Semester |
E2020
|
Uddannelse |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. |
Uddybende beskrivelse |
Nutidens samfund er karakteriseret ved en række aktiviteter, der både udspiller sig inden for nationalstatens rammer og samtidig overskrider disse i globale bevægelser. Det gælder fordeling af byrder, farer og risici på den ene side og goder og privilegier på den anden side. Det handler om strømme af kapital, mennesker, ideer og trusler. Vi er vidner til en stadig mere ulige verdensorden, hvor det Globale Syd er karakteriseret ved en ophobning af natur- og miljøødelæggelser, sult, økonomisk knaphed og fattigdom, medens det Globale Nord ophober goder og privilegier samt domineres af en livsstil, der genererer klimatrusler. Ligeledes er det Globale Nord genstand for migrationsstrømme, igangsat af klimaforandringer, krig og søgning efter arbejde og et forsørgelsesgrundlag af mennesker fra det Globale Syd. I denne situation oplever vi en mangel på globale reguleringsmekanismer og institutioner samt demokratiske fora for drøftelse og kritik af globale udfordringer knyttet til ulighed, klima og migration. Disse udfordringer vedrører alle spørgsmål om retfærdighed, hvorom der hersker forskellige opfattelser. Retfærdighed kan forstås som bl.a. en rimelig fordeling af livschancer, lige deltagelsesmuligheder, beskyttelse af menneskerettigheder eller som specifikke fællesskabers overlevelse. Medens megen hidtidig retfærdighedsteori har fokuseret på retfærdighed inden for nationalstatens rammer, er der i de sidste årtier sket en udvidelse til den globale sfære med en ekspansion af problemstillinger og temaer. Samtidig med interessen for global retfærdighed er der en øget interesse for værdien og placeringen af nationalisme. De globale udfordringer løses stadig i udstrakt grad inden for konteksten af de enkelte nationalstater, hvad enten det gælder økonomisk politik, eller migrations- og klimapolitik. Resultatet bliver vedvarende spændinger mellem globale udfordringer og nationale løsninger, der i sig selv bidrager til at øge omfanget af disse udfordringer. Følgende centrale problemstillinger vil blive diskuteret: 1. -hvad er global og national retfærdighed i fht. de tre store udfordringer, ulighed, migration og klima? 2. -hvori består de institutionelle rammer der befordrer dem, og hvilke løsninger kan der peges på for nationale og globale uretfærdigheder? 3. -på hvilket grundlag kan der etableres en kritik af de herredømmeforhold, som hæmmer retfærdighedens realisering? 4. -hvilke værdier skal retfærdighedsteorier bygge på, fx menneskerettigheder, lighed, menneskets værdighed, specifikke fællesskabers overlevelse etc.? 5. -hvordan kan der etableres nye demokratiske fora for drøftelse af globale retfærdighedsspørgsmål, hvem skal de omfatte, hvilke issues skal de adressere, og hvilke procedurer skal de hvile på? 6. -Hvem og hvad har ansvar for global retfærdighed, og hvad skylder vi de globale fattige/klimaramte/migranter? 7. -hvordan kan vi forestiller os alternativer til den rådende globale og nationale orden, og hvilken rolle skal civilsamfund hhv. intellektuelle spille i udvikling heraf? Undervisningsplan med undervisere 1.Introduktion: samfundsrelevans, 3 aktuelle udfordringer (migration, klima og ulighed) og teoretiske perspektiver (Christel Stormhøj) 2.Grundpositioner i debatten om etik og retfærdighed: Aristoteles, Kant og Hegel (Christel Stormhøj) 3. Retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale (Christel Stormhøj) 4. Værdier, forpligtelser og ansvar for retfærdighed (Christel Stormhøj) 5. Den blokerede retfærdighed – forskellige herredømmeforhold. (Christel Stormhøj) 6. Ulighed og capabilities (Bent Greve) 7. Ulighed som udfordring (Rasmus Willig) 8. Ulighed som udfordring (Anders Ejrnæs) 9. Migration som udfordring (Christel Stormhøj) 10. Migration som udfordring (Christel Stormhøj) 11. Klimaudfordringer (Rasmus Willig) 12. Klimaudfordringer (Rasmus Willig) 13. Studenterpræsentationer – debat (Christel Stormhøj) 14. Studenterpræsentationer – debat (Christel Stormhøj) 15. Studenterpræsentationer – afsluttende debat og perspektivering (Christel Stormhøj) Portfolioeksamen Portfolien afleveres SAMLET på den angivne dag via digital eksamen Del 1: Består af redigerede power points om en selvvalgt case i relation til en af de tre udfordringer, ulighed, migration eller klima. PP (max 5 per gruppe) skal indeholde jeres forklarende og diskuterende tekst, som I har forberedt til jeres PP præsentation på en af de tre sidste kursusgange (det er obligatorisk at præsentere), som I har fået feedback på af underviser og som I efterfølgende har finpudset og redigeret. Der skal afleveres en sammenhængende tekst (ikke bullet point format), som I har hevet ud fra noterne til PP præsentationen. I skal lave litteraturhenvisninger i teksten og slutte af med en samlet litteraturliste, som var det en almindelig skriftlig eksamen. De 5 PP vedlægges som bilag Del 2: Består af et teoretisk spørgsmål (individuel besvarelse) Introducer og diskuter Rawls, Frasers, Nussbaums samt Behabibs tilgange til retfærdighed i spændingen mellem det nationale og det globale niveau. Hvad er deres bærende argumenter, og hvilke værdier bygger deres teorier på? Hvordan skelnes mellem niveauerne, og hvilke spørgsmål omfatter de hver især? Hvem er omfattet af retfærdigheden på de to niveauer? Hvilke procedurer skal gælde for drøftelse og opstilling af løsningsforslag? I relation hertil, eksemplificer jeres diskussion med udgangspunkt i en af de tre udfordringer, ulighed, migration eller klima Omfangskrav til del 2 er max 28.800 tegn inkl. mellemrum |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Holdundervisning: 30 Forberedelse: 150 Studenterpræsentation, valg af case samt arbejdsspørgsmålsformulering: 62 Eksamen: 35 |
Pensum |
På kurset læses større uddrag af værker, der adresserer disse problemstillinger, herunder: Hannah Arendt (2017) Nationalstatens forfald og enden på menneskets rettigheder. Willig og Vetlesen (2017): Hvad skal vi svare? Zygmund Bauman (2013): Does the Richness of the Few Benefit Us All? Nancy Fraser (2010) Scales of Justice Seyla Benhabib (2004) The rights of Others Martha Nussbaum (2006) Frontiers of Justice Amartya Sen (1992): Inequality Reexamined Thomas Piketty (2014): Kapitalen i det 21. århundrede. |
Evaluering- og feedback former |
Midtvejs- og slutevaluering Peer feed back samt feed back fra underviser |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Christel Stormhøj (stormhoj@ruc.dk)
|
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Specialiseringskurserne udbydes i relation til tematikken og overskriften ’Social og samfundsmæssig analyse • Forskningsmæssige og teoretiske præmisser for analyser af socialvidenskabelige, politiske og administrative problemstillinger. |
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter. |
Prøveform |
Individuel skriftlig portfolio.
Portfolioen består af 2 skriftlige produkter, som helt eller delvist udarbejdes under kursusforløbet. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Portfolioen skal have et omfang på maksimalt 28,800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Portfolioens specifikke indhold og form samt evt. vejledende omfangskrav for de forskellige delprodukter fastsættes inden kursets begyndelse og offentliggøres på study.ruc.dk. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Afleveringsdatoen offentliggøres på study.ruc.dk. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 11/08/2020 |