Semester |
E2020
|
Uddannelse |
Kommunikation * / Strategisk kommunikation og digitale medier *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Der sker løbende opdatering af informationer omkring aktiviteten frem til d. 30. maj, hvorfor der kan forekomme ændringer. Fra 1. juni kan du se den samlede og gældende beskrivelse/engelsk version. Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. The information about the activity will be continuously updated until 30 May, changes may occur. The final description will be available from 1 June Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
Introduktion: Hvor der er organisationer er der ledelse, og hvor der er ledelse er der ledelsesretorik: Persuasiv kommunikation afsendt af ledelsen med det formål at påvirke organisationens interessenter. Kurset er en indføring i ledelsesretorikkens centrale begreber og lærebygninger, med det formål at præsentere et arsenal af strategiske kommunikationsgreb: Kunsten at tænke kommunikation i niveauer, i perspektiver, i konkretiseringer og historier, i angreb og forsvar og i forskellige kommunikationsgenrer. Formål: Kurset anlægger et praktisk, strategisk perspektiv på kommunikation: Med afsæt i den ledelsesretoriske værktøjskasse rustes de studerende til at afdække organisationens kommunikative udfordringer, samt at kunne udtænke og udarbejde hensigtsmæssige kommunikative responser. Forholdet mellem organisation, ledelse og kommunikation afdækkes med det formål at give de studerende indsigt i de forskellige ledelseskommunikative genrer, samt forståelse for hvilke genrer, der er velegnet til hvad. Kursets teoretiske afsæt er ledelsesretorikken, men vi forstår på kurset retorik i bred forstand og inkluderer en vifte af kommunikative genrer, skriftlige såvel som mundtlige. Arbejdsform: Kurset vægter viden der kan anvendes i praksis. De studerende arbejder derfor med egne cases gennem semesteret, hvorpå kursets teoretiske greb og metodikker appliceres. De studerende udfinder selv deres case, og der er ingen formelle krav til hvilke organisationer der kan arbejdes med; det kan være de studerendes arbejdsplads, en frivillig-organisation eller en startup-virksomhed, de studerende er engageret i. Dog er det vigtigt at de studerende har adgang til udvalgte kommunikative artefakter, såsom organisationens tekster, taler, møder etc. Underviserne tilbyder løbende sparring i forhold til de studerendes cases, både individuelt og ved de fremlæggelser af cases, der indgår i undervisningen. Studerende der ikke har en relevant case, tilbydes at arbejde med en af de cases som underviserne råder over. Viden: • Indsigt i forholdet mellem organisation, ledelse og retorik. • Indsigt i organisations- og ledelsesretoriske teorier, greb og metodikker. • Indsigt i organisations- og ledelsesretoriske kernebegreber. Færdigheder: • Færdighed i at afdække kommunikationsproblemer i organisatoriske kontekster. • Færdighed i at udtænke retoriske ytringer og vurdere, om disse er strategisk velvalgte i forhold til organisation og formål. • Færdigheder til at kunne rådgive om organisations- og ledelsesretorik. Kompetencer: • Kompetence i selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering i organisations- og ledelsesretorik. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset er 270 timer (1 ECTS point = 27 arbejdstimer):
|
Pensum |
Detaljeret litteraturliste følger. Nedenstående er et udpluk af kursets tekster, listet for at give en ide om kursets litteratur: Smircich and Morgan: Leadership as the management of meaning Bülow: Ud med autoriteten – ind med retorikken (kapitel 2: Ledere, der taler – taler, der leder, Frydenlund Academic). Alvesson: Methodology for close up studies – struggling with closeness and closure Gabrielsen: At lede er at (over)tale – et retorisk blik på ledelse Huang, Baptista & Galliers: Reconceptualizing rhetorical practices in organizations: The impact of social media on internal communications Yates & Orlikowski: The PowerPoint Presentation and Its Corollaries: How Genres Shape Communicative Action in Organizations Gabrielsen & Møller: På sporet af ledelsestalen Gabrielsen & Mouton: Kan man tale sig til en ny kultur? Johan Roos: The benefits and limitations of leadership speeches in change initiatives Henry Mintzberg: The Managers Job: Folklore and Fact Christina Pontoppidan: Gør teksten klar, uddrag Pontoppidan & Gabrielsen: Topik – en overset vinkel på ledelse Conger: Inspiring Others: The Language of Leadership |
Evaluering- og feedback former |
De studerende modtager mundtlig, underviserstyret feedback på deres case-baserede oplæg i undervisningen. Herunder feedback på præsentationsformen og deres applikation af teorien på den selvvalgte case. Alle studerende modtager skriftlig individuel feedback på det obligatoriske essay, der afleveres efter kurset. Kurset evalueres løbende, og afslutningsvist skriftligt. |
Eksamensadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Jonas Gabrielsen (jonasg@ruc.dk)
|
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurset indeholder præsentation og kritisk diskussion samt afprøvning af viden om et afgrænset emneområde indenfor det kommunikationsfaglige felt, herunder præsentation og diskussion begreber, teorier og undersøgelsesmetoder. |
Type |
Valgfrit kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af en blanding af forelæsninger, diskussion, og kan omfatte gruppearbejde, hjemmearbejde og peer feedback. Det er organiseret omkring en række temaer, som vil fremgå ved kursets start. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 19.200-28.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 05/05/2020 |