Semester |
E2020
|
Uddannelse |
Teksam - miljøplanlægning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Uddybende beskrivelse |
For 3. år i træk tilbyder RUC kurset for alle RUC kandidatfag i tæt samarbejdet med erhvervspartnere, offentlige organer og vidensinstitutioner i Roskilde. Du har en række udfordinger i er budt ind til at arbejde med - i får sparring og dialoger undervejs. Den del er koblet til det såkaldte Co-conference 2020. Her kommer du til at arbejde med konkrete SDG17 udfordringer som en del af kursusopgaven. Formålet med forelæsningerne er at sætte jer i stand til at analysere og udvikle strategier for bæredygtig udvikling i forskellige planlægningskontekster. I skal forstå planlæggerens rolle i plan- og udviklingsprojekter for bæredygtig omstilling, med vægt på betydningen af viden og dennes produktion og kommunikation i institutioner og netværk. Det vil ske gennem: • introduktion til forskellige teoretiske tilgange • gæsteforelæsninger med efterfølgende diskussion • skrivning af et essay undervejs i forløbet med feedback på kurset Kursets teoretiske approach har tre dimensioner: • en transitionsteoretisk • en planlægningsteoFretisk • en governanceteoretisk. Ud over forelæsning fra vejledere vil der komme planlæggere udefra som giver oplæg om praksis og roller i forhold til bæredygtig omstilling. Derefter diskuterer vi vedkommendes handlerum og rolle. Der arbejdes med en dyberegående opgave gennem kurset der dels skal rettes mod en målgruppe som vi lader holdet træde frem som til eksamen, dels skal reflektere kursets teoretisk-analytiske sider og endelig rumme en strategisk kommunikation. Kursusplan 1. Bæredygtig omstilling, planroller og Planlægning v. Jesper 2. Transition dynamik og omstillingsledelse samt ny økonomisk orden i et systemperspektiv v. Martin 3. Lokal fødevareomstilling. Felttur til lokal fødevare klynge v. Niels 4. CoConf kick off med SDG17 udfordringer transmitteret på Teams fra Zealand til RUC v. Bente, Jesper og Martin 5. Lokale omstillingsprocesser med kommunen som strategisk aktør v. Martin Her kan i studerende der ikke læser teksam samt i der er fagintegrerede og som tager kurset som 5 ECTS stå af -- men vær velkommen til at forstætte rejsen;-) 6. Felttur i Områdebaseret planlægning i Carlsbergbyen v. Øystein 7. Bæredygtig omstilling på affaldsområdet v. Bente Indlevering af idé på skema til CoConf d. 2.11 - respons 10.11 8. Bæredygtig omstilling og cirkulær økonomi - case byggeriet v. Martin Afsluttende Co-Conference på RUC i St. Auditorium 9. Borgerting og NGO’ernes rolle i bæredygtig omstilling v. Jesper 10. Bæredygtig omstilling i turismen og kursusafslutning med synopsisrespons v. Jesper Kurset på 5 ECTS består af 5 dobbelt kursusgange. Kurset samlæses med Strategier i bæredygtig omstilling for Kombi TekSam som er på 10 ECTS, 10 dobbelt kursusgange. Forelæsningsdelen afsluttes med aflevering af et essay, der har form som et policy-dokument. Dette essay er individuelt eller en gruppeopgave. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
5 ECTS svarer det til 135 timers arbejdsindsats, heraf: Forberedelse af forelæsninger: 9 t/kursusgang, deltagelse i forelæsninger: 2 t/kursusgang, og essayskrivning: 24 timer. |
Pensum |
Se kursets Moodle side for pensum til de enkelte kursusgange. |
Evaluering- og feedback former |
Kursusforløb evalueres ved spørgeskema. Forelæsninger, gruppearbejde og øvelser, evt. ekskursion(er). Kurset veksler mellem oplæg, dialog og feedback. |
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Jesper Holm (jh@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen |
Aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse: Ved aktiv og regelmæssig deltagelse forstås: Deltagelse i 70% af kursusgangene samt deltagelse i de aktiviteter, der er tilknyttet kurset. Lever den studerende ikke op til aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse udgør omprøven en individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig. Opgaven har et omfang på minimum 21.600 antal tegn og maksimalt 43.200 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurset har til formål at give den studerende indsigt i muligheder og betingelser for bæredygtig omstilling. I fokus er eksemplarisk og problemorienteret arbejde med videns- og handlegrundlag for omstillingsindsats i produktions- og forbrugsstruktur, teknologiske systemer, regulering og governance, samt analyse og vurdering af effekter af og betingelser for bæredygtig omstilling,
|
Type |
Obligatorisk kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Forelæsninger, gruppearbejde og øvelser. Kurset veksler mellem oplæg, dialog og gruppearbejde samt evt. ekskursion(er). Der arbejdes løbende gennem hele kursusforløbet med en opgave der har til formål at reflektere over bæredygtige omstillingsmuligheder. |
Prøveform |
Mundtlig prøve (individuel eller gruppe) med udgangspunkt i en rapport (det skriftlige produkt).
Udgangspunktet for den mundtlige prøve er det skriftlige produkt og prøven foregår som en dialog. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-6 studerende. Det skriftlige produkt skal for: - 1 studerende have et omfang på 12.000-19,200 tegn inkl. mellemrum. - 2 studerende have et omfang på 16.800-26,400 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 21.600-33,600 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 26.400-40,800 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 31.200-48,000 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 36.000-57,600 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 1 studerende 20 minutter. Ved 2 studerende 30 minutter. Ved 3 studerende 40 minutter. Ved 4 studerende 50 minutter. Ved 5 studerende 60 minutter. Ved 6 studerende 70 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve.. Tilladte hjælpemidler til prøven: Alle. Bedømmelse: Bestået / Ikke bestået. Censur: Intern medbedømmer. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 31/08/2020 |