Basics and Beyond'. Red Globe Press, forthcoming. |
Evaluering- og feedback former |
Kurset evalueres med en mundtlig midtvejsevaluering og en skriftlig slutevaluering. Deltagere vil løbende få feedback på spørgsmål, kommentarer og øvelser i undervisningen. |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Peter Nielsen (petern@ruc.dk)
|
Prøveform |
Synopsiseksamen |
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurser udbydes under en af følgende fire tematikker:
Forskningsmæssige og teoretiske præmisser for analyser af socialvidenskabelige, politiske og administrative problemstillinger. Fremgangsmåder ved analysen af komplekse videnskabelige problemstillinger på højeste internationale niveau. Løsningsorienterede tilgange til centrale aktuelle problemstillinger. |
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter. |
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve baseret på en synopsis.
Den studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en samtale. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Det skriftlige produkt skal have et omfang på maksimalt 9,600 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: Noter til oplæg/præsentation. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Intern medbedømmer. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 13/07/2020 |