Semester |
F2021
|
Uddannelse |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. |
Uddybende beskrivelse |
Allerede for 12 år siden fremhævede OECD-publikationen “Den globale konkurrence om talent: mobilitet af højt-kvalificerede” (OECD, 2008), at migration og mobilitet for højtuddannede arbejdstagere stiger i omfang og kompleksitet, efterhånden som flere økonomier deltager i F&U og innovationsaktivitet. Mobilt talent spreder viden både direkte og indirekte på tværs af grænser og kan bidrage til innovation. Dette kan bidrage til udviklingen i afsenderlande såvel som modtagerlande, herunder ændre på underprivilegerede og lavt uddannede migrantgruppers sociale status og anseelse. Således skaber mobilitet vindere og tabere, hvor nogle grupper får let adgang til opholdstilladelse og statsborgerskab, mens andre bliver forvist til et grænseland, hvor deres skæbne bliver afgjort af den herskende politiske diskurs. De fleste lande ruster sig i dag til konkurrencen om talenter og tilbyder mere eller mindre systematisk en række politikker, der fokuserer på at tiltrække og fastholde ”talenter”. Ganske få har imidlertid en eksplicit, transparent og sammenhængende Migrationspolitik og Talent-tiltræknings-strategi. Vi ved at størstedelen af nutidig forskning i den internationale migrationspolitik og konkurrence om talent-tiltrækning mellem nationer fokuserer på højtuddannede individer hovedsageligt inden for STEM (Science, Technology, Engineering & Math) og NBIC (Nano-technology, Biotechnology, Information technology & Cognitive science). Dette kursus tager imidlertid udgangspunkt i en anderledes erkendelse; at STEM og NBIC kun udgør en underkategori af en mere markant migration og mobilitet af talenter, som af der til tider bliver beskrevet som Olympic Citizens. I forlængelse af denne erkendelse vil kurset bestræber sig på at skaffe teoretisk, empirisk og praktisk overblik over mekanismerne og dynamikken i den globale konkurrencen om ”mobile talenter”. Følgende hovedspørgsmål vil blive diskuteret igennem undervisningsgange:
Individuel skriftlig portfolio-opgave/forskningsopgave Den individuelle portfolio-opgave/forskningsopgave består af to skriftlige delafleveringer med et samlet omfang på maksimalt 28.800 tegn (inkl. mellemrum). Begge afleveringer danner grundlag for den samlede bedømmelse af kurset. Den første delaflevering består af et abstract, som skal udstikke rammerne for den portfolio-opgave/forskningsopgave, den studerende ønsker at lave. Dette abstract skal som minimum indeholde følgende: • Titel • Teori og/eller empiri, der inkluderer mindst to kursusgange samt præsentation af den studerendes selvvalgte forskningsspørgsmål/problemformulering • 3-5 keywords. Første delopgave må maksimalt udgøre 1.800 tegn (inkl. mellemrum). Efter godkendelse af den første delaflevering er den studerende berettiget til at aflevere den anden delaflevering. Begge afleveringer må samlet set IKKE overstige 28.800 tegn (inkl. mellemrum). Den anden delaflevering består af en individuel forskningsopgave, som besvarer det forskningsspørgsmål, som den studerende rejste i den første delaflevering. Her skal den studerende fremvise og uddybe sine teoretiske og empiriske refleksioner i en diskussion, der blandt andet skal inddrage teoretiske og empiriske nedslag fra mindst to kursusgange og dertilhørende litteratur. I forbindelse med evaluering af portfolio-opgaven/forskningsopgaven forventes det IKKE, at den studerende udarbejder et selvstændigt metodisk afsnit, men at den studerende forholder sig til en empirisk aktualitet, som enten tager udgangspunkt i kursusmaterialet eller anden relevant litteratur. Referencer er IKKE inkluderet i det samlede antal anslag. Afleveringsfrister, feedback og bedømmelse Den første delaflevering finder sted senest onsdag d. 17. marts 2021 kl. 12.00. De studerende vil efterfølgende modtage mundtlig og/eller skriftlig feedback. Godkendelse af første delaflevering er en forudsætning for, at den studerende kan få lov til at aflevere anden delaflevering. Den anden delaflevering finder sted d. 6. april 2021 kl. 10.00. Bedømmelsen er individuel og baseret på 7-trinsskalaen. Portfolio-opgaven afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Afleveringsfrister og andre relevante oplysninger offentliggøres på study.ruc.dk. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolio-opgaven. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Kursusforløbet tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som eksempelvis gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback. Holdundervisning: 12 dobbeltforelæsninger af to timer mv. 30 timer. Forberedelse: 175 timer Eksamen: 35 timer. Timer i alt: 270 timer svarende til 10 ects point. |
Pensum |
Bliver beskrevet under de enkelte kursusgange, men der vil være artikler og kapitler på såvel dansk som engelsk. |
Evaluering- og feedback former |
Evaluering foregår igennem eksamen. Feedback forgår løbende gennem spørgsmål og diskussioner, summeøvelser, mindre gruppearbejder og workshops med peer-feedback og underviser kommentarer. |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig | |
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Specialiseringskurserne udbydes i relation til tematikken og overskriften ’Social og samfundsmæssig analyse • Forskningsmæssige og teoretiske præmisser for analyser af socialvidenskabelige, politiske og administrative problemstillinger. |
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter. |
Prøveform |
Individuel skriftlig portfolio.
Portfolioen består af 2 skriftlige produkter, som helt eller delvist udarbejdes under kursusforløbet. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Portfolioen skal have et omfang på maksimalt 28,800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Portfolioens specifikke indhold og form samt evt. vejledende omfangskrav for de forskellige delprodukter fastsættes inden kursets begyndelse og offentliggøres på study.ruc.dk. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Afleveringsdatoen offentliggøres på study.ruc.dk. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 01/02/2021 |