PDF til print    Find kalender

Specialiseringskursus: Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale

Semester
E2020
Uddannelse
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside.

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Ved for få tilmeldte aflyses kurset.

Uddybende beskrivelse

Nutidens samfund er karakteriseret ved en række aktiviteter, der både udspiller sig inden for nationalstatens rammer og samtidig overskrider disse i globale bevægelser. Det gælder fordeling af byrder, farer og risici på den ene side og goder og privilegier på den anden side. Det handler om strømme af kapital, mennesker, ideer og trusler. Vi er vidner til en stadig mere ulige verdensorden, hvor det Globale Syd er karakteriseret ved en ophobning af natur- og miljøødelæggelser, sult, økonomisk knaphed og fattigdom, medens det Globale Nord ophober goder og privilegier samt domineres af en livsstil, der genererer klimatrusler. Ligeledes er det Globale Nord genstand for migrationsstrømme, igangsat af klimaforandringer, krig og søgning efter arbejde og et forsørgelsesgrundlag af mennesker fra det Globale Syd. I denne situation oplever vi en mangel på globale reguleringsmekanismer og institutioner samt demokratiske fora for drøftelse og kritik af globale udfordringer knyttet til ulighed, klima og migration. Disse udfordringer vedrører alle spørgsmål om retfærdighed, hvorom der hersker forskellige opfattelser. Retfærdighed kan forstås som bl.a. en rimelig fordeling af livschancer, lige deltagelsesmuligheder, beskyttelse af menneskerettigheder eller som specifikke fællesskabers overlevelse. Medens megen hidtidig retfærdighedsteori har fokuseret på retfærdighed inden for nationalstatens rammer, er der i de sidste årtier sket en udvidelse til den globale sfære med en ekspansion af problemstillinger og temaer. Samtidig med interessen for global retfærdighed er der en øget interesse for værdien og placeringen af nationalisme. De globale udfordringer løses stadig i udstrakt grad inden for konteksten af de enkelte nationalstater, hvad enten det gælder økonomisk politik, eller migrations- og klimapolitik. Resultatet bliver vedvarende spændinger mellem globale udfordringer og nationale løsninger, der i sig selv bidrager til at øge omfanget af disse udfordringer.

Følgende centrale problemstillinger vil blive diskuteret: 1. -hvad er global og national retfærdighed i fht. de tre store udfordringer, ulighed, migration og klima? 2. -hvori består de institutionelle rammer der befordrer dem, og hvilke løsninger kan der peges på for nationale og globale uretfærdigheder? 3. -på hvilket grundlag kan der etableres en kritik af de herredømmeforhold, som hæmmer retfærdighedens realisering? 4. -hvilke værdier skal retfærdighedsteorier bygge på, fx menneskerettigheder, lighed, menneskets værdighed, specifikke fællesskabers overlevelse etc.? 5. -hvordan kan der etableres nye demokratiske fora for drøftelse af globale retfærdighedsspørgsmål, hvem skal de omfatte, hvilke issues skal de adressere, og hvilke procedurer skal de hvile på? 6. -Hvem og hvad har ansvar for global retfærdighed, og hvad skylder vi de globale fattige/klimaramte/migranter? 7. -hvordan kan vi forestiller os alternativer til den rådende globale og nationale orden, og hvilken rolle skal civilsamfund hhv. intellektuelle spille i udvikling heraf?

Undervisningsplan med undervisere 1.Introduktion: samfundsrelevans, 3 aktuelle udfordringer (migration, klima og ulighed) og teoretiske perspektiver (Christel Stormhøj) 2.Grundpositioner i debatten om etik og retfærdighed: Aristoteles, Kant og Hegel (Christel Stormhøj) 3. Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (Christel Stormhøj) 4. Værdier, forpligtelser og ansvar for retfærdighed (Christel Stormhøj) 5. Den blokerede retfærdighed – forskellige herredømmeforhold. (Christel Stormhøj) 6. Ulighed og capabilities (Bent Greve) 7. Ulighed som udfordring (Rasmus Willig) 8. Ulighed som udfordring (Anders Ejrnæs) 9. Migration som udfordring (Christel Stormhøj) 10. Migration som udfordring (Christel Stormhøj) 11. Klimaudfordringer (Rasmus Willig) 12. Klimaudfordringer (Rasmus Willig) 13. Studenterpræsentationer – debat (Christel Stormhøj) 14. Studenterpræsentationer – debat (Christel Stormhøj) 15. Studenterpræsentationer – afsluttende debat og perspektivering (Christel Stormhøj)

Portfolioeksamen Portfolien afleveres SAMLET på den angivne dag via digital eksamen

Del 1: Består af redigerede power points om en selvvalgt case i relation til en af de tre udfordringer, ulighed, migration eller klima. PP (max 5 per gruppe) skal indeholde jeres forklarende og diskuterende tekst, som I har forberedt til jeres PP præsentation på en af de tre sidste kursusgange (det er obligatorisk at præsentere), som I har fået feedback på af underviser og som I efterfølgende har finpudset og redigeret. Der skal afleveres en sammenhængende tekst (ikke bullet point format), som I har hevet ud fra noterne til PP præsentationen. I skal lave litteraturhenvisninger i teksten og slutte af med en samlet litteraturliste, som var det en almindelig skriftlig eksamen. De 5 PP vedlægges som bilag

Del 2: Består af et teoretisk spørgsmål (individuel besvarelse) Introducer og diskuter Rawls, Frasers, Nussbaums samt Behabibs tilgange til retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale niveau. Hvad er deres bærende argumenter, og hvilke værdier bygger deres teorier på? Hvordan skelnes mellem niveauerne, og hvilke spørgsmål omfatter de hver især? Hvem er omfattet af retfærdigheden på de to niveauer? Hvilke procedurer skal gælde for drøftelse og opstilling af løsningsforslag? I relation hertil, eksemplificer jeres diskussion med udgangspunkt i en af de tre udfordringer, ulighed, migration eller klima Omfangskrav til del 2 er max 28.800 tegn inkl. mellemrum

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Holdundervisning: 30 Forberedelse: 150 Studenterpræsentation, valg af case samt arbejdsspørgsmålsformulering: 62 Eksamen: 35

Pensum

På kurset læses større uddrag af værker, der adresserer disse problemstillinger, herunder:

Hannah Arendt (2017) Nationalstatens forfald og enden på menneskets rettigheder. Willig og Vetlesen (2017): Hvad skal vi svare? Zygmund Bauman (2013): Does the Richness of the Few Benefit Us All? Nancy Fraser (2010) Scales of Justice Seyla Benhabib (2004) The rights of Others Martha Nussbaum (2006) Frontiers of Justice Amartya Sen (1992): Inequality Reexamined Thomas Piketty (2014): Kapitalen i det 21. århundrede.

Evaluering- og feedback former

Midtvejs- og slutevaluering Peer feed back samt feed back fra underviser

Eksamensadministration
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Christel Stormhøj (stormhoj@ruc.dk)
ECTS
10
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden baseret på højeste internationale niveau i forhold til et udvalgt område inden for Social og samfundsanalytiske problemstillinger.

  • Dyb indsigt i og kritisk refleksion på et videnskabeligt grundlag over det udvalgte områdes teorier, metoder og praksisser, samt identifikation af centrale videnskabelige problemstillinger inden for området.

  • Vurdere, vælge og mestre kursets videnskabelige teorier, metoder og redskaber i forhold til centrale problemstillinger inden for kursets tema.

  • Udføre analyser på et videnskabeligt grundlag og forholde sig løsningsorienteret til centrale problemstillinger inden for kursets tema.

  • Formidle og diskutere relevante problemstillinger inden for kursets tema i en sproglig form, der er korrekt, klar, fagligt præcis, velstruktureret og velargumenteret.

  • Færdighed i kunne formidle viden til både fagfæller og ikke-specialister.

  • Anvende og udforme forskellige analyseteknikker og -strategier i forhold til praktisk og teoretisk relevante problemstillinger inden for kursets tema.

  • Kompetence til skriftligt at sammenfatte det væsentligste fra en tekst og sætte teksten indhold i relation til et overordnet tema.

  • Refleksion over egen læring og ansvar for egen faglige udvikling.

Overordnet indhold

Specialiseringskurserne udbydes i relation til tematikken og overskriften ’Social og samfundsmæssig analyse

• Forskningsmæssige og teoretiske præmisser for analyser af socialvidenskabelige, politiske og administrative problemstillinger.
• Fremgangsmåder ved analysen af komplekse videnskabelige problemstillinger på højeste internationale niveau.
• Løsningsorienterede tilgange til centrale aktuelle problemstillinger.

Type

Valgkursus

Undervisnings- og arbejdsform

Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter.

Prøveform
Individuel skriftlig portfolio.

Portfolioen består af 2 skriftlige produkter, som helt eller delvist udarbejdes under kursusforløbet. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger.

Portfolioen skal have et omfang på maksimalt 28,800 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Portfolioens specifikke indhold og form samt evt. vejledende omfangskrav for de forskellige delprodukter fastsættes inden kursets begyndelse og offentliggøres på study.ruc.dk.

Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering.
Afleveringsdatoen offentliggøres på study.ruc.dk.

Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen.

Bedømmelse: 7-trinsskala.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U41468
Sidst ændret 11/08/2020

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Onsdag 09-09-2020 10:15 - 09-09-2020 12:00 i uge 37
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Onsdag 16-09-2020 10:15 - 16-09-2020 12:00 i uge 38
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Onsdag 23-09-2020 10:15 - 23-09-2020 12:00 i uge 39
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Onsdag 30-09-2020 10:15 - 30-09-2020 12:00 i uge 40
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Onsdag 07-10-2020 10:15 - 07-10-2020 12:00 i uge 41
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Onsdag 21-10-2020 10:15 - 21-10-2020 12:00 i uge 43
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Onsdag 28-10-2020 10:15 - 28-10-2020 12:00 i uge 44
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Onsdag 04-11-2020 10:15 - 04-11-2020 12:00 i uge 45
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Onsdag 11-11-2020 10:15 - 11-11-2020 12:00 i uge 46
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Mandag 23-11-2020 10:15 - 23-11-2020 12:00 i uge 48
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Onsdag 25-11-2020 10:15 - 25-11-2020 12:00 i uge 48
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Mandag 30-11-2020 10:15 - 30-11-2020 12:00 i uge 49
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Onsdag 02-12-2020 10:15 - 02-12-2020 12:00 i uge 49
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Mandag 07-12-2020 10:15 - 07-12-2020 12:00 i uge 50
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Onsdag 09-12-2020 10:15 - 09-12-2020 12:00 i uge 50
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (PF, POL, SV)

Fredag 15-01-2021 10:00 - 15-01-2021 10:00 i uge 02
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale - Prøve (PF, POL, SV)

Fredag 26-02-2021 10:00 - 26-02-2021 10:00 i uge 08
Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale - Omprøve (PF, POL, SV)