Semester |
F2021
|
Uddannelse |
Fagmodul i Filosofi og Videnskabsteori
|
Aktivitetstype |
Fagmodulkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
Undervisning i Filosofihistorie 1600-1900
Der er i alt 10 kursusgange, hvor vi skal gennemgå og diskutere væsentlige filosofiske positioner, som opstår i perioden 1600-1900. De 10 undervisningsgange er delt op i to forløb – et i teoretisk filosofi og et i praktisk filosofi.
Vi starter med forløbet om udviklingen i den teoretiske filosofi. I denne del læser vi tre klassiske positioner, nemlig den franske rationalistiske filosof Rene Descartes (1596-1650), den engelske empiristiske filosof David Hume (1711-1776) og den tyske kritiske idealistiske filosof Immanuel Kant (1724-1804). Den teoretiske filosofis udvikling i perioden hænger meget snævert sammen med udviklingen i naturvidenskaben, særligt fysik, matematik og astronomi. Dette ses tydeligt hos Descartes, der ud over at være filosof også var naturvidenskabelig forsker. Successen af hans filosofiske system var begrundet i hans naturvidenskabelige landvindinger. Ligeledes inddrager både Hume og Kant naturvidenskaben direkte i deres filosofiske overvejelser. Her er det i særdeleshed Newtons mekaniske fysik fra 1687. Udviklingen i den teoretiske filosofi danner til dels grund for de nye overvejelser over praktisk filosofi, som finder sted i perioden. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
5 ECTS svarer til cirka 135 timers arbejde, der skal fordeles mellem 10 undervisningsgange a 4 lektioners varighed. Det giver cirka 100 timer til forberedelse og eksamen. Hvis man bruger 50 timer på at læse op til eksamen og skrive eksamensopgaven er der 50 timer tilbage til at forberede sig til undervisningen. Dette gøres bedst ved at dele forberedelsen op mellem læsning op til hver undervisningsgang og efterbehandling af undervisningen efter hver forelæsning. Det kunne fx se således ud: 3 timer til at læse op til undervisningen – 4 lektioners undervisning – 2 timer til at efterbehandle undervisningen ved at tale med medstuderende om teksterne og undervisningen og selv læse sine noter igennem og tilføje nye indsigter. |
Pensum |
Litteraturliste (heraf uddrag): Descartes, Rene: Meditationer over den første filosofi, overs. af Niels Henningsen, Det lille Forlag, 2002 Descartes, Rene: ”Forord til Filosofiens grundsætninger – Forfatterens brev til ham der har oversat bogen, hvilket her kan tjene som forord”, TIDskrift vol 6, 2015. Hegel, G.W.F.: Åndens fænomenologi, overs. af Claus Bratt Østergaard, Gyldendal, 2010 Hobbes, Thomas: Leviathan eller materie, form & magt i et almenvel civilt og kirkeligt, overs. af Claus Bratt Østergaard, Informations Forlag, 2008 Hume, David: ”Resumé af A Treatise of Human Nature”, i Undersøgelser. Erkendelsesteori & moralfilosofi, overs. af Claus Bratt Østergaard, Informations Forlag, 2010 Kant, Immanuel: Kritik af den rene fornuft, overs. af Claus Bratt Østergaard, Det lille Forlag, 2002 Kant, Immanuel: Grundlæggelse af sædernes metafysik, overs. af Tom Bøgeskov, Hans reitzels Forlag, 2005 Ploug, Anna Cornelia: ”Filosofias historie – eller hvem vover at klippe-klistre med kanonen?”, in (red. Thorup, Mikkel) Kønnets idehistorie, Baggrund, 2020 Rousseau, Jean-Jacques: Samfundskontrakten eller statsrettens principper, overs. af Mogens Chrom Jacobsen, Det lille Forlag, 2007 Wollstonecraft, Mary: Et forsvar for kvindens rettigheder, overs. af Claus Bratt Østergaard, Informations forlag, 2012 |
Evaluering- og feedback former |
Der er mundtlig feedback i undervisningen og i forbindelse med den mundtlige eksamen. Underviser laver løbende evaluering med holdet i undervisningen, ligesom studerende er velkomne til at henvende sig i forhold til at evaluere undervisningen sammen med underviser. |
Eksamensadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Anna Cornelia Ploug (acploug@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Fagmodulkurset giver indblik i den europæiske filosofis historie fra 1600 til 1900 ved læsning og diskussion af udvalgte væsentlige primærtekster. Der lægges vægt på forståelse af teksterne i deres historiske kontekst samt deres interne forbindelser. Kurset formidler basal viden om filosofihistorisk metode. |
Type |
Obligatorisk kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Som forberedelse til hver kursusgang læses ugens pensum og evt. tilknyttede øvelser laves. Kurset tager udgangspunkt i forelæsninger, og omfatter normalt andre undervisnings- og arbejdsformer, f.eks. opgaver, der løses i klassen, studenteroplæg, seminardiskussioner etc. |
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve med forberedelse.
Prøven tager sit udgangspunkt i et spørgsmål med tilhørende tekst fra pensum. Prøven foregår som en dialog. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Forberedelsestid inkl. udtrækning: 30 minutter.. Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter.. Tilladte hjælpemidler: Kursusmateriale og egne noter. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Intern medbedømmer. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 18/01/2021 |